Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU Mgr. Milena Marešová Praha 2006.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU Mgr. Milena Marešová Praha 2006."— Transkript prezentace:

1 MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU Mgr. Milena Marešová Praha 2006

2 MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU SCHÉMA ROZDĚLENÍ MATERIÁLŮ MATERIÁLY KOVYNEKOVY KOMBINOVANÉ MATERIÁLY

3 Slitiny železa MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU KOVY Neželezné kovy a slitiny Slitiny železa na odlitky Těžké kovy OceliLehké kovy Obnovitelné materiály Recyklovatelné materiály Odpad / zdroj energie

4 MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU NEKOVY Přírodní Rostlinné Živočišné Syntetické materiály Obnovitelné materiály Recyklovatelné materiály Odpad / zdroj energie

5 MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU KOMBINOVANÉ MATERIÁLY Materiály zesílené částicemi Materiály zesílené vlákny Vrstvené materiály Obnovitelné materiály Recyklovatelné materiály Odpad / zdroj energie

6  1. Jaké je základní rozdělení materiálů používaných při výrobě automobilů?  2. Vysvětli co jsou obnovitelné materiály?  3. Jaké jsou výhody používání obnovitelných materiálů při výrobě automobilů?  4. Které materiály jsou recyklovatelné?  5. Jaké jsou výhody používání recyklovatelných materiálů při výrobě automobilů? OTÁZKY PRO STUDENTY

7 MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU KONEC

8

9 KOVY 1. SLITINY ŽELEZA  Slitiny železa na odlitky (např. litiny, temperované litiny, lité oceli)  Oceli (např. konstrukční oceli, nástrojové oceli) 2. NEŽELEZNÉ KOVY A SLITINY  Neželezné těžké kovy (měď, mosaz, bronz, chrom)  Neželezné lehké kovy (hliník, hořčík, titan)

10 NEKOVY 1. PŘÍRODNÍ MATERIÁLY  Přírodní materiály rostlinné (len, konopí, juta, sisal, bavlna, kokos, dřevo)  Přírodní materiály živočišné (plsť, kůže) 2. SYNTETICKÉ MATERIÁLY  Plasty (termoplasty, reaktoplasty – umělé pryskyřice, lenkonopíjutasisalbavlnakokosdřevoplsťkůžePlastylenkonopíjutasisalbavlnakokosdřevoplsťkůžePlasty elastomery) elastomery) Vyrábí se z organických látek – ropy, zemního plynu  Sklo (bezpečnostní sklo, konstrukční sklo, Vyrábí se z organických látek – ropy, zemního plynu  Sklo (bezpečnostní sklo, konstrukční sklo,Sklo nenamrzající sklo, skleněné vlákno) Vyrábí se z křemičitého písku, vápence, sody, nenamrzající sklo, skleněné vlákno) Vyrábí se z křemičitého písku, vápence, sody, skleněného odpadu a přísad. skleněného odpadu a přísad.

11 KOMBINOVANÉ MATERIÁLY Kombinované materiály zesílené částicemi a) umělé pryskyřice b) termoplasty - smíchané s plnivy (saze, textilní vlákna, papírové a dřevní částice) Kombinované materiály vrstvené Jsou umělou pryskyřicí napuštěné pásy papíru nebo tkaniny. Patří sem tvrzený papír, tvrzená tkanina a vrstvené dřevo. Kombinované materiály zesílené vlákny Do plastu jsou zalita vlákna skelná, uhlíková nebo vlákna rostlin.

