Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kanada & Česká republika: Obchodní příležitosti pro české firmy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kanada & Česká republika: Obchodní příležitosti pro české firmy."— Transkript prezentace:

1 Kanada & Česká republika: Obchodní příležitosti pro české firmy

2 Základní ukazatele (zdroj: Economist Intelligence Unit) KanadaČeská republika obyvatelstvo / pracovní síla M / 18.6 M10.47 M / 5.4 M hlavní městoOttawaPraha rozloha (km2) růst HDP v roce 2013 (%)1.7 nezaměstnanost 2013 (%)7.2 (Alberta 4.4)8.1 inflace 2013(%) Kurz 18 CZK/CAD

3

4 Struktura vzájemného obchodu Kanady a ČR Komoditamil. Kč kolejnice, výhybky ze železa, oceli 830,1 výrobky lit é ze železa, oceli 304,3 č á sti př í strojů osvětlovac í ch, signalizačn í ch 243,7 mikroskopy jin é než optick é 134,4 č á sti, souč á sti motorových vozidel, traktorů 124,9 enzymy 124,2 nov é pneumatiky z pryže 117,9 stroje vyvrt á vac í – fr é zovac í 116,4 konstrukce, konstrukčn í prvky ze železa a oceli 102,9 uměl á střeva (stř í vka p á rků) z tvrzených b í lkovin 99,1 Hlavní položky českého vývozu do Kanady

5 Struktura vzájemného obchodu Kanady a ČR Komoditamil KČ léky219 stroje a přístroje pro výrobu papíru, kartonu nebo lepenky218,8 výživa pro psy, kočky201,9 letadla, vrtulníky134,3 telefonní přístroje, ostatní přístroje pro vysílání, příjem hlasu, dat133,6 potravinové přípravky119,8 stroje, přístroje pro automatizované zpracování dat118,3 luštěniny - suché, vyluštěné, loupané, drcené117,7 hliník surový, neopracovaný71,8 listy do pil řetězových70 Hlavní položky českého dovozu z Kanady

6 Významné provincie Kanady Ontario Tradičně hospodářsky i populačně (38,5 %) nejvýznamnější provincie Automobilový průmysl ad. strojírenství, high-tech Alberta a Saskatchewan Rapidní růst, ropa, zemní plyn Québec, Britská Kolumbie Aerospace, energetika, biotechnologie (Hospodářská stagnace)

7 Alberta Ekonomika Alberty se z globální recese zotavuje nejrychleji ze všech provincií s průměrným ročním růstem HDP 3,4 %/rok 1997 – 2007 se zdvojnásobil export (na $90,5 mld.) i výroba ($67,1 mld.) Investice na osobu ($ v r. 2007) dosahují dvojnásobku kanadského průměru Průměrná nezaměstnanost v r. 2007: 3,5 %, 2013: 4,4% Jediná provincie bez provinční prodejní daně (PST), nejnižší zdanění v Kanadě

8 Alberta Důvody rapidního rozvoje: Velké přírodní bohatství:  Ropa, zemní plyn  Úrodná zemědělská půda  Kvalitní lesy Růst cen paliv Rozvoj těžby ropy se přenesl na další odvětví – stavebnictví, finančnictví, strojírenství, chemický pr., potravinářský pr. Pozitivní obchodní prostředí, progresivní hospodářská politika

9 Těžební průmysl v Kanadě Kanada je jedním z největších exportérů nerostných surovin (20.8% celkového kanadského exportu). Kanada je největším světovým producentem uranu a potaše. Také je mezi pěti největšími producenty zinku, niklu, hliníku, kobaltu a diamantů. Kanada má také obrovské zásoby ropy a to především ve formě ropných písků v Albertě a Saskatchewanu, tj mld. m 3. Kanada má velká ložiska kvalitního černého uhlí se nachází ve Skalistých horách u hranice Alberty a Britské Kolumbie. 90% uhelných dolů je povrchových.

