Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Od kusu prkna a plátna k letadlu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Od kusu prkna a plátna k letadlu"— Transkript prezentace:

1 Od kusu prkna a plátna k letadlu
Vývoj letectví před a v průběhu 1. světové války Od kusu prkna a plátna k letadlu

2 Úvod do počátků letectví
Vývoj letectví lze charakterizovat jedním souvětím : 1. světová válka udělala z kusu prkna letadlo a 2. světová válka udělala z letadla létající pevnost. a světová válka = 2. světová válka = + čas =

3 Počátky létání Za úplně nejprvnějšího průkopníka považujeme Leonarda da Vinchiho. Zvrat přišel až s bratry Wrightovy, kteří se pokoušeli vzletět již od roku 1898. roku 1903 si nechali patentovat kluzák s revolučním způsobem řízení (3 osy) po 1000 zkušebních letů ( prototyp č. 3 )

4 Bratři Wrightové VE SKUTEČNOSTI USKUTEČNILI 1. MOTOROVÝ LET RUSOVÉ Den D nastal , kdy po 3 měsících práce vytáhli z garáže letadlo které se zapsalo do ději 1. motorovým letem Letoun Flyer I (dnes jako Kitty Hawk) na 4. pokus v jeden den uletěl 279 metrů za za 56 sekund rychlost 4,982 m/s = 17,936 km/h

5 Bratři Wrightové Orvile Wilbur

6 Nejdůležitější události od vzniku letectví do 2. světové války
Rok Událost 1500 Leonardo da Vinci se zabýval principy konstrukce letajícího stroje. 1754 Michail Vasilievič Lomonosov sestrojil model vrtulníku na meteorologické zkoumání atmosféry. 1783 Joseph Michel Montgolfier a Jacques Étienne Montgolfier sestrojili papírový balón, v kterém se jako první lidé vznesli Jean-François Pilâtre de Rozier a François Laurent d'Arlandes. 1882 Alexandr Fjodorovič Možajskij uskutečnil první úspěšné pokusy řízeného letadla těžšího než vzduch za pomoci nakloněné roviny. 1891 Otto Lilienthal letěl poprvé na závěsném kluzáku vlastní konstrukce. 1900 Ferdinand von Zeppelin uskutečnil první lety se vzducholodí. 1903 Bratři Wrightové uskutečnili první řízený let letounu. 1906 Alberto Santos-Dumont uskutečnil první uznaný let letounu v Evropě. 1909 Louis Blériot přeletěl poprvé kanál La Manche 1919 John Alcock a Arthur Whitten Brown na letadle Vickers Vimy uskutečnili první přelet Atlantského oceánu (na trase Newfoundland - Irsko) George Herbert Scott přeletěl poprvé Atlantský oceán vzducholodí (trasa Skotsko - Newfoundland) 1927 Charles Augustus Lindbergh uskutečnil první sólo přelet letounem na trase New York - Paříž

7 Vývoj vrtulníku Ve 4. století byl popsán princip vrtulníku v Číně
1. zdokumentovaný vrtulník sestrojil Paul Cornu 1. plně funkční vrtulník se představil roku 1938 v Berlíně

8 Vzducholodě Za první světové války vzducholodě používaly Francie, Itálie, Německo, Rusko, USA a Velká Británie. Osvědčily se zejména pro dálkový průzkum, smutně prosluly také jako první strategické bombardéry Byly děleny na jednotlivé vaky příčnými přepážkami Vzducholodě se plnily vodíkem (výbušný, perfektní hořlavina)

9 Vzducholodě v Německu a u spojenců
Německé vzducholodě Zeppelin podnikaly dlouhé lety do Anglie, kde bombardovaly průmyslové, ale i civilní cíle. Německo vyrábělo také vzducholodě typu Schütte-Lanz či Parseval. Německo bylo nuceno postoupit své vzducholodě vítězným mocnostem Franciebyla na počátku 1. světové války 2.největším producentem vzducholodí (Astra, Chalais-Meudon, Zodiac) V průběhu války docházelo k vytláčení vzducholodí letadly. vzducholodě zůstávaly ve výzbroji

