Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_04 Název DUMu: Český realismus Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovů Předmět: Český jazyk Ročník: Druhý Autor: Milan Demela Zpracováno – listopad, prosinec 2012

2 Střední škola Oselce Realismus Cca od.pol 19. století – po romantismu Vznik souvisí s rozvojem věd i průmyslovou revolucí, přesuny obyvatel do měst Objevy?_____________________________________________ Typické – důležité je pravdivé, střízlivé, opravdové, skutečné zobrazení, jednice, společnosti, není důležitá osobnost autora, -poprvé v malířství – Gustav Courbet - Pohřeb v Ornans – pobuřující reakce návštěvníků – ale „realis“ Viz obraz : Gustave Courbet - Pohřeb v Ornans

3 Střední škola Oselce Viz odkaz na světový realismus Realismus se projevil v mnoha oborech : malířství sochařství literatura - kritický - historický - socialistický - regionální divadlo fotografie Různá pojetí realistické tvorby - obecně: - fotografický Např. grafika v PC hře, filmu, triky, modely - jsou-li věrné, pak jsou reálné, realistické. - konceptuální realismus – zobrazení je pravdivé, ale spíše na základě znalosti autora, nezobrazuje to, co je viditelné, ale to, co o objektu zná

4 Střední škola Oselce Alois Jirásek Hronov 1851 – 1930 Praha Otec zemědělec, pekař Gymnázium, filozofie - historie – ale i malířské nadání, historie nabízela jistější existenci, pak profesor na gymn. V Litomyšli, a v Pze kontakty s M. Alšem, spisovateli – Sládkem, Vrchlickým, Zeyerem, Wintrem, Raisem, Kvapilem… Ještě za 1. svět. války veřejně i politický činný – Manifest českých spisovatelů Osobně přítomen vyhlášení samostatnosti – mj. kandidát na prezidenta později senátor v Národním shromáždění Navržen na Nobelovu cenu za literaturu Dílo představilo především českou historii, Jirásek, ač historik se od skutečnosti odchyluje – nikoliv neznalost, ale literárně upravené příběhy, v 19. století obrovský kus práce pro vlastenectví, vzdělanost i národní cítění. Začínal poezií, ale těžištěm práce je próza a drama

5 Střední škola Oselce Možná různá dělení díla – povídky z venkova, historie, romány, dramata, báchorky, Obrazy z významných českých období : Nejstarší doba – převzaté náměty z dávné historie, původně určeno dětem, ale nakonec se staly četbou všech generací – Staré pověsti české od doby __________________________________________ ____________________________až do __________________________________ Osobnosti české historie ____________________________________________ ___________________________________________________________________ Doba husitská – od počátků až do úplného konce : 3. husitské trilogie – Mezi proudy – začátky husitského hnutí Proti všem – vrchol – Tábor, Vítkov, porážka Zikmunda Bratrstvo – úpadek a konec Husitský král _________________________________ Cestopis o putování českého krále ________________________________________ Pobělohorská doba - Temno,, Skály, Skaláci Psohlavci (poprava J.S.Koziny kde________________________) Historické hry : trilogie 3 Janů ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________

6 Střední škola Oselce Období národního obrození – čtyřdílná kronika U nás Obraz celého procesu NO v Praze i na venkově – F.L. Věk – 5 dílů, skutečné postavy i události – Vyhledat postavy, které se v Jiráskově díle objevily ____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________ TV seriál ČT z roku 1970 Divadelní hry - dosud se uvádí divadelní báchorka o povinnosti mlynáře vůči šlechtě – název __________________________________________________ Rettigová – veselohra o ___________________________________________ Filozofská historie ________________________________________________ Pro dnešního čtenáře je Jirásek _____________________________________ Zikmund Winter 1846 – 1912 spisovatel, historik, na rozdíl od A. Jiráska prosazoval vědecké a ověřené podklady pro dílo – zakladatel české literatury faktu Literatura faktu ____________________________________________________ Inspiraci čerpal v archivech, užíval modernější výrazové prostředky, ale Jirásek byl současníky víc respektován Mistr Kampanus – Jan Kampanus Vodňanský – rektor UK po 1620, snaží se uchovat ráz UK, je přinucen ustupovat, nakonec UK ovládnou jeziuté, jeho pozice je stejná jako osud českého národa – beznaděj, zoufalost, bezbrannost Povídky – Rozina Sebranec

7 Střední škola Oselce Historické práce – zajímal ho každodenní život lidí, co jedli, oblečení, bydlení, obchody, školy, řemesla – Zlatá doba měst českých Dějiny kroje českých zemí Řemeslo v Čechách Bratři Mrštíkovi - Alois – 1925, Vilém – 1912 Novináři, spisovatelé, dramatici Moravy a moravského venkova Vilém – Pohádka máje – příběh městského studenta, který znuděný tráví prázdniny na venkově, ale zamiluje se do místní dívky a prožívají spolu silný citový vztah, berou se, ale jejich manželství sklouzává do „šedi“, autor pak závěr mění a konci jsou 2 verze. Maryša – tragédie, rodiče přinutí Maryšu k sňatku s vdovcem, ale miluje svého Francka, ten jí navrhuje útěk, odmítá a manžela otráví, Francek jde na vojnu, Maryša je potrestána, rodiče se trápí tím, co způsobili. Dílo vychází ze skutečného reálného života, ale autoři to popírali, Maryša – základní dílo českého realismu v divadle Nový prvek – na jevišti zní dialekt ! Božena Němcová – není klasickou představitelkou realismu, ale v jejím se díle se, stejně jako u Jana Nerudy, prvky realismu objevují Foto – Milan Demela

