Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Teorie tréninku střelby začátečníků v moderním pětiboji Mgr. Jan Jakubíček Uvádí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Teorie tréninku střelby začátečníků v moderním pětiboji Mgr. Jan Jakubíček Uvádí."— Transkript prezentace:

1 Teorie tréninku střelby začátečníků v moderním pětiboji Mgr. Jan Jakubíček Uvádí

2 Faktory ovlivňující strukturu sportovního výkonu při střelbě •Jsou to faktory techniky, kondiční, taktiky, psychické, somatické •Společným znakem všech faktorů je, že jsou trénovatelné

3 Střelba v MP •S tréninkem střelby začínat v 11 – 12 letech •Nácvik základních dovedností začíná klidovou střelbou •Závodní kombined formát střelby až po zvládnutí střelby klidové

4 Proč nezačínat příliš brzy •Děti 6-10 let •Nedostatečná kondice vzhledem k váze pistole •Nedostatečná koncentrace •Příliš dlouhá doba bez viditelného zlepšení •Mládež let •Přiměřená kondice •Schopnost vyšší koncentrace •Rychlejší chápání •Přesnost pohybů •Schopnost sebekontroly

5 Zaměření tréninku začátečníků •Bezpečnost !!! •Obsluha zbraně •Nácvik střeleckých dovedností klidové střelby: • Postoj • Úchop zbraně • Dýchání • Míření • Spouštění • Rytmus a stereotyp

6 Nácvik střelby •Střelba z pistole je dovednost komplexní a tudíž těžko dělitelná •Při nácviku lze tedy rovnou střílet, vždy se ale můžeme zaměřit na jednu dovednost •Využívat speciální cvičení pro rozvoj jednotlivých dovedností •Při nácviku jednat se svěřenci autoritativně

7 Nácvik střeleckého postoje a rovnováhy •Dbát na správné zaujímání vyváženého postoje •Použitelná cvičení: Nácvik zaujímání postoje Suchá střelba Suchá střelba s potlačením zrakové kontroly Suchá střelba na nestabilní podložce Střelba v modifikovaném postoji

8 Nácvik úchopu zbraně •Nezbytné pro kvalitní výkon •Dbát na správné a uvolněné držrní zbraně Použitelná cvičení: Samostatný nácvik úchopu Suchá střelba Nácvik izolovaného pohybu ukazovákem Nový úchop při každé ráně Stálý úchop v sérii

9 Nácvik dýchání •Dýchání ovlivňuje polohu hrudního koše, a tudíž i míření. Střelba v polovýdechu - 35% •Pro pohodlné míření je důležité aby nevznikal kyslíkový dluh a nedocházelo tak k svalovému třasu •Použitelná cvičení: Nácvik dýchání bez pistole Nácvik dýchání při suché střelbě Ideomotorický trénink

10 Nácvik míření •Správné míření je jednou z nejdůležitějších součástí přesné střelby •Určení dominantního oka •Zaostřovat na miřidla již před dojezdem na terč •Míření začíná když jsou miřidla srovnaná a v zákrytu za nimi je záměrný bod terče •Oko zaostřovat na mušku, vžádném případě na terč •Míření nekončí v okamžiku výstřelu •Mířid vždy na jeden záměrný bod

11 Použitelná cvičení •Střelba s oporou mířící paže •Suchá střelba •Střelba na bílý terč •Střelba na různě kontrastní terče •Střelba na díru •Střelba na svislý pruh •Střelba na vodorovný pruh •Střelba s odhledy •Střelba s vícečetným namáčknutím •Střelba s časovým limitem na výstřel

12 Nácvik spouštění •Správné míření je jednou z nejdůležitějších součástí přesné střelby, zejména u vzduchové pistole •Snaha o co nejmenší propojení pohybu prstů •Spouštění je plynulý co nejmenší pohyb jedním směrem v ose střelby •Kontakt se spouští již před mířením •Začíná v okamžiku, kdy jsou miřidla srovnaná na terči

13 Použitelná cvičení •Suché mačkání spouště •Suchá střelba •Střelba na bílý terč •Suché vymačkávání nášlapu •Střelba s odhledy •Suchá střelba s potlačením zrakové kontroly •Spouštění rány s časovým limitem

14 Nácvik rytmu a stereotypu •Nutit začátečníky do optimálního rytmu ( nepředržovat, ale kvalitně zamířit a spustit ) •Na střelbě vždy provádět vše stejně •Snaha o poměrně rychlý střelecký stereotyp dohromady s nabíjením •Stereotyp zrychlovat až po dobrém zvládnutí ostatních dovedností •Nezrychlovat za cenu odbourání míření a kvalitního spuštění rány •

15 Použitelná cvičení •Hlášení doby rány •Střelba s hlášeným rytmem •Střelba s časovým limitem na ránu •S časovým limitem na sérii

16 Psychická odolnost •Je důležitým předpokladem kvalitního sportovního výkonu v soutěži •Mnohdy představuje rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem v soutěži a je proto potřeba jí věnovat adekvátní část tréninku •Je potřeba vyvolávat soutěžní stavy v tréninku a tak se na ně adaptovat

17 Použitelná cvičení •Modelovaný trénink •Hry •Soutěže •Dlouhodobé soutěže

18 Četnost tréninků •U mládeže let postačuje trénink 2-3x týdně •Délka tréninku 40 – 60 minut maximálně •Při tréninku důsledně dbát na kompenzaci jednostranného zatížení ( až 50% času )

19 Doporučená literatura •Sportovní střelba z pistole Skanaker, Antal Naše vojsko 2007 •Teorie střelby Hynouš Univerzita Karlova 1980 •www.duklaplzen.cz didaktika střelbywww.duklaplzen.cz


Stáhnout ppt "Teorie tréninku střelby začátečníků v moderním pětiboji Mgr. Jan Jakubíček Uvádí."

Podobné prezentace


Reklamy Google