Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual."— Transkript prezentace:

1 European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual

2 Struktura prezentace 1.Úvod do virtuálních světů 2.Co je Second Life? 3.Kdo navštěvuje český Second Life? 4.Výzkum problematiky seniorů 5.Výzkum 1: „Senioři v Second Life“ 6.Výzkum 2: „Můj avatar v 70 letech“ 7.Výzkum 3: „Focus group v Second Life na téma stáří“ 8.Závěry

3 1. Úvod do virtuálních světů

4 Úvod do virtuálních světů •internet – web – 2D – stránky •internet – virtuální svět – 3D – místa •>100 virtuálních světů •300 mil. uživatelů •sociální sítě, uživateli generovaný obsah •rostoucí zájem uživatelů i kom. sektoru •velcí hráči ve virtuálních světech IBM (interoperability) ‏ •přechod od 2D do 3D

5

6

7

8

9

10 2. Co je Second Life?

11 Co je Second Life? •první a z komerčního hlediska zatím největší virtuální svět •nejznámější v ČR •možnost výdělku - směnitelnost L$ na USD •16 milionů uživatelů •potkávat nové lidi •relaxovat •tvořit •vzdělávat se •vydělávat peníze

12 3. Kdo navštěvuje český Second Life?

13 Kdo žije v československém městě Bohemia? Mírně převažují muži

14 Kdo žije v československém městě Bohemia? Většina obyvatel Bohemie je ve věku let Pouze 3% obyvatel českého SL je starší 50 let

15 Senioři v rámci celosvětového Second Life • Skupina „Senior Admirers“ • 228 členů • Určena pro lidi 50+ a pro ty, kteří je obdivují • Mezigenerační vztahy jsou vítány 1 aktivní skupina s 228 členy Zakladatel skupiny Harr Ireton

16 4. Výzkum problematiky seniorů

17 Millward Brown v Second Life 1. česká výzkumná agentura v SL byla otevřena v červnu 2008 ve městě Bohemia

18 Výzkum mediálního obrazu seniorů v SL 3 fáze výzkumu

19 5. Výzkum 1: „Senioři v Second Life“

20 Výzkum 1: Metodologie •Výhoda Second Life: umožňuje metodu experimentu, v sociálních vědách jinak obtížnou •CÍLE VÝZKUMU: •Jak se senioři budou pohybovat v prostředí Second Life? •Jak budou avataři reagovat na přítomnost seniorů v SL? Experiment & zúčastněné pozorování

21 Bariéry při výzkumu •Z podvodu •Z neznáma •Z technického nezvládnutí •O peníze •Že Second Life = hazardní hra 1) Obtížné sehnat dobrovolníky z řad seniorů – STRACH:

22 Bariéry při výzkumu •HYPOTÉZA: Už při tvorbě grafiky Second Life byl přítomen věkový stereotyp, protože tvůrci nepočítali: •1) Se zájmem seniorů •2) S tím, že by v tomto světě „vysněné, ideální identity“ někdo chtěl mít staršího avatara 2) Grafika Second Life není příliš uzpůsobena pro modelování starších avatarů

23 Průběh výzkumu •s•s AVATARKA : Janička Aristocrat AVATAR : Milan Plutonian Nakonec se podařilo sehnat 2 odvážné dobrovolníky i vymodelovat jejich avatary

24 Průběh výzkumu •Technicky zvládli •Sžili se •Sami kontaktovali nové avatary Senioři překvapivě ihned ZAPOJENI

25 Reakce obyvatel SL na přítomnost avatarů-seniorů Naprosto standardní reakce avatarů. Žádný údiv, žádné speciální chování. Žádné stopy negativní, ani pozitivní diskriminace…. [8:49] DaVit Waco: Ahoj [8:51] Janicka Aristocrat: též te zdravím, odkud pricházíš? [8:51] DaVit Waco: Bývam tu, v Bohemii, a ty? [8:52] Janicka Aristocrat: jsem tu na návšteve u známých [9:07] Milan Plutonian: Dobrý den Janicko¨ [9:09] Janicka Aristocrat: Milane, dobry den, pripadam si jako Alenka v risi divu… [9:09] Bitty Dreamscape: vitej alenko [9:09] Nicole Mahogany: vitej v bohemii, zemi zazraku... [9:10] Nicole Mahogany:...kde i nemozne muze byt skutecnosti... UKÁZKA ROZHOVORU

26 Reakce obyvatel SL na přítomnost avatarů-seniorů Janicka Aristocrat: to nebylo od tebe pekné, opustit dámu Janicka Aristocrat: smím prisednout,jsem trochu ušlá na té tvrdé dlažbe. Janicka Aristocrat: CEMU SE TVA USTA TAK ROZEVRELA? Milan Plutonian: Ale znám jeden krásný vtip o dokotorech Janicka Aristocrat: Bitty, vrtis se jak bajadera, nemate doma pejska? … a to i přesto, že nejen vzhled avatarů, ale občas i styl vyjadřování našich seniorů byl v SL prostředí poněkud netypický

