Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Neverbální komunikace (v podnikové kultuře) Vojtěch Ouška - Neverbální komunikace obecně - Národnostní rozdíly v komunikaci - Firemní zvyklosti - Ukázky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Neverbální komunikace (v podnikové kultuře) Vojtěch Ouška - Neverbální komunikace obecně - Národnostní rozdíly v komunikaci - Firemní zvyklosti - Ukázky."— Transkript prezentace:

1 Neverbální komunikace (v podnikové kultuře) Vojtěch Ouška - Neverbální komunikace obecně - Národnostní rozdíly v komunikaci - Firemní zvyklosti - Ukázky

2 Komunikační záměry  Ovládnout – manipulativní, mocenský přístup  Podřídit se – zdánlivá ztráta se může stát perspektivní výhodou, servilnost  Spolupracovat – sjednocovací přístup Přirozené prostředky Naučené (násilné) prostředky

3 Neverbální komunikace  Paralingvistika – přechod mezi verbální a neverbální komunikací (hlasitost, výška tónu, rychlost řeči, intonace, plynulost, chyby)  Mimika – výraz obličeje, emocionální stavy, řeč očí  Proxemika – oddálení lidí od sebe  Haptika – doteková komunikace  Posturologie – postoje lidí při vzájemné komunikaci  Kinezika – pohybová komunikace  Gestika – pohyby rukou při komunikaci  Komunikace zevnějškem  Komunikace prostředím

4 Proxemika  Vzdálenost, které mají lidé mezi sebou, když něco dělají nebo spolu jednají se nazývá proximitou  Sympatická vzdálenost – vzdálenost, kterou přirozeně jedinec volí při jednání s druhými (temperament, národnost, věk)  Proxemický tanec – hledání optimální vzdálenosti  Zóny – intimní (30cm), osobní (50-120cm), sociální, veřejná  Osobní zóna podle národností ◦ Blízká: Arabové, Japonci, Jihoameričané, Francouzi, Řekové, Italové ◦ Střední: Britové, Švédové, Švýcaři, Němci, Češi, Rakušani ◦ Velká: Australané, Novozélanďané

5 Proxemika – využití  Manipulativní, mocenský přístup ◦ záměrné porušování zón pro demonstraci převahy, vyššího postavení atd.  Sjednocovací přístup ◦ pokud si člověk potřebu druhého uvědomuje, může mu při jednání vyjít dřív a udržovat sympatickou zónu protějšku

6 Haptika  Řeší extrémní přiblížení -stisk, objetí, poplácání  podání ruky ◦ vzhled ruky – hrdost na svou ruku, hrdost ke své práci ◦ hmatový vjem stisku – potvrzuje příslušnost k povolání ◦ stupeň suchosti nebo vlhkosti ◦ použitá síla stisku ◦ délka trvání kontaktu – spíše delší ale ne moc ◦ styl uchopení ruky – podřízení, dominantní, spojenecký  Využitelné i pro okolí, ne jen mezi aktéry

7 Haptika - využítí  Obrana proti dominantnímu podání ruky ◦ Skrytí nabízené ruky do dlaně ◦ Uchopení za loket ◦ Uchopení za rameno ◦ Porušení intimní zóny podávajícího – přitáhnutí ruky ◦ Chycení až za zápěstí ◦ ◦ ◦ ◦ ◦

8 Haptika - využítí

9 Posturologie  Držení těla a celkový postoj  Zaujetí postoje stejného jako člověk se kterým souhlasíme a naopak 

10 Gestika  Doprovázejí nebo nahrazují slovní projev  Mávání, posunky, ukazování předmětů pomocí pohyby rukou  Falešné vyjadřování upřímnosti  Národnostní rozdíly ◦ Jižní národy = divoká gestikulace rukou ◦ Britové = minimální gestikulace ◦ Arabové = gestikulace celým tělem  

11 Gesta při obchodním jednání NesouhlasJak to jen říct?Zlost Zaťatá pěst – agresivní naladěníBariéra - ne zcela souhlasíZájem

12 Komunikace zevnějškem  Oblečení, účes, líčením, voněním  Snaha získat výhodnější pozici ◦ životní úrovní – oblečení, mobily, dovolené, auta (úspěch rodí úspěch) ◦ vkus, originalita, nekonformnost ◦ sexuálními projevy 

13 Komunikace prostředím  Pracovní prostředí: kanceláře x openspace  Určování času schůzek – kdo se musí podřídit  Orientace stolu  Otevřené dveře kanceláře  Firemní image, styl firmy, vizitky  Adresa, vozový park, budovy  Nábytek a vnitřní vybavení

14 Komunikace prostředím  Sezení a stání u stolu ◦ Před nadřízeným musíte stát a nemáte židli ◦ Nadřízený sedí za stolem a vaše židle je v prostoru ◦ Kde u stolu sedět ◦

15 Kulturní rozdíly - dary  V západních zemích více tykání a oslovení jménem  Dary ◦ načasování předání – před jednáním (úplatek?), po jednání ◦ hodnota daru ◦ typ daru – kniha (moudrost), umění (vkus), technika (pokrok)  Jiné chápání barev ◦ Červená  Čína – znak prosperity  Franci a Anglie - mužnost  Oblečení na schůzku – v Asii i žena spíš oblek

16 Literatura  Analýza vnitrofiremní komunikace v multikulturní společnosti - Bc. Šárka Sehnalová  Komunikace v řízení - Ing. Jiří Fiedler/Ing. Jana Horáková  Komunikace v řízení – PhDr. Emilie Franková, Ph.D.  Mezikulturní rozdíly v neverbální komunikaci v mezinárodním obchodním jednání - Kateřina Burianová


Stáhnout ppt "Neverbální komunikace (v podnikové kultuře) Vojtěch Ouška - Neverbální komunikace obecně - Národnostní rozdíly v komunikaci - Firemní zvyklosti - Ukázky."

Podobné prezentace


Reklamy Google