Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJáchym Pospíšil
1
Kristýna Moravcová 3.I.
2
Jsou to všechny technologie, které se používají k práci s informacemi (nebo přesněji s daty) a ke komunikaci. Něco, co informace (data) dokáže zachytit, nějak zpracovat, uchovat, poskytnout uživateli (nemusí to umět všechny věci najednou, ale třeba jen něco), patří sem i prvek komunikace (alespoň mezi dvěma „stroji“). Takže je to HW i SW – tj. počítače a programy, počítačové sítě, internet, mobily, audio, video … Je to tedy jedna ze součástí informačních systémů, usnadňuje zpracování informací, může je zpřehlednit a podat uživateli ve správný čas na správném místě. Což se ocení hlavně ve firmách v konkurenčním prostředí.
3
Informační a komunikační technologie (ICT) jsou v současnosti naprosto nepostradatelné, využívají se ve všech oborech lidské činnosti. Bez jejich pomoci by už jen těžko mohly fungovat úřady, banky, zdravotnictví, průmysl,… Zkrátka telekomunikační technologie potkáme na každém kroku. Jednou z hlavních součástí ICT jsou počítače. Další součást se skrývá pod písmenem C, znamená komunikaci (Communication). Zahrnuje Internet a mobilní sítě, po nichž neustále proudí neuvěřitelné množství dat.
5
Kdo chce počítač používat samostatně v různých situacích při studiu nebo zaměstnání, musí si osvojit alespoň základní uživatelské dovednosti. Patří mezi ně dovednost spouštět potřebné programy, pracovat s paměťovými médii, vyhledávat data na Internetu, používat elektronickou poštu či chránit počítač před počítačovými viry apod. Není to vůbec těžké, stačí umět jednoduché úkony s myší nebo klávesnicí. Obsluhovat počítač dnes zvládá většina studujících.
6
Česká populace zatím pouze částečně zachytila trendy spojené s rozšířením moderních informačních a komunikačních technologií. Vybavenost domácností počítačem a internetem je v ČR ve srovnání s EU-25 stále zhruba poloviční (30 % v ČR oproti 58 % v EU-25, resp. 19 % oproti 48 %) a česká populace zaostává v úrovni ICT dovedností za svými evropskými protějšky. Pokud jde o schopnost využívat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracovávání informací, je úroveň dovedností Čechů zhruba o třetinu nižší.
7
Velký rozdíl je přitom mezi nejmladší a nejstarší věkovou skupinou. Zhoršování internetových dovedností s věkem je v ČR nejen výraznější než v průměru EU, ale začíná se projevovat již v mladších populačních skupinách. Populace nad 55 let již používá internet jen sporadicky.
8
ICT kompetence znáte pravděpodobně ve spojení se školstvím. Tato kompetence se netýká pouze učitelek a učitelů, ale v dnešní době jakéhokoliv studenta nebo studentky, případně zaměstnankyně nebo zaměstnance. Kompetencí obecně chápeme soubor profesních dovedností a dispozic, jimiž má být vybaven člověk, aby mohl vykonávat své povolání. Dnešní pracující již často nevystačí s odbornými znalostmi ze své disciplíny. Musí zvládat kromě tradičních dovedností zcela nové technologie.
9
Jejich úloha se často posouvá do rolí poskytovatelů faktů, informací, pro efektivní týmovou spolupráci na pracovišti. V moderním světě představují informační a komunikační technologie důležitou a nepostradatelnou součást státní, podnikatelské i soukromé sféry. Z tohoto důvodu patří jejich ovládání mezi klíčové kompetence. V době, kdy množství nových poznatků z různých oborů rychle roste, není možné očekávat, že budeme vždy schopni na vše znát odpověď, proto bychom měli být schopni pomocí ICT najít způsob řešení a aplikovat takové metody, abychom odpovědi na problém či otázku byli schopni nalézt.
11
Před několika lety se objevil nový pojem – internet. Z počátku se zabydloval v našich myslích jen opatrně. Dnes již snad každý ví, že se jedná o celosvětovou sít tisíců navzájem propojených počítačů. Toto propojení umožňuje, že uživatelé počítačů připojených k internetu mohou navzájem komunikovat – mezi propojenými počítači se mohou přenášet různé údaje.
12
Internet nám v současnosti poskytuje mnoho rozličných služeb. Mezi ty dnes nejznámější a nejpoužívanější patří elektronická pošta a World Wide Web (zkráceně WWW nebo web). Elektronickou poštu, zvanou též email, používáme k podobným účelům jako poštu normální. Můžeme pomocí ní zasílat dopisy (zprávy) napsané na počítači jiným uživatelům internetu. Využívání emailu má hned několik výhod. Jednou z těch největších je rychlost doručení. Zprávy posílané elektronickou poštou jsou doručeny většinou během několika minut, maximálně několika hodin.
13
Další výhodou je snadné udržování pořádku v korespondenci, kterou vedeme. Se zprávami, které posíláme, můžeme adresátovi poslat různé soubory, obrázky, tabulky a jiná data. Služba internetu nazvaná World Wide Web (česky se jí také říká celosvětová pavučina) nám umožňuje přístup k mnoha informacím zveřejněným na dokumentech webu.
14
Mezi další služby internetu patří elektronické konference (což jsou „zájmové kluby“ spojující lidi se zájmem o určitou oblast lidské činnosti), News (diskusní skupiny věnované určitým tématům), FTP (nástroj pro distribuci volně šiřitelných dat). Tím však výčet internetových služeb nekončí…
15
Nevyřizovala by se elektronická pošta. Některé firmy by přestaly fungovat. Nebyl by přehled o zboží a situaci o jeho dopravě. Neuskutečňovaly by se platby přes Internet. Neuskutečňovaly by se mezinárodní internetové konference a tudíž by se neuzavírali dohody či smlouvy. Studenti by nemohli vyhledávat potřebné informace. Bylo by nemožné udělat mnoho dalších věcí, lidstvo by bez Internetu stěží zvládalo každodenní život …
16
Bez ní by strádal celý svět …
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.