12 PŘÍKLADY POUŽITÍ OBNOVITELNÝCH MATERIÁLŮ V AUTOMOBILECH: Přírodní rostlinné:  Polyamid 11 (PA 11) vyráběný z ricinového oleje má unikátní  Polyamid 11 (PA 11) vyráběný z ricinového oleje má unikátní vlastnosti, které jsou vhodné pro hadičky palivového a vlastnosti, které jsou vhodné pro hadičky palivového a brzdového systému. brzdového systému.  Ricinový olej, lisovaný ze semen skočce obecného, se používá na  Ricinový olej, lisovaný ze semen skočce obecného, se používá na mazání motorů. mazání motorů.  Lněná a konopná vlákna se používají na výrobu nepromokavých  Lněná a konopná vlákna se používají na výrobu nepromokavých plachtovin pro nákladní auta. plachtovin pro nákladní auta.  Bavlna se používá se na výrobu kordu pro pneumatiky.  Bavlna se používá se na výrobu kordu pro pneumatiky.  Ze dřeva se vyrábí doplňky interiéru luxusních automobilů.  Ze dřeva se vyrábí doplňky interiéru luxusních automobilů. NevýhodyVýhody

13 Přírodní živočišné:  Plsť (netkaná textilie z ovčí vlny, králičí nebo hovězí srsti) se používá na výrobu těsnění, lešticích kotoučů a filtrů. používá na výrobu těsnění, lešticích kotoučů a filtrů.  Kůže se v automobilech používá na výrobu hnacích řemenů, manžet, těsnicích podložek, membrán, spojkových desek, manžet, těsnicích podložek, membrán, spojkových desek, lešticích kotoučů a čalounění. lešticích kotoučů a čalounění. PŘÍKLADY POUŽITÍ OBNOVITELNÝCH MATERIÁLŮ V AUTOMOBILECH: VýhodyNevýhody

14 VÝHODY OBNOVITELNÝCH MATERIÁLŮ : • Zdroje surovin jsou dobře dostupné. • Náklady na dopravu jsou nižší. • Při těžbě a zpracování se spotřebovává méně energie. • Len je nejdostupnější a nejrozšířenější textilní surovinou na světě. • Nízká cena surovin jako lnu, sisalu, juty, konopí a kokosu dává široké možnosti jejich využití i v automobilovém průmyslu nejen jako zateplení a čalounění, ale např. také jako kompozitů v duroplastových pojivech.

15 • Vlákna z rostlin přidávaná do směsí snižují hmotnost automobilů (např. Mercedes – Benz E- clase). • Během růstu (fotosyntézy) rostliny spotřebovávají CO 2 a snižují tak množství tohoto skleníkového plynu. • V ekosystému se plně rozkládají – jsou bezodpadové. • Materiály se dají znovu recyklovat – textil, papír… • Rostlinná vlákna jsou schopná udržet vlhkost – výhoda u sedaček aut. • Materiály z rostlinných a dřevních vláken dobře tlumí nárazy a vibrace. VÝHODY OBNOVITELNÝCH MATERIÁLŮ :

16 NEVÝHODY OBNOVITELNÝCH MATERIÁLŮ : • Schopnost zadržovat vodu omezuje použití rostlinných vláken zatím jen do interiérů aut. • Dřevo má nestejnoměrnou strukturu, sesychá, bobtná a podléhá rozkladu. • Hlavní nevýhodou spojenou s užitím rostlinných vláken je rozdílná kvalita vláken, kterou ovlivňuje rok sklizně, typ půdy atd.

17 PŘÍRODNÍ MATERIÁLY ROSTLINNÉ Len (len setý) Pochází z Egypta jako nejstarší kulturní plodina (4000 l et před n.l.). Pěstuje se po celém mírném podnebném pásmu. Používá se na výrobu různých tkanin, pláten a motouzů. Na výrobu nepromokavých plachtovin pro nákladní auta. Odpad ze lnu se používá jako plnící materiál.

