Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.23 Vytvořeno:20. 3. 2013 Ověřeno: 25. 4. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Realismus Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky: čítanka Klíčová slova: realismus, Henrik Ibsen, drama Nora, společenská a morální problematika, retrospekce, tradiční rodinné hodnoty, scénická diskuze Anotace:Žák se z prezentace dozví o norském dramatiku Henriku Ibsenovi, jeho nejvýznamnějším dramatu Nora. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Severská literatura realismus

4 Henrik Ibsen (1828 – 1906)  Norský dramatik, jeho dílo zásadní vliv na celoevropské drama  Dramatická báseň Peer Gynt (1876) – vliv romantismu, název podle populární postavy norských pohádek, fantasta, rváč a dobrodruh, je neschopen zmáhat překážky, sní a promarní vše i lásku  Satiricky vystihuje rozpory v národní povaze Norů, filosofické úvahy o životě

5  Od 70.let hry s problematikou společenskou a morální  Každé jeho drama - kritická obžaloba měšťácké morálky  Drama Nora (v originále Domov Loutek, 1879) – hrdinka Nora, vzorná manželka a matka, se odhodlává opustit rodinu, když poznává, že muž v ní vidí pouze loutku a prostředek zábavy

6  Nora si v době manželovy těžké nemoci vypůjčila tajně peníze, aby se mohl vyléčit, avšak věřiteli Krogstadovi předložila falešný úpis – na směnce byl falešný podpis jejího zemřelého otce)  Krogstad pak začne Noru vydírat prozrazením podvodu jejímu manželovi, aby získal od Helmera (manžel Nory a ředitel banky) místo v bance.Nora se snaží u manžela za Krogstada intervenovat, ale marně. Nakonec se Helmer vše dozví, bojí se o svou kariéru, vyčítá Noře její dobře míněný čin, dělá už předběžná opatření (nesmí se prý přiblížit dětem, ale navenek budou žít jako manželé. Nora pochopí, jakou roli vlastně hraje v životě manžela – jen doplněk a rozptýlení.

7  Rozhodne se proto od Helmera odejít i přesto, že Helmer dostává od Krogstada zároveň zpět falešnou směnku i s omluvným dopisem, takže Helmer najednou obrací a vše Noře odpouští, snaží se o usmíření, neboť mu už nehrozí od Krogstada žádné nebezpečí.  Kritika postavení ženy ve společnosti a v rodině  Obžaloba morálky měšťácké společnosti – proto jeho hry vyvolávaly doma i v Evropě pobouření – rozvrací prý tradiční rodinné hodnoty

8  Hra Nepřítel lidu (1882)  je odpovědí jeho odpůrcům. Hrdina chce ve své obci odstranit nedostatky, a je proto označen za nepřítele lidu.  Další dramata z posledního tvůrčího období:  Stavitel Solness (1892)  Hedda Gablerová (1890)  Když my mrtví procitneme (1899) – pesimismu, rozčarování, dramata symbolická  Ibsenova dramata  realistický je pouze vnější rámec dějů, hrdinové jsou symboly obecně platné  Ibsen zavedl do hry nové technické postupy – retrospekce (z rozhovoru postav se dozvídáme o jejich minulosti), odstranil monology a zdůraznil scénickou diskusi.

9 Opakování

10  Co víte o Henriku Ibsenovi?  Norský dramatik.  Jeho dílo mělo zásadní vliv na celoevropské realistické drama.  Od 70. let psal hry s problematikou společenskou a morální.  Každé jeho drama je kritickou obžalobou měšťácké morálky.  Jak se jmenuje drama, v němž hlavní hrdinka opouští rodinu, neboť si připadá jako loutka?  Nora.  Čím Nora rozhněvala manžela?  Tajně si vypůjčila peníze, aby se její manžel mohl léčit, ale věřiteli předložila falešnou směnku

11  Jak reaguje Nořin manžel, když se dozví o jejím podvodu?  Bojí se o svou kariéru.  Vyčítá Noře její dobře míněný čin.  Činí předběžná bezcitná opatření pro svou ženu.  Co si Nora v této situaci uvědomí?  Nora pochopí, jakou roli vlastně hraje v životě manžela – jen doplněk a rozptýlení.  Proč Nora odchází, přestože se manžel snaží o usmíření po doručení druhého omluvného dopisu?  Svého muže přestala mít ráda  Chce pochopit své postavení v životě a společnosti, sebe samu a dospět.

12  Jaké nové postupy zavedl Ibsen ve svých hrách?  retrospekci  odstranil monology a zdůraznil scénickou diskusi  Co znamená retrospekce?  z rozhovoru postav se dozvídáme o jejich minulosti

13 Použité zdroje  Obrázky:  Henrik Ibsen. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013, 14. 3. 2013 [cit. 2013-04-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Henrik_Ibsen http://cs.wikipedia.org/wiki/Henrik_Ibsen

14 KONEC Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google