Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013"— Transkript prezentace:

1 Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013
Rabštejn - Jánská podzemnÝ sklad PHM

2 Více zde: http://www.obec-janska.cz/
Obec Janská Janská pošta Děčín 2 Více zde: http://www.obec-janska.cz/

3 Název Rabštejn vznikl proto,
že místní obyvatelé (Němci) tak říkali skalnímu útvaru majícímu podobu havrana (neměcky Rabe). Pod pískovcovou skalní stěnou se nachází údolí, kde nalezneme zbytky textilních továren, za války vybudovaných výrobních hal (vpravo) a také stovky metrů podzemních štol vybudovaných za druhé světové války vězni nedalekého koncentračního tábora.

4 Podzemní továrna Rabštejn
je soustava podzemních prostor vyhloubených v pískovcových skalách v okolí České Kamenice a Janské, které byly spolu s okolními povrchovými objekty za druhé světové války používány nacistickým Německem k válečné letecké výrobě. Více zde: http://www.podzemirabstejn.cz/historie/

5 Podzemní továrna Rabštejn - vstup do Werku B

6 Podzemní továrna Rabštejn - tunel ve Werku B

7 Podzemní továrna Rabštejn - nedokončená štola ve Werku C

8 Koncem r využila německá zbrojařská firma Weserflugzeugbau Bremen (WFG) továren skrytých v Rabštejnském údolí a přestěhovala sem zbrojní výrobu součástí pro letadla Junkers a vrtulníků FA-223. Postupně zde bylo postaveno 11 montážních hal a pracovalo zde 6000 lidí z 18 národností světa. Pro tyto totálně nasazené dělníky bylo zřízeno v okolí 34 pracovních táborů a 2 tábory zajatecké pro ruské a anglické zajaté piloty. Koncem srpna 1944 byl v Rabštejně zřízen koncentrační tábor (KT) - pobočka KT Flosenburg, jehož vězni byli určeni k ražbě podzemních štol. Během 8 měsíců vězni vyrubali metrů čtverečních plochy, chodby v délce cca 4,5 km. Po válce objekt převzala ČSLA, ten sloužil jako podzemní sklad ženijního materiálu a v 90. letech byl armádou opuštěn. Po dlouhých 60-ti letech, kdy bylo podzemí nepřístupné, vzniklo v Janské občanské sdružení Rabštejn, které zpřístupnilo část podzemních štol a v současné době zde provozuje expozici dokumentující historii tajemného Rabštejna.

9 Česká Kamenice - podzemní sklad PHM
Rabštejn - Jánská Česká Kamenice - podzemní sklad PHM V obci Jánská se od roku 1958 stavěl podzemní sklad strategických zásob paliva. Obrovské nádrže o obsahu litrů využívala po roce 1968 Sovětská armáda. V současnosti zde nalezneme pouze minimum nádrží. Většina nádrží, armatur a kabelů skončila ve šrotu.

10 Podzemní Rabštejnský závod na výrobu letadel byl po válce znárodněn, ale protože se pro něj nepodařilo zajistit mírovou výrobu, byl v březnu 1946 uzavřen a jeho vybavení bylo postupně rozprodáno a odvezeno. V letech byly některé objekty využity ke skladování obilí nebo zeleniny a od počátku 50. let byly podzemní štoly upravovány pro ústřední sklad ženijní munice. Rozpracované úseky štol byly tehdy stavebně dokončeny a ostatní chodby zazděny. V letech byl nejzápadnější systém štol u Janské upraven jako armádní skladiště pohonných hmot, východní část štol byla po roce 1968 předána k využití Sovětské armádě. Po odchodu armády v 90. letech nebyla většina objektů využívána. Budovy přádelen byly postupně zbořeny, ve štolách se příležitostně skladovala zelenina a pěstovaly žampióny. Po roce 2000 byla nejrozsáhlejší západní část štol u Jánské díky úsilí několika nadšenců zpřístupněna jako muzeum.

11 …po II. světové válce byl objekt užíván ČSA
…v šedesátých letech 20. století byly pro potřeby Varšavské smlouvy v části podzemí vybudovány sklady pohonných hmot schopné pojmout litrů …po roce 1968 zde byla umístěna část sovětských vojsk. Podzemí po roce 1968 zabrali sověti a udělali si tam podzemní skladiště PHM, o kterém se říkalo, že by bylo schopné dodávat paliva a maziva veškeré technice, co tu sověti měli po dobu 14 dní, aniž by se nějak šetřilo na přesunech či jiných operacích.

