Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RÉTORIKA. Nebylo možné  Aby se staré Řecko a Řím nepodepsali na dějinách rétoriky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RÉTORIKA. Nebylo možné  Aby se staré Řecko a Řím nepodepsali na dějinách rétoriky."— Transkript prezentace:

1 RÉTORIKA

2 Nebylo možné  Aby se staré Řecko a Řím nepodepsali na dějinách rétoriky

3 Proč?  Proč byla rétorika v Řecku tak uznávána?

4 Protože v Řecku bývala demokracie a ta počítala s tím, že:  Lidé budou řečnit jako občané na agorách  Lidé se mohou lehce dostat do politiky losem

5 A jelikož Řekové neuznávali mikrofony a zesilovače  Každý musel spoléhat jen na svůj vlastní hlas

6 Svým hlasem musels  Hulákat na celé náměstí nebo amfiteátr, aby tě bylo slyšet  Ovládnout lidi, aby tě poslouchali

7 Čili  Tvůj úspěch politika, obchodníka, soudce, učitele nebo herce závisel na tom, jak dobrý jsi byl rétor

8 Musel sis uvědomit, že  Že často před tebou stojí negramoti  A tak jsi jim musel podat svoji věc tak, aby to pochopili

9 A tys mohl mít se svými posluchači  Dobré úmysly  Špatné úmysly

10 Jestliže jsi měl úmysly dobré  Používals systém RHETORIC  Což je způsob přesvědčivé řeči

11 Jestližes měl úmysly nekalé  Zvolils systém RHETORICAL  Což je řeč plná naléhání, snahy o efekt, nabubřelosti, strojenosti, bezduchosti  Děláš to proto, že jsi populista nebo demagog

12 A ty se ptáš, kdo je demagog  A já teď o tobě krátce pohovořím

13 Demagog  Pracuje s polopravdami  Mobilizuje předsudky  Nebojí se říct efektní lež  Účel mu světí prostředky  Zneužívá neinformovanosti lidí  Znejisťuje uvažující  Emotivně strhává primitivy  Cíl demagoga: Zmobilizovat davy pro svoje cíle

14 A abys věděl  Slovo demagogie je od slova demos = lid  A od slova ago = vedu

15 Může se každý naučit rétorice?  Tedy správnému řečnění?

16 Jo. Může.  Pokud samozřejmě nejseš němej  Můžeš, i když nemáš kdovíjaké předpoklady  A když už jsme v tom Řecku, budiž ti příkladem:

17 Demosthenes /384 – 322/  Jistě, měl slabý hlas, potíže s dechem, mizernou výslovnost a tik – trhal při řeči ramenem

18 Na a jak s tím handicapem naložil

19 Běhal po mořském pobřeží a přeřvával příboj  A tak se mu spravil dech a zesílil hlas

20 Na větev pověsil meč, postavil se pod něj a mluvil. Při každém trhnutí ramenem ho meč bodl.  A tak se odnaučil tiku

21 Pod jazyk si strkal kameny, čímž ho vypodložil  A tak se naučil dobře vyslovovat

22 A víš, co jsou to filipiky  To je přece vášnivá, bojovná řeč proti něčemu nebo někomu

23 A vidíš!  Filipiky pocházejí také od řečníka Demosthena  Pronášel je proti Filipovi II., Makedonskému, kterej ohrožoval Athény

24 Co je těžší  Připravit si řeč na deset minut než na dvě hodiny  Říct něco stručně a jasně bez zbytečného žvanění je uměním

25 Někdo káže podle receptu:  Mluv tak dlouho dokud tě něco nenapadne

26 Athéňané rádi mluvili dlouho a květnatě  Když Sparťané, kteří měli rádi stručnost, slyšeli projev jakéhosi Athéňana, prohlásili: „Tvá řeč byla tak dlouhá, že jsme už zapomněli začátek, a to nám brání pochopit i konec.“

27 A jinej rétor Epiktétos na přelomu našeho letopočtu podotýká  „Člověk má dvě uši, ale jen jeden jazyk. Měl by tedy umět dvakrát tolik poslouchat než mluvit.“

28 Tak to vidíš  Poslouchej mě a bude ti v životě dobře


Stáhnout ppt "RÉTORIKA. Nebylo možné  Aby se staré Řecko a Řím nepodepsali na dějinách rétoriky."

Podobné prezentace


Reklamy Google