27 Sebereflexe dobrovolníků: Já a moje návštěva v Second Life •Zajímavá zkušenost •Překvapila reálnost a možnosti •Zábavnější, než čekali •ALE svoji budoucnost v SL hodnotí vlažně: •Trochu ztráta času – „tlachání o ničem“ •Bariérou je i nutnost instalace •Možná občas si přijít zachatovat •Zájem by měli především o přednášky / kursy, pořádané v SL Zajímavé, ale nepropadnu tomu

28 6. Výzkum 2: „Můj avatar v 70 letech“

29 Výzkum 2: Metodologie •Happening „Můj avatar v 70 letech“ •„Vymodelujte své avatary tak, jak by vypadali v 70 letech a chovejte se také podle toho“ •CÍLE VÝZKUMU: •Jak se stereotypy o stáří budou projektovat do vzhledu avatarů Experiment

30 Bariéry při výzkumu •Nízká účast obecně – v porovnání s podobnými tématickými party v SL •Minimální účast skutečně „hrajících“ – tzn. avatarů, kteří se opravdu „oblékli“ za starší avatary Velmi nízká účast

31 Důvody nízké participace Hlavním deklarovaným důvodem nízké účasti (kromě času) byl nezájem o téma DALŠÍ DŮVODY: • Obtíže s vytvořením staršího avatara • Neochota, aby avatar vypadal staře.

32 Zjištěné stereotypy – vizáž starších Zanedbanost vzhledu a oblečení, pleš, brýle Fyzická nemohoucnost, bílé vlasy, vousy. ALE identifikovatelné stopy mládí: dlouhé vlasy, tetování, oblečení Pouze generační „ideologické stáří“ beze stop fyzického Ve vizáži se projevily obecné stereotypy, ale i projekce vlastní osobnosti

33 Ukázka z akce

34 7. Výzkum 3: „Focus group v Second Life na téma stáří“

35 Výzkum 3: Metodologie •Focus group v Second Life •CÍLE VÝZKUMU: •Zjistit základní stereotypy o stáří v prostředí SL i RL

36 Focus group 1) SL identitu neboli identitu svého avatara, se svým vzhledem, i osobnostními charakteristikami, které se mohou částečně lišit od RL skutečnosti Je nutné si uvědomit, že každý avatar má 2 identity: 2) RL identitu neboli identitu „vodiče“ avatara, která nikdy nemůže být zcela eliminována V metodě focus group do popředí vystupuje více RL identita avatara, než jeho SL identita

37 Spontánní asociace se stářím •Nemoci •Vzpomínání na minulost •Kritizování současnosti (mládeže) •Drby •Oslovování cizích lidí •Šetrnost, hlídání cen •Zkušenosti Na úrovni RL identity: podobný druh stereotypů jako u „běžné populace“ STÁŘÍ

38 Animalizace starších občanů KRAB LENOCHOD SLON ŽELVA ROPUCHA V jaké zvíře by se proměnil starší člověk? Na úrovni RL identity: podobný druh stereotypů jako u „běžné populace“

39 Názor na téma „senioři a SL“ •Nesetkali se dosud •PROČ NE? Hlavně technická bariéra zřejmě •Pomohli by v orientaci – více než mladším •KAM ANO: památky, modely cizích měst, přednášky •KAM NE: komerce, konfliktní místa, sexuální místa

40 Ukázka z akce

41 8. Závěry

42 Závěry •Stereotypy o stáří už byly přítomny při samé tvorbě Second Life •Omezené možnosti, jak stvořit staršího avatara •RL identita avatarů: úroveň stereotypů a předsudků o seniorech se neliší od běžné populace •SL identita avatarů: faktor věku hraje menší roli než v RL •Fyzický vzhled: je často chápán jako jedna z mnoha dalších extravagancí •Forma chatu: neguje věkové rozdíly (až na drobné výjimky ve stylu mluvy)

43 Doporučení - možné využití SL •Second Life umožňuje svobodně stvořit svoji „2. identitu“, nezávisle na fyzických faktorech •Věku, ale i dalších – např. pohlaví, rasy, vzhledu apod. •Možné využití v situacích, kdy fyzické faktory jsou limitující pro jedincovo plné sebevyjádření •Speciálně pro seniory: •Možné řešení v případech izolace seniorů, větší zapojení do komunikace •Další vzdělávání - přednášky, kursy, cestování apod., a tím zároveň i PC a internetová gramotnost

44 DĚKUJEME


Stáhnout ppt "European Conference on Care and Protection of Senior Citizens „Old age in the virtual Second Life“ Zuzana Jankovská, Millward Brown & Martin Dvořák, BeVirtual."

Podobné prezentace


Reklamy Google