Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Při tvorbě digitálních učebních materiálů. je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Při tvorbě digitálních učebních materiálů. je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice."— Transkript prezentace:

1 při tvorbě digitálních učebních materiálů

2 je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice

3 Autorský zákon  Neporušuje jej ten, kdo použije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu.  Platí však, že z toho nesmí mít učitel nebo vědec finanční prospěch.  Texty v ČR lze použít 70 let po smrti autora, či reedice díla.  U obrázků musíme vždy žádat o souhlas autora.

4 Dodržování autorských práv = užití citací (doslovné převzetí výňatku, malé části původního díla) Knižní zdroje - všechny tištěné monografie, knihy, ale také oskenované nebo vizualizované a digitalizované obrázky, například z učebnic a skript.  PŘÍJMENÍ, Jméno autora. Název knihy: podnázev. Vydání. Místo vydání: Název nakladatelství, rok vydání. Počet stran. ISBN. Zdroje z časopisů:  Autor. Název článku: podnázev článku. Název: podnázev seriálu. Rok vydání, svazek/ročník, číslo, rozsah stran. Standardní číslo (ISSN). Zdroje z učebnic - použijeme-li text z učebnice daného předmětu, pro který zpracováváme digitální učební materiál, stačí klasická citace (viz knižní zdroje).

5 Internetové zdroje: všechny externí internetové zdroje, které byly pro vznik DUM použity, či které uvádějí zmiňované údaje.  PŘÍJMENÍ, Jméno autora stránky. Název stránky [online]. Místo vytvoření: Datum vytvoření / datum aktualizace stránky [datum citování]. Adresa stránky. Dostupné z www: [URL] Problém: někdy nejsou uvedeny všechny potřebné informace, mezi jinými autor. V takovém případě je vhodné zaměřit se na níže uvedené: - název internetové stránky - ne vždy se shoduje s názvem v URL adrese - datum citování, tj. kdy jsme obsah (text) z internetové stránky stáhli / použili v naší práci - konkrétní URL adresa společně s textem "Dostupné z/na:"

6 Creative Commons (CC) - soubor veřejných licencí, které přinášejí nové možnosti v oblasti publikování autorských děl: posilují pozici autora při rozhodování za jakých podmínek bude dílo veřejně zpřístupněno. Licenční ujednání ve srozumitelné formě – piktogramy. Právo dílo šíři licencovaného dílo je možné šířit, tzn. kopírovat, distribuovat a sdělovat veřejnosti, zároveň lze dílo zařadit do souborného díla (např. časopis, sborník) a jako jeho součást jej v nezměněné podobě šířit dál.

7 Creative Commons (CC) – piktogramy. Právo dílo upravovat - pozměňovat či doplňovat díla, umožňuje také celé licencované dílo nebo jeho část zpracovat s jiným dílem, např. dramatizace, překlad, úprava digitálních fotek, zhudebnění nebo remixování hudebních skladeb. Prvky určující podmínky, které je nutno při nakládání s dílem respektovat: Uveďte autora. Nepoužívejte komerčně. Uveďte licenci. Nezasahujte do díla.

8 Wikisource (česky Wikizdroje) – projekty nadace Wikimedia. Wikimedia Česká republika Jedná se o množství výukových objektů na známé svobodné encyklopedii Wikipedie.  zveřejněné texty včetně románů  dopisy  proslovy  ústavní a dějinné dokumenty  zákony atd.

9 Openphoto – PDphoto – Wikimedia Commons – Gimp Savvy – Visual Dictionary Online – Living Archives Collections – Clker – PDClipart – Microsoft Office Klipart –

10 Povolené formáty dokládání vzdělávacích materiálů jsou:  PDF/A  JPEG PNG, TIFF, (pro fotografie)  GIF  MPEG-2 (pro videa)  MP3 (pro zvukové záznamy), MP2, WAV

11  III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – při realizaci této šablony je příjemce finanční podpory povinen přiložit k projektovému záměru a k závěrečné monitorovací zprávě vstupní a výstupní evaluaci z nástroje Profil Škola21.  Profil Škola21 je volně dostupný on-line nástroj, který pomůže škole nastoupit cestu proměny do podoby moderní organizace připravující žáky na život v 21. století, konkrétně umožní zhodnocení aktuálního stavu zapojení ICT do mnoha oblastí života školy.  Celkem 29 indikátorů je tematicky rozděleno do pěti různých oblastí. Zařazením Vaší školy do některé ze čtyř fází u každého indikátoru si ujasníte, v jakém stadiu se nacházíte a kam by měl vývoj školy dále směřovat.


Stáhnout ppt "Při tvorbě digitálních učebních materiálů. je nutné respektovat autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.) v České republice."

Podobné prezentace


Reklamy Google