Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

112.1.2014. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "112.1.2014. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR."— Transkript prezentace:

1

2 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR v sektoru Čechy • Služby jsou poskytovány bezplatně v režimu H24 • Provozní frekvence: o 126,1 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part West) o 136,175 PRAHA INFORMATION (sektor Čechy part East)

3 Pokrytí frekvencí: CTA Brno CTA Ostrava

4 Pokrytí frekvencí: CTA Brno CTA Ostrava

5 Letová informační služba: Zahrnuje zejména: • Informace o provozu, popř. rady k vyhnutí • Informace o NOTAMEch (např. o omezených prostorech nepublikovaných v AIP apod.) • Informace o meteorologických podmínkách či význačné oblačnosti, popř. rady k jejímu obletění • Informace o skutečném využívání prostorů publikovaných zprávou AUP • Jakékoliv další informace užitečné k bezpečnému provedení letu Informace se obvykle poskytují na vyžádání, kromě např. hrozícího nebezpečí srážky či neproveditelnosti letu VFR.

6 Poskytované radarové služby: • FIC Praha poskytuje v rámci letové informační služby omezené radarové služby: • Informace o provozu a rady k vyhnutí • Informace o význačné oblačnosti, případně rady k obletění • Informace pomáhající letadlu při navigaci (doporučené kurzy k obletění omezených či řízených prostorů, pomoc bloudícímu letadlu apod.) • Informace se poskytují na vyžádání či případně i z iniciativy dispečera • Veškeré instrukce se vydávají jako doporučené. Velitel letadla i nadále zodpovídá za bezpečné provedení letu a vyhnutí se řízeným či omezeným prostorům!

7 Radarový systém IDP na FIC Praha

8 Zobrazení význačné oblačnosti: • Význačná oblačnost je na FIC Praha k dispozici i přímo v radarovém zobrazení, na jehož základě tak dispečer může nabídnout doporučené kurzy k jejímu obletění. • Informace je založena na odrazivosti vodních částic v atmosféře a je proto jen orientační. Zobrazuje se tak zejména oblačnost se silnějším deštěm nebo bouřkami standardní výnos z meteoradaru (přechod bouřkové fronty) indikace v radarovém zobrazení na FIC Praha

9 Předávání QNH: • FIC Praha předává z vlastní iniciativy letu na spojení informaci o oblastním QNH, a to i pokud jde o let nad 5000 ft AMSL (pro případné klesání). • Dochazí k občasnému narušení TMA z důvodu špatného nastavení QNH • Letům pod TMA, kde je spodní hranice stanovena výškou AMSL, předává FIC na vyžádání, popř. z vlastní iniciativy i QNH příslušného letiště.

10 Letový plán: • Pokud neřízený let s letovým plánem neodstartuje do 60 minut od EOBT, je nutné oznámit na ARO nový čas EOBT (popř. vyslat zprávu DLA) nebo letový plán zrušit. • Let s FPL musí po vzletu z neřízeného letiště v sektoru Čechy předat na FIC hlášení o odletu. Získaný čas slouží zejména pro potřeby poskytování pohotovostní služby. • Let s FPL musí po přistání na neřízeném letišti v sektoru Čechy předat na FIC Praha telefonicky hlášení o přistání. • Pokud FIC do 30 minut po vypočteném času přistání neobdrží hlášení o přistání, musí kontaktovat záchranné koordinační středisko RCC a vyhlásit údobí nouze!

11 Kombinované lety z neřízeného letiště: • Pilot kombinovaného letu z neřízeného letiště v sektoru Čechy musí před vzletem telefonicky kontaktovat stanoviště FIC Praha a domluvit podmínky přechodu na let IFR. • FIC Praha následně provede zadání letu do automatizovaných systémů a provede koordinaci s řídícími stanovišti. • Pokud pilot odstartuje bez předchozí koordinace, prodlužuje se tak podstatně doba do vydání povolení k přechodu na let IFR a např. v případě řízení toku riskuje, že mu povolení nebude vydáno. • Koordinace neznamená povolení ke vstupu do řízených či omezených prostorů. Až do získání povolení pro let IFR musí pilot pokračovat jako standardní let VFR a sám se vyhýbat všem prostorům!

12 Nejčastější drobné nedostatky při komunikaci s FIC Praha: • Žádání povolení tam, kde není nutné (stoupání v prostoru třídy E apod.) • Zbytečné podrobné informování o trase letu („přelétám Dolní Kotěhůlky, pokračuji na Veselou Lhotu“), zvlášť, pokud je letadlo vybaveno odpovídačem s módem S • Nezajištění si povolení ke vstupu do řízených prostorů (TMA/CTR) • Nepředání hlášení o přistání letu s FPL

13 Nouzové situace: • V případě nouzové situace letu VFR se dispečer FIC Praha snaží pomoci pilotovi poskytováním rad a informací, mimo jiné např.: o Minimální bezpečné výšky nad překážkami v jeho prostoru o Informací o ostatním provozu a rad k vyhnutí o Doporučených kurzů na vhodné letiště o Informací o letištích či nouzových plochách v blízkosti o Informací o význačných orientačních bodech v okolí pro obnovení vlastní navigace o Zjištěním místa s vhodnějšími meteorologickými podmínkami o Informováním ostatních stanovišť a zajištěním průletu omezenými či řízenými prostory NEBOJTE SE OZVAT!

14 Pohotovostní služba: • V rámci pohotovostní služby FIC Praha informuje Záchranné koordinační středisko RCC o mimořádných či nouzových situacích pro případ nutnosti pátracích či záchranných akcí. • Poskytování pohotovostní služby včetně vyhlašování údobí nouze a případného podávání hlášení má za účel především zajištění bezpečnosti. Cílem této služby či následného vyšetření incidentu primárně není přijímání jakýchkoliv represivních opatření za případné nedodržení příslušných postupů.

15 Změny k •dojde k civilně – vojenské integraci  na frekvenci Praha Information se budeme setkávat i s vojenským provozem •dojde k vytvoření SNS (super nízkých sektorů)  změna hranic sektorů FIC a s tím souvisejícím zvětšením oblasti, kde FIC Praha poskytuje informační a pohotovostní službu (viz následující obrázky), mj. „hlídá přistání“ •informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKMT, LKTB, východně od těchto letišť a po TMA LKKV poskytuje stanoviště ATS daného letiště •informační a pohotovostní službu letům VFR pod TMA LKPR, LKVO a pod MTMAs LKPD, LKCV, LKKB, LKNA i nadále poskytuje FIC Praha

16 Stav k

17 Stav po

18 Kontakty na stanoviště FIC: • Na webovém portálu LIS: použít odkaz FIC Praha: • Obsahuje i další informace o poskytovaných službách a postupech, hlavně také AIP ČR • Do budoucna je plánováno další rozšiřování obsahu (FAQ, aktuality, diskusní fórum apod.)

19


Stáhnout ppt "112.1.2014. 2 FIC Praha: • Stanoviště letových provozních služeb poskytující: o Letovou informační službu o Pohotovostní službu - neřízeným letům VFR."

Podobné prezentace


Reklamy Google