10 Těžba kovů

11 Zásoby uhlí

12 Zásoby ropy a zemního plynu

13 Minimum exportéra do Kanady Jazykové znalosti (angličtina podmínkou) Kvalitní tištěné a elektronické katalogy Jasně a krátce komunikované výhody Vašeho produktu oproti přímé konkurenci Průzkum trhu a zjištění případných obchodních barier Co nejpřesnější specifikace VAŠÍ cílové skupiny Základní informovanost o celních procedurách a spedici Plán působení na trhu (prezence, reklamace, náhradní díly, skladování, podpora prodeje)

14 Minimum exportéra do Kanady Volba oblasti pro vstup (provincie, další expanze, návaznost na USA) Volba typu obchodního partnera, pokrytí Kanady Zajištění certifikací Business plán: marketing, komunikace, finance Ceník (CAD, USD), doprava EXW Komunikace s vytipovanými partnery, kontakt v Kanadě, návštěva zákazníka je většinou nezbytná!

15 Trendy na kanadském trhu Zvyšující se tlak na cenu Snižující se požadavek na trvanlivost V mnoha případech se “nichem“ stává kvalitní “customer service“ Zboží se prodává s možností jej vrátit bez udání důvodu Bodují novinky, designy, jasně viditelná přidaná hodnota oproti konkurenci Vyhrávají mozky (IT, biotechnologie, výzkum, neotřelé způsoby precizního zpracování) Požadavek na pružnější komunikaci, rychlé jednání, prokázání zájmu dodavatele

16 Certifikace Neplatí evropské certifikace Certifikace pro dovoz či vyžadované trhem Nutnost – potraviny, nápoje, alkohol, farmacie, elektronika, stroje Standards Council of Canada (SCC) – akredituje subjekty pro vydávání norem Kanada uznává některé US certifikáty CSA (Canadian Standards Association) ULC (Underwriters´ Laboratories of Canada) Pobočky v Evropě, finanční náročnost závisí na konkrétním produktu

17 Jednání s obchodním partnerem Angličtina, francouzština (QC) Ulehčení rozhodování, dodání cílených argumentů z pohledu potenciálního zákazníka/partnera Načasování schůzky Potvrzení schůzky, agenda a následný follow-up Dodržení termínů, telefonická komunikace v případě problémů Dobrá nálada, zastupitelnost v případě nepřítomnosti Komunikace do 24 hodin

18 Telefonická komunikace Nerozezná se mobilní číslo od pevné linky Časté užívaní záznamníků a automatických telefonních systémů Odpovědi do hod. Firmy mají svá “800“ čísla Roaming mezi provinciemi “Long distance“ za hranicí města Pokrytí mobilní sítí nekompatibilní, liší se dle provincií

19 Rozdíly v bankovnictví Používání šeků a kreditních karet Převody mezi účty či bankami problematičtější a finančně náročnější On-line převody z vlastního účtu do zahraničí – problém Založení prvního osobního účtu je jednoduché 5 velkých bank v Kanadě Elektronické platby – e-biller Faktury neobsahují dostatečné informace pro převod z účtu – poplatek

20 Cla, vzorky, celní náležitosti Harmonized Comodity System (HS) 6-místné číslo mezinárodní + 2 export/4 import pro Kanadu Canada Border Services Agency (CBSA) Poskytuje veškeré celní informace Poradenská telefonní linka 24/7, , vyhledání na webových stránkách Převoz vzorků (kauce, clo) Vzorky alkoholu (licence) Importér, Broker

21 Služby zahraničních kanceláří Charakteristiky trhu - zvyklosti, konkurence, distribuční kanály, cenový průzkum, možnosti propagace v teritoriu, technické překážky Vyhledání obchodních kontaktů, oslovení, představení nabízených produktů a služeb, komunikace Příprava osobních jednání, asistence při jednáních, podpora navázaných obchodních vztahů Podpora při účasti na veletrhu Asistence při zakládání zahraničního zastoupení Zprostředkování konkrétních exportních příležitostí z teritoria Časově omezené zázemí pro firmy vstupující na nový trh