8 Střední škola Oselce Božena Němcová roz. Novotná, později Panklová 1820 ? – 1862 (Vídeň- Praha Vyrůstala v Ratibořicích u České Skalice, panství Kateřiny Zaháňském, krátký Pobyt babičky Magdalény Novotné ji velmi ovlivnil, později si babičku příliš idealizovala, 1837 – svatba s Josefem Němcem, finanční úředník – celník, vlastenec, časté změny působiště, Josefov, Chodsko, Litomyšl, Polná, Praha, velmi časté hádky, násilí, rozchod… Všechna místa pobytu byla inspirací pro tvorbu – sběratelství lidové slovesnosti, aktivní v kulturních a vlasteneckých spolcích, styky s mnoha významnými vlastenci, spisovateli. Toužila po emancipaci. Celý život žila v nouzi. Dílo – především povídková tvorba, je na přechodu od romantismu k realismu, Nejdřív pokusy o poezii, ale těžiště tvorby – próza Divá Bára Chyše pod horami, Pan učitel, V zámku a podzámčí Pohorská vesnice Babička – vznik po rozchodu s manželem a po smrti nejstaršího syna, Celé dílo je víceméně útěchou v těžkém osobním životě, babička celý život na Starém Bělidle – silná idealizace všech postav i příběhů jediné negativní je příběh Viktorky, ale její život je pojat osudově, překlady, filmové verze, Kromě povídek : Pohádky - Slovenské pohádky a pověsti, O dvanácti měsíčkách, Z Uher, Kraje a lesy na Slovensku, Obrazy z okolí domažlického – cestopisy, foklór,

9 Střední škola Oselce Ladislav Stroupežnický – 1850 – 1892 – dramatik a dramaturg ND, Zvíkovský rarášek – pohádkový námět Naši furianti – dosud uváděná hra, příběh z jihočeské vesnice, kde se rozhoduje o tom, kdo bude ponocným - typické postavičky venkova - tvrdé hlavy sedláků Gabriela Preissová – 1862 – 1946 Realistická autorka, stejně jako bři Mrštíkové čerpala z prostředí moravského slovácka, povídky – Obrázky ze Slovácka, ale především libretistka Libreto - __________________________________________________________ ____________________________________________________________________ Její pastorkyňa Gazdina roba

10 Střední škola Oselce Realismus regionální Region – oblast, po celém Čechách velmi mnoho autorů, ale jsou tvorba je zaměřená na konkrétní území, některá díla se stala součástí celonárodní tvorby, nebo tato tvorba nepřesáhla oblast, o které psali. Karel Klostermann – 1838 – 1923, narozen na území Rakouska, přesídlili do Sušice, autor především Šumavy., matka pocházela ze starého německého rodu tradičního řemesla pohraničí, otec lékař, ___________________________________________________________________ dětství ve Štěkni a Žichovicích, studia v Klatovech a Písku, učil na gymnáziu v Plzni – Mikulášské gymnázium ( německé reálné gymn.), nadání pro jazyky – ovládal 8 cizích řečí za svou českou literární tvorbu silně napadám německými kolegy, místo opustil, 2x ženatý, zemřel a pochován ve Štěkni, Dílo cca 40 svazků – V ráji šumavském, Ze světa lesních samot, Mlhy na blatech – vystihuje drsnost prostředí, rozvoj i úpadek živností a řemesel, skutečné události – např. vichřice ničící poloviny porostu Šumavy, Pro mládež - Robinson na Otavě…. Česko německé soužití v oblasti považoval za přirozené, proto je nyní často vzpomínán a dáván za příklad Jindřich Šimon Baar Alexander Berndorff

11 Střední škola Oselce Jindřich Šimon Baar – 1869 – 1925, Klenčí Kněz, tvorba tzv. katolické moderny, působil na mnoha farách, mj. Spálené Poříčí, Přimda …Klenčí, Zobrazil každodenní život především oblast Chodska a také části jižních Čech, Chodská trilogie – Paní komisarka, Osmačtyřicátníci, Lůsy Jan Cimbura – „prototyp“ ideálního sedláka, rozumný, poctivý člověk, přirozená autorita obce, Alexander Berndorff – 1889 Nepomuk – 1969 Praha Typický místopisný autor, v Nepomuku zpracoval místní dějiny, historii Zelené Hory, Kláštera, Žinkov, Kronika – V červáncích a jitru našeho znovuzrození Na podhůřském statku Snímky lidí a věcí Zelená Hora Klášter pod Zelenou Horou Zámek zelenohorský a jeho nejbližší okolí Obrazy z dějin Nepomucka

12 Střední škola Oselce Zdroje materiálů POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a kol. Literatura pro 2. ročník středních škol, učebnice, Brno: Didaktis, 2009, ISBN POLÁŠKOVÁ, Taťána; SRNSKÁ, Kateřina; TOBOLÍKOVÁ, Vlasta. Literatura pro 2. ročník středních škol pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google