12 Dnes téměř zapomenuté nádraží Veselé pod Rabštejnem vzniklo za války pro potřeby podzemní továrny

13 Ještě v roce 2000 zde bylo několik odstavných kolejí...

14 ...na kterých rezavěly a trávou zarůstaly desítky železničních cisteren

15 Každá cisterna se napojovala na potrubní systém,
spojený s podzemními nádržemi

16 Vchod k nádržím je v bývalém ruském vojenském areálu u Jánské,
nedaleko zrezivělé benzínové pumpy

17

18 Celý sklad pohonných hmot, na jehož stavbě pracovali hlavně příslušníci Pomocných technických praporů, byl dokončen v roce

19 …a šest let poté nastala sovětská okupace.
Sověti tedy přišli už k hotovému, jediné co museli v podzemí udělat, bylo zabarvení českých nápisů a popsání nádrží azbukou  /foto členové IPS/

20 Nejkratší z nádrží mají délku 30 metrů a při průměru 4 metry obsahovala každá asi litrů benzínu  /foto členové IPS/

21 Naftové nádrže dosahují délek 52 metrů, a všechny zastiňuje monumentální nádrž na kerosin…  /foto členové IPS/

22

23 …je dlouhá 100 metrů

24 Cesta benzínovým peklem. zde bývalo 700
Cesta benzínovým peklem... zde bývalo litrů kerosinu  /foto členové IPS/

25 Původní chodby nedokončené podzemní továrny...

26 …byly armádou vyčištěny a mnohé z nich vybetonovány /foto členové IPS/

27 V širších chodbách byly z dílů svařeny ocelové nádrže a
na několika místech byly vybudovány přečerpávací stanice

28 Další spojovací chodby...

29 ...do stran odbočují další nádrže /foto členové IPS/

30

31 Monumentálnost naftové nádrže... Poslední kompletní nádrž TC-1
 /foto Otakar Pilz/

32 ...vynikne při porovnání s lidskou postavou

33 Po žebříku je možno vystoupit k reviznímu otvoru nádrže
Po žebříku je možno vystoupit k reviznímu otvoru nádrže... /foto Otakar Pilz/

34 ...tudy sestupovala obsluha...

35 ...při čištění vypuštěné nádrže

36

37 Jedna z chodeb vede až k nádraží Veselé pod Rabštejnem
Jedna z chodeb vede až k nádraží Veselé pod Rabštejnem...  /foto členové IPS/

38 ...které leží o 65 metrů výš /foto členové IPS/

39 Jedna z hasících stanic...

40 ...se stlačeným kysličníkem uhličitým /foto Otakar Pilz/

41 Desítky lahví s kysličníkem uhličitým ve třech hasicích stanicích trpělivě čekaly na svou chvíli...  /foto členové IPS/

42 který měl v případě požáru zatáhnout za spouštěcí zařízení,
…sovětský voják, který měl v případě požáru zatáhnout za spouštěcí zařízení, dobře věděl, že má pouze dvě volby – udusit se ledovým plynem nebo uhořet  /foto Otakar Pilz/

43 Dnes to v podzemí skutečně vypadá jako po požáru... /foto členové IPS/

44 firma, které sklad patří, zahájila likvidaci potrubí
...firma, které sklad patří, zahájila likvidaci potrubí...  /foto členové IPS/

45 ...a rozřezávání nádrží /foto členové IPS/

46 Poslední zbytky ropných látek byly odčerpány... /foto členové IPS/

47

48 ...a nádrže nenávratně zmizely do šrotu /foto členové IPS/

49 Piloty bez nádrží... /foto členové IPS/

50

51 ...a v uvolněných chodbách by v budoucnu měly vzniknout sklady  /foto členové IPS/

52 Stejně dopadlo i nádraží.
Už tu nejsou ani cisterny, ani odstavné koleje  /foto Pavel Černý CMA/

53 Nejtěžší práce v podzemí prováděli za války vězňové z koncentračního tábora Rabštejn a několik jich zde pod závaly i zahynulo. Nedaleko koncentračního tábora byly ještě dva zajatecké tábory (pro francouzské a ruské letecké důstojníky) a ještě dva obrovské neoplocené tábory pro totálně nasazené dělníky z celé okupované Evropy  /foto Pavel Černý CMA/

54 Ražení štol nedokončené podzemní továrny v Rabštejně probíhalo
v pískovcovém masivu celkem běžnou technologií – vrtání otvorů pneumatickými vrtačkami a následné odstřely trhavinou Donarit. Vytěžený materiál se vyvážel lomařskými výklopnými vozíky  /foto Otakar Pilz/

55 Stav chodeb v Rabštejně po jejich opuštění armádou...

56 ...chodby, z větší části vybetonované, dosahují šířky až šesti metrů

57 Výška stovky metrů dlouhých sálů se pohybuje od 4 do 6 metrů a místa, kde měly stát lisy, jsou až deset metrů vysoká

58 V části chodeb už probíhala koncem války výroba, ale vázlo zásobování, zkušení dělníci byli povoláváni na frontu a tak se zde podařilo zkompletovat jen tři vrtulníky Fa 223. Ty byly také úspěšně vyzkoušeny a těsně před příchodem Rudé armády se