18 Konopí (konopí seté) Pochází z Indie, kde se pěstovalo již 900 let před n.l. Pěstuje se v mírném a subtropickém podnebném pásmu celého světa. Konopná vlákna se používají na výrobu tkanin od spodního prádla po boty. Vyrábí se z něj nepromokavé plachty nákladních automobilů, desky (heraklit), které jsou odolnější než dřevěné, lepenky, koberce, lana, izolace domů a kanceláří. Papír z konopí může být vícekrát recyklován. Testuje se použití konopí pro výrobu plastů. PŘÍRODNÍ MATERIÁLY ROSTLINNÉ

19 Juta (rostlina jutovník, nazývaná kalkatské konopí): Pěstuje se v Indii, Číně, Africe a Americe spíše v tropických oblastech. Používá se na výrobu obalových tkanin, čalounická plátna, koberce a podlahové krytiny. Sisal (Agave sisalová): Pochází ze střední Ameriky Pěstuje se také po celém Středozemí Používá se na výrobu tkanin( damašku a koberců ) a jako plnící materiál.

20 PŘÍRODNÍ MATERIÁLY ROSTLINNÉ Bavlna (Bavlník západoindický) Pochází z Indie, kde se pěstovala před n.l. Je nejrozšířenější kulturní textilní plodinou. Pěstuje se převážně v subtropických oblastech. Vlákna jsou z čisté celulózy 20 – 60 mm dlouhá. Používají se na výrobu tkanin pro různé použití (damašek, kaliko, plyš) a kordu pro pneumatiky. Kokos (Palma kokosová) Pěstuje se na tropickém pobřeží Tichého a Indického oceánu. Používá se na výrobu koberců, rohožek, kartáčů a obalů, jako plnící materiál a jako izolační materiál odolný proti vlhku.

21 PŘÍRODNÍ MATERIÁLY ROSTLINNÉ Dřevo Vlákna tvoří polymery z celulózy, prorostlé lignitem (vlastní dřevovina). Tlumí nárazy a vibrace, je snadno opracovatelné. Svými vlastnostmi předčí v mnoha směrech i kovy. Dřevní vlákna smrku, borovice, jedle, modřínu se používají na výrobu konstrukčních desek, papíru a na výrobu doplňků interiéru luxusních automobilů.

22 PŘÍRODNÍ MATERIÁLY ŽIVOČIŠNÉ Plsť Je to netkaná textilie z ovčí vlny, králičí nebo hovězí srsti. Velmi dobře tlumí chvění a zvuk. Používá se na výrobu těsnění, leštících kotoučů a filtrů. Kůže Jsou to kůže různých živočichů – např. krávy, prasata. Kůže je pevná a pružná, snadno se tvaruje. Používá se na výrobu hnacích řemenů, manžet, těsnících podložek, membrán, spojkových desek, leštících kotoučů a čalounění.

23 SYNTETICKÉ MATERIÁLY Plasty Vyrábí se z organických látek – ropy, zemního plynu. Jsou to řetězce monomerů (polymery) - polymery lineární nebo polymery prostorové, složené většinou z uhlíku.  termoplasty – složení: lineární polymery  reaktoplasty – umělé pryskyřice – složení: lineární polymery hustě pospojované. Přidáním skelných vláken nebo tkanin vznikají lamináty  elastomery - složení: neuspořádané lineární polymery řídce pospojované.

24 SYNTETICKÉ MATERIÁLY Sklo Vyrábí se z křemičitého písku, vápence, sody, skleněného odpadu a přísad.  Bezpečnostní sklo  Konstrukční sklo  Nenamrzající sklo  Skleněné vlákno

25 LEN

26 KONOPÍ

27 JUTA SISAL

28 BAVLNA

29 KOKOS DŘEVO

30 PLSŤ KŮŽE

31 PLASTY ELASTOMER TERMOPLAST REAKTOPLAST

32 SKLO

33 SLITINY ŽELEZA - OCELI

34 NEŽELEZNÉ TĚŽKÉ KOVY BRONZ MOSAZ MĚĎ CHROM

35 NEŽELEZNÉ LEHKÉ KOVY SLITINY HLINÍKU


Stáhnout ppt "MATERIÁLY POUŽÍVANÉ PŘI VÝROBĚ AUTOMOBILU Mgr. Milena Marešová Praha 2006."

Podobné prezentace


Reklamy Google