Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová."— Transkript prezentace:

1 Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová

2 Pohodlně se usaďte

3 A DÁVEJTE POZOR!

4 Cíl práce a metodika  Cíl práce – seznámit studenty s provozními jednotkami pohostinství v oblasti stravování, jejich klasifikací a charakteristikou  Metodika – pro naší práci jsme použili vědomosti ze střední školy, internetové stránky a odborné literatury, které jsme uvedli ve zdrojích

5 Charakteristika stravovacích služeb  Umožňují uspokojování základních potřeb člověka  V cestovní ruchu – uspokojování základních potřeb během pobytu i během přepravy

6 Gastronomická odbytová střediska se s přihlédnutím k jejich funkci člení na:  Převážně stravovací ( jídelny)  Společensko-zábavní (vinárny, bary)  Doplňkového stravování (bistra, bufety)

7 Členění hostinských zařízení  Restaurační zařízení  Bary  Formy rychlého občerstvení

8 Restaurační zařízení  Restaurace  Pohostinství  Jídelní a restaurační vozy  Motoresty  Samoobslužné restaurace  Bufet  Kiosek

9 Bary  Denní bar  Noční bar  Kasina  Vinárna  Kavárna  Espreso  Hostinec  Pivnice  Výčep  Čajovny

10 Formy rychlého občerstvení  Fast food  Pipi gril  Gyros, kebab  Pizzeria  Lunch restaurace

11 Technika stravovacích služeb

12 Nabídka produktů  Nabídka závisí na: typ strav. zařízení, lokalita, požadavky zákazníků, konkurence, sezóna, kapacita  Důkaz nabídky: jídelní a nápojový lístek, zároveň s ceníkem a propagačním materiálem

13 Druhy jídelních a nápojových lístků  Stálý jídelní lístek  Denní lístek  Menu  Samostatné nápojové lístky  Speciální jídelní lístek

14 Realizace produktů gastronomických zařízení  Uskutečnění, provedení strav. služ.  Závisí na: kategorii zař., počtu a kvalifikaci zaměstnanců, klientele, lokalitě, prostorové uspořádání, spolupráce s kuchyní a výrobou  Dle formy realizace produktu gastronom. zař. se rozlišuje ◦ 1. individuální obsluha ◦ 2. samoobsluha ◦ 3. kombinovaný systém ◦ 4.prodej pomocí automatů ◦ 5. obsluha při spol. strav.

15 1. Individuální obsluha  Může zahrnout: uvítaní hosta – vyhledání místa – usazení hosta – seznámení s nabídkou – přijetí objednávky – odnost špin. nádobí – udržování čístoty – vyúčtování rozloučení  Systémy individuální obsluhy ◦ rajónový systém ◦ brigádový systém ◦ francouzský systém

16 2. Samoobsluha  Část úkonů se přenáší na zákazníka (výběr jídla, převzetí, odnos, usazení…)  Část úkonů zůstává na stravovacím zařízení (vaří, udržuje čistotu, inkasuje)  Systém výdeje ◦ Průběžný systém – zákazník prochází podél výdejní linky ve vymezeném prostoru – vybírá si jídlo a na konci linky zaplatí ◦ Systém konzumačních lístků – při vstupu host obdrží „konzumační lístek“ na který se jednotlivé položky zapisují, při odchodu zaplatí

17 3. Kombinovaný systém  Spojuje prvky individuální obsluhy a samoobsluhy  Možnost kombinace: ◦ A) obsluha u barového pultu ◦ B) bufetový stůl ◦ C) nabídkový vozík ◦ D) etážová obsluha ◦ E) prodej přes ulici ◦ F) ambulantí prodej

18 4. Prodej pomocí automatů  Zcela bez obsluhujícího pracovníka  Využívá se při doplňkovém prodeji  Existují různé druhy  Umisťují se na frekventovaná místa

19 5. Obsluha při společném stolování  A) Obsluha účastníků organizovaného cestovního ruchu  B) Obsluha účastníků různých akcí ◦ Koktejl ◦ Raut ◦ Banket

20 Zásady stolování  Stolování zahrnuje úpravu stolu a chování u stolu  Předpokladem správného stolování jsou poznatky o servírování, jimiž se označuje: ◦ soubor příborů, talířů, nápojového skla a ostatního inventáře ◦ způsob obsluhy hostů (na talířích, na mísách)  Inventář pro stolování: ◦ všechny předměty používané při obsluze hostů  Rozlišujeme inventář: ◦ dle typu gastronomického zařízení na restaurační, vinárenský, bufetový ◦ dle požitého materiálu na kovový, porcelánový, skleněný, dřevěný…

21 Druhy servírování  Jednoduché servírování: ◦ servírování na talířích  Složité servírování ◦ Servírování na mísách

22 Odpovědnost za škodu na odložených věcech hosta  Provozovatel GZ je povinen nahradit hostu škodu na majetku nebo jinou škodu, která vznikne při poskytování služeb

23 Závěr  Stravování je jednou z nejdůležitějších činností člověka z hlediska uspokojování potřeb  Proto jsou stravovací zařízení tak vyhledávaná, navštěvovaná a žádaná (protože v nich uspokojíme naše potřeby jídla, pití i zábavy)

24 Zdroje  HES, A., REGNEROVÁ, M., HRUBÁ, D. Obchodní nauka, vydání 5. Praha: Reprografické studio PEF ČZU, s. ISBN X  Cestovní ruch. [online] [cit ]. Dostupné z: ruch.cz/kategorizace/klasrest.php  MORRISON, A. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. 1. vydání. Praha: Victoria publishing, ISBN  PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Obchodní podnikání. 2. přepracované vydání. Praha: Management Press, ISBN

25 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Stravovací služby Ivana Kůtová Tereza Navrátilová."

Podobné prezentace


Reklamy Google