22 Zóna volného obchodu mezi EU a Kanadou (CETA) Comprehensive Economic and Trade Agreement

23 CETA • Cílem dohody je odstranit obchodní bariéry v předem daných oblastech a podpořit tím obchod mezi EU a Kanadou. Lepší ochrana značek a produktů na kanadském trhu. Snazší ochrana duševního vlastnictví. • Jednání o smlouvě začala v květnu 2009 a v roce 2013 jsou jednání ve finální fázi. • V roce 2008 byla vypracována studie dopadu dohody pro obě strany tzv. Joint study.

24 Oblasti volného obchodu - přístup na trh pro zboží -pravidla původu zboží, celní řízení, usnadnění obchodu -technické překážky obchodu -regulatorní spolupráce -sanitární a fytosanitární opatření -nástroje obchodní ochrana -investice a služby -veřejné zakázky -ochrana duševního vlastnictví -politika konkurenceschopnosti -trvale udržitelný rozvoj (práce a životní prostředí) -řešení sporů a institucionální záležitosti

25 Ekonomická předpověď • Po vstupu dohody v platnost se odhaduje nárůst exportu do Kanady až o 24,3 % ( 17 mld. €) a importu do EU až o 20,6% mld.€ (8,6 mld. €) • Výhody plynou jak ze zvýšení obchodu mezi zeměmi, ochraně investic, tak i odstranění celního sazebníku. • V roce 2008 byla vypracována studie dopadu dohody pro obě strany. V průběhu sedmi let vstupu platnosti dohody se předpovídal roční příjem 11,6 mld.€ pro EU a 8,2 mld.€ pro Kanadu. • V roce 2012 hodnota vzájemného obchodu se zbožím bylo 61,7 mld.€. Podle ekonomické studie by hodnota vzájemného obchodu byla vyšší o dalších 25,7 mld.€

26

27 Kanadské platné dohody o volném obchodu

28 Zóny volného obchodu mezi Kanadou a dalšími zeměmi. Platné Dohody o volném obchodu (Free Trade Agreement - FTA) s 13 zeměmi. NAFTA - USA, Mexiko (od ) Izrael (od ) Chile (od ) Kostarika (od ) EFTA - Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Norsko, Island (od ) Peru (od ) Kolumbie (od ) Jordánsko (od ) Panama (od ) Podepsané FTA či ukončené jednání Honduras - ukončena jednání ( ) FTA ve stádiu jednání: Singapur (jednání přerušena v srpnu 2007) Jižní Korea (od roku 2005) Dominikánská republika (od ) CARICOM země (od ) EU (od ) Ukrajina (od ) Indie (od ) Maroko (od ) Trans-Pacific Partnership (od ) Japonsko (od )

29 Vzájemný obchod EU-Kanada: obchod se zbožím v mld. €. EU-Kanada: obchod se službami v mld. €

30 Kanadští obchodní partneři 2012 Hlavní importéři (409,918 ml€) 1.USA - 200,348 ml € (48,9%) 2.Čína -43,511 ml € (10,6%) 3.EU27- 43,318 ml € (10,6%) 4.Mexiko- 21,849 ml € (5,3%) 5.Japonsko-12,869 ml € (3,1%) Hlavní exportérské země (358,915 ml.€) 1.USA- 263,768 ml € (73,5%) 2.EU27- 30,105 ml € (8,4 %) 3.Čína- 15,065 ml € (4,2%) 4.Japonsko- 8,077 ml € (2,3%) 5.Mexiko – 4,197 ml € (1,2%)

