Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ERGONOMIE PRÁCE NA PC n ZDRAVÍ A BEZPEČNOST PRÁCE NA PC n Petra Spáčilová, 4. Z.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ERGONOMIE PRÁCE NA PC n ZDRAVÍ A BEZPEČNOST PRÁCE NA PC n Petra Spáčilová, 4. Z."— Transkript prezentace:

1 ERGONOMIE PRÁCE NA PC n ZDRAVÍ A BEZPEČNOST PRÁCE NA PC n Petra Spáčilová, 4. Z

2 VĚDECKÉ STUDIE UKAZUJÍ, ŽE: n DLOUHÉ PSANÍ NA KLÁVESNICI n NESPRÁVNÉ NASTAVENÍ PRACOVNÍ STANICE n NEVHODNÉ PRACOVNÍ NÁVYKY n STRESUJÍCÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ n VZTAHY NA PRACOVIŠTI n OSOBNÍ ZDRAVOTNÍ PROBLÉMY n MOHOU BÝT SPOJENY S NĚKTERÝMI CHOROBAMI

3 VAROVNÉ ZNÁMKY ONEMOCNĚNÍ SE VYSKYTUJÍ : n a) v rukou n b) zápěstí n c) ramenou n d) krku n e) zádech

4 PROJEVY ONEMOCNĚNÍ n NECITLIVOST, PÁLENÍ, SVĚDĚNÍ n BOLESTIVOST, BOLEST, PŘECITLIVĚLOST n PULSOVÁNÍ A OTOKY n ZTVRDLOST A SEVŘENOST n SLABOST A CHLAD

5 KLÍČOVÁ PRAVIDLA BEZPEČNOST A POHODLÍ

6 DODRŽUJTE TATO PRAVIDLA n UPRAVTE POLOHU SVÉHO TĚLA A POLOHU PRACOVNÍCH POMŮCEK n POHYBUJTE SE - NESEĎTE CELÝ DEN VE STEJNÉ POLOZE n ODPOČÍVEJTE - SNAŽTE SE OMEZIT ZDROJE STRESU, DĚLEJTE KRÁTKÉ PŘESTÁVKY

7 VYHLEDÁNÍ ZÓNY POHODLÍ

8 MĚŇTE POLOHU TĚLA n Pro různé úkoly můžete najít celou škálu poloh při sezení a stání, které jsou pro vás pohodlné. V rámci zóny pohodlí měňte během dne často držení těla.

9 CHODIDLA, KOLENA A NOHY CHODIDLA, KOLENA A NOHY n zajistěte, abyste při sezení mohli být nohama opřeni pevně a pohodlně o zem n používejte židli a pracovní stůl s možností nastavení výšky n zajistěte, abyste pod stolem měli dostatek prostoru pro kolena a nohy. n během dne si protahujte nohy a měňte jejich polohu

10 ZÁDA n židle má plně podpírat tělo n rozložte váhu rovnoměrně a opřete se tělem o celý sedák i opěradlo n vždy dbejte na to, abyste měli podepřenou bederní páteř n zajistěte, aby poloha, ve které pracujete, byla pro páteř pohodlná

11 RAMENA A LOKTY n chcete-li minimalizovat napětí ve svalech, měli byste mít ramena uvolněná, nikoli zvednutá nebo svěšená n držte lokty ve výšce přibližně odpovídající střední řadě klávesnice n odpočívejte, uvolňujte oblasti, ve kterých vzniká svalové napětí např. ramena

12 PŘEDLOKTÍ, ZÁPĚSTÍ A RUCE n při psaní na klávesnici a myši udržujte končetiny v neutrální zóně pohodlí n uvolněte celé paže a ruce n při psaní na klávesnici si neopírejte ani nepokládejte zápěstí na pracovní desku, na stehna nebo na opěrku dlaní n podložka dlaní je určena k podpírání během přestávek, kdy nepíšete

13 OČI n dlouhodobá práce na PC může namáhat oči a může způsobit podráždění a únavu očí n dopřejte očím častý odpočinek n pravidelně se dívejte mimo obrazovku na vzdálený objekt n udržujte obrazovku i brýle nebo kontaktní čočky vyčištěné

14 USPOŘÁDÁNÍ PRACOVNÍHO MÍSTA

15 MONITOR n správným umístěním monitoru a nastavením jeho úhlu snížíte namáhání očí a únavu svalů na krku, v ramenou a v zádech n umístěte monitor přímo před sebe n monitor by měl být umístěn tak, aby hlava byla nad rameny v pohodlné poloze

16 KLÁVESNICE A POLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ n klávesnici položte přímo před sebe, abyste nemuseli otáčet krkem a trupem n lokty by měly být umístěné přibližně ve stejné výšce, jako střední řada klávesnice n pokud je klávesnice umístěna na výsuvné desce, musí být deska dostatečně široká

17 OPĚRKY NA RUCE A DLANĚ n opěrky podpírající předloktí a dlaně jsou pohodlné a umožňují uvolnit se n máme-li dostatečně hlubokou pracovní plochu, může být pohodlné opřít se o desku stolu n opěrka dlaní je určena k opírání během přestávek v psaní, nikoli při psaní nebo používání myši

18 ZDROJ MATERIÁLU n webové stránky HP (www.hp.com)


Stáhnout ppt "ERGONOMIE PRÁCE NA PC n ZDRAVÍ A BEZPEČNOST PRÁCE NA PC n Petra Spáčilová, 4. Z."

Podobné prezentace


Reklamy Google