Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola:Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení:CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_syn01 AutorMgr. Lukáš Synek Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola:Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení:CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_syn01 AutorMgr. Lukáš Synek Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Škola:Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení:CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_syn01 AutorMgr. Lukáš Synek Vzdělávací obor:Zeměpis Tematická oblast:Krajinná sféra Téma:Globální ekologické problémy současného světa Určeno pro:Gymnázia a střední školy Vytvořeno dne: Klíčová slova:Krajina, ekologie, atmosféra, znečištění ovzduší, skleníkový efekt, globální klimatické změny, klimatický systém Metodický popis:Rozsah: 1 vyučovací hodina - Chápání klimatického systému - Procvičení učiva s atlasem - Komunikativní práce se studenty během prezentace a studenti mezi sebou Znečištění a využití oceánů

2 Hydrosféra – světový oceán Co pro tebe znamená oceán, moře? …místo, kde strávíš příjemnou dovolenou? …zpestření všedního jídelníčku mořskými pochoutkami? …..?

3 Dovedeš si představit naši planetu bez oceánů? slas/gamta_ir_biologija/S-34938/

4 Význam oceánů • Pokrývají více než 70% povrchu Země (podle toho by se naše planeta • měla nazývat spíše Voda než Země:-)) • Obsahují více než 97% vody na Zemi • Ale jejich význam pro celou planetu je často podceňován!!!

5 Zamysli se nad tím, jakou nepostradatelnou úlohu hraje oceán pro naši planetu tedy i pro člověka. Své úvahy se pokus shrnout stručné v 7 bodech:

6 1)Představují rozhodující zásobu vody na Zemi 2)Nenahraditelná úloha při vytváření a ovlivňování klimatu 1)Zmírňuje teplotní rozdíly 2)Nejvýznamnější složka v koloběhu vody na Zemi 3)Obsah sinic v oceánech produkuje více než 50% kyslíku na Zemi 4)Mořské řasy a korálové útesy pohlcují atmosférický CO2, čímž snižují skleníkový efekt (v mořích je vázáno 2x více C než v ekosystémech souše)

7 5)Korálové útesy představují mimořádnou druhovou rozmanitost a jsou ekologicky nepostradatelné (místo rozmnožování většiny ryb) 6)Významný přírodní zdroj pro člověka (rybolov, těžba surovin…) 7)Umožňují nejekologičtější způsob dopravy (většina nákladní přepravy se uskuteční po moři, pro globální obchod klíčová) 8)Význam cestovního ruchu 9)….

8 Negativní vlivy člověka na oceán V Několika stručných bodech se pokus shrnout zásadní případy poškození mořských ekosystémů člověkem

9 1)Znečištění moří 2)Zvyšování acidity oceánů 3)Drancování přírodních zdrojů z mořského prostředí

10 Znečištění moří • Nejvíce ohrožené jsou pobřeží • pobřeží má klíčový význam pro lidstvo i přírodu, kde se jejich zájmy střetávají: • Z přírodního hlediska oblast hojného zdroje potravy a rozmnožování a biokoridorů • Pro člověka výhodná oblast koncentrace svých aktivit - více než ½ lidstva žije 100km od pobřeží

11 Zdroje znečištění: 1) řeky Z kanalizace, zemědělství – eroze půdy – půdní částice kalí vodu, brání fotosyntéze v hloubce, dusí ryby a jsou nositelem toxických látek, hnojiva, chemické postřiky – pesticidy…, které se hromadí v potravním řetězci) 2)atmosférické srážky (škodliviny z dopravy a průmyslu…)

12 3)Lodní doprava – většinou ropou a jejími produkty: 1/3 pochází z běžného provozu (nakládka a vykládka zboží, vypouštění nefiltrovaných odpadních vod z vyplachování tankerů… 13% z havárií cisternových lodí ½ znečištění ropou pochází z pevniny samotné

13 Víte že: Ropné látky vytváří tenkou a hustou vrstvu, která snižuje možnost výměny plynů mezi oceánem a atmosférou a tím i fotosyntézu – důsledek je nedostatek potravy pro vodní živočichy i ptáky. Těm ropa ničí tepelně- izolační vlastnosti peří (jen na pobřeží VB uhyne ročně takto přes ptáků v důsledku „běžného znečištění“ ropnými produkty). I po odstranění ropných skvrn zůstávají jedovaté látky v prostředí

14 Pro člověka ropné katastrofy znamenají • hospodářské ztráty z rybolovu • omezení využití mořských chaluh (výroba léčiv) • omezení rekreace apod.

15 4)Oceán přímo jako uložiště nebezpečných odpadů (radioaktivní zbytky z elektráren nebo jaderných zkoušek - Rusko, Čína, USA) 5)Působení odpadních plastů – z lodí, pobřeží, rybářských sítí…(hubení nebo zraňování živočichů) 6)Působení patogenních organismů (bakterie, viry, paraziti) – nebezpečná je v tomto směru konzumace měkkýšů (v Peru v roce 1991 si takto vzniklá epidemie cholery vyžádala desítky tisíc obětí)

16 Zdroje znečištění oceánů

17 Likvidace havárie plošiny Deepwater Horizon – Mexický záliv 21. duben 2010

18

19

20

21

22

23 • Únik ropných látek v Černém moři

24 Ropné skvrny na jezeře Maracaibo - Venezuala

25 Rekreační využití pobřeží Mar Del Plata - Argentina

26 Znečištění pobřeží - Hawai

27

28 Změny pH v mořské vodě vlivem člověka v letech

29 Důsledky zakyselení oceánů: cean_acidification_(NOAA_EVL,_360p).ogv/Impacts_of_ocean_acidification_(NOA A_EVL,_360p).ogv.360p.webm

30 Použité informační zdroje Internetové odkazy: 1.http://cs.wikipedia.org/wiki/Montrealský_protoko lhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Montrealský_protoko l 2.http://cs.wikipedia.org/wiki/Globální_oteplování Knižní publikace: 1)Kol.autorů. Školní atlas světa. 1. vyd. Praha: Kartografie Praha, a. s.,2006. ISBN ) CHALUPA, P. a kol., Zeměpis 8 pro základní školu Lidé a hospodářství. 2.vyd. Praha:SPN 2009, ISBN


Stáhnout ppt "Škola:Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení:CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_syn01 AutorMgr. Lukáš Synek Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google