31 Příklady celních sazebníků • Kanadské celní sazby jsou celkově mírně vyšší než např. celní sazby USA nebo zemí EU a jejich průměrná výše činí 6%. Vyšší celní sazby existují zejména u zemědělských a potravinářských výrobků, textilu, obuvi, apod. • Kanada uplatňuje pro celní sazby velké množství kategorii, které mají další mnohé podkategorie. • Příklady cel z různých oblastí výrobků:  Pianino 0 %, Piano 7%  Plně automatické stroje pro domácnost (mimo strojů, které myjí a suší zároveň) 8%  Zbraně 3,5% - 7%  Ocel v primárních formách, polotovary z nerezové oceli 0%  Trubky a duté profily, bezešvé, ze železa (jiného než litiny) nebo z oceli 0%  Hydraulické turbíny 6%  Světla a zvukové signalizace pro kola 5,5%  Kola 13%, Motocykly 0%  Lokomotivy s externím příjmem elektřiny 9,5%  Tramvaje, vagóny 8%

32 Exportní a importní komodity Importní komodity z Kanady (30,514 ml. €) 1.Komodity a předměty mimo ostatní skupiny- 8,826 ml. € (28,9%) 2.Stroje a dopravní prostředky-5,550 ml. € (18,2%) 3.Surový materiál (mimo ropu) – 4,630 ml. € (15,2%) 4.Tržní výrobky- 3,052 ml.€ (10%) 5.Chemikálie- 2,723 ml.€ (8,9%) Exportní komodity do Kanady (31,291 ml.€) 1.Stroje a dopravní prostředky-12,665 ml.€ ( 40,5%) 2.Chemikálie-5,691 ml.€ (18,2%) 3.Tržní výrobky- 3,532 ml.€ (11,3%) 4.Průmyslové spotřební zboží-2,842 ml.€ (9,1%) 5.Minerální paliva,maziva a příbuzné materiály-1,972 ml.€ (6,3%)

33 Průmysl v Kanadě. Oblasti těžby ropy a zemního plynu. Ve více, jak polovině provincií je těžba ropy nebo plynu jedním z hlavních průmyslových odvětví. Na dalších místech jsou zemědělství, rybolov a zpracování produktů z něj,dřevozpracující průmysl nebo turismus. Další významným odvětvím je těžba nerostných surovin- uhlí, diamanty, nikl, stříbro nebo zlato.

34 Nové možnosti pro český export či jinou ekonomickou spolupráci s ČR • Life sciences - farmacie - lékařské přístroje a pomůcky - lékařský výzkum (nervový systém, onkologie, genomika) • Informační a komunikační technologie (ICT) - aplikace pro mobilní telefony a jiná mobilní zařízení - software pro uchování a organizaci dat - digitální média, videohry, internet • Těžební zařízení a technologie Kanada má obrovské zdroje energetických surovin (ropa, zemní plyn, uhlí, uran), kovových rud (měď, zinek, nikl, olovo, železná ruda, zlato, stříbro) a dalších surovin (diamanty, potaš). • Čisté technologie (clean tech.) - energie z obnovitelných zdrojů - zachycení a skladování uhlíku - vyšší energetická účinnost - ochrana životního prostředí (čištění odpadních vod a kališť, recyklace odpadů)

35 Global Petroleum Show 2014 – Calgary, Kanada vystavovatelů z celého světa na čtverečních metrech výstavní plochy

36 Global Petroleum Show 2014 – Calgary, Kanada ,000+ registrovaných návštěvníků

37 Global Petroleum Show 2014 – Calgary, Kanada Jedinečná možnost networkování Příležitost, kterou byste neměli vynechat

38 Global Petroleum Show 2014 – Calgary, Kanada Tento veletrh je zařazen do projektu SVV (podpora pro vystavovatele ,-Kč) Český pavilon m2 výstavní plochy Dodavatelem je firma: EuroNet.CZ, spol. s r.o. Zenklova 139/224, Praha 8 tel.: , fax: gsm: Kontaktní osoba: Bc. Milan Gebauer

39 Děkuji za pozornost a těším se na vás v Calgary na Global Petroleum Show 2014!


Stáhnout ppt "Kanada & Česká republika: Obchodní příležitosti pro české firmy."

Podobné prezentace


Reklamy Google