10 Názory vojenských důstojníků na zavedení letadel do výzbroje
,,Letadlo je vhodné ke sportování, ale pro použití v armádě je bezcenné“ Ferdinand Foch 1911 ,, Skutečný boj ve vzduch, jak si jej představují žurnalisté, musí být odmítnut jako mýtus. Úkolem letectva je vidět a ne bojovat.“Německý generální štáb, říjen 1914 ,,Najdi soupeře a sestřel ho, vše ostatní je nesmysl.“ Manfred Freiherr von Richthofen 1917 ( nejlepší německý stíhač první světové války ( 80 sestřelů )

11 Vznik stíhacích eskader
Zjištění nutnosti letecké převahy Postupně přidávané stíhací stroje do průzkumných eskader, někdy dokonce i celé letky Spojenci nevyčleňovali nejlepší stíhače do elitních nově vzniklých stíhacích eskader a zároveň měli nedostatek kvalitně vycvičených pilotů a ztráty rostly

12 Stíhací stroje Užité materiály: dřevo, plátno, železo
Konstrukce: 2plošníky a 3plošníky Výzbroj až 3 kulomety, bomba Osádka: pilot, někdy i zadní střelec Specifická výbava: obě strany: závěsný hák pod vzducholoď Němci: synchronizovaný kulomet (1915) Airco D.H.4 britský 2 místný stíhací bombardér

13 Ukázka německé stíhačky (WW1)
Jde o jeden z nejúspěšnějších letounů 1. světové války. Němci na něm dosáhli 2.nejvyššího počtu sestřelů na typ letounu. Létaly na něm přední německá esa.

14 Stíhací esa Pilot, který sám sestřelí 5 a více nepřátel za období kariéry, války či pohotovosti Podmínkou připsání sestřelu je potvrzení sestřelu od jiného pilota, nebo členu pozemního štábu Richthofen * (nejlepší eso němců a celé války s 80 sestřely)

15 Další esa na ww1 Mannock *1887 - +1918 (61 sestřelů) (Anglie)
Little * (47 sestřelů) (Austrálie) Fonck * (75 sestřelů) (Francie) Beauchamp * (54 sestřelů) (Jižní Afrika) Bishop * (72 sestřelů) (Kanada) Brumowski * (35 sestřelů) (Rakousko Gilmour * ???? (39 sestřelů) (Skotsko) Kozakov * (20 sestřelů) (Rusko) Většině se stal jejich letoun osudným a u 2 se to neví

16 Navigace letadel Naspaměť naučené orientační body
Mapa připíchnutá na horní polovině nohavice od kalhot Systém hodin užívající představu ciferníku, nebo náramkové hodinky, kdy 12. hodina byla příď letounu a 6. hodina směrové kormidlo, a před údaj zapsaný hodinou se přidávalo zda je nepřítel zhora, či zdola

17 Letové formace V 1. světové válce se užívaly formace proudu jak pro bombardéry i stíhače, šípová formace, obdélníková formace. Nalétávalo se v řadách po 4 až 10 strojích vele sebe a na konci války byly mezi řadami rozestupy až 10 minut Většinou se létalo v těsné formaci, kterou převzaly bombardéry ve 2. světové válce a na formaci proudu ( 1917 ) si vzpomělo RAF až v roce 1944

18 Konec Vytvořil: Petrásek Jan Třída: IX.B Škola: ZŠ Školní 1803 Roudnice nad Labem Datum: Souhlas se stahováním z webu a užitím pro osobní účely nikoli jako referátu do hodiny !

19 Zdroje informací Knihy: Nevšední letadla aneb pokusy létat před i po bratrech Wrightových Německá stíhací od T.J. Constabla Web: encyklopedie a ,


Stáhnout ppt "Od kusu prkna a plátna k letadlu"

Podobné prezentace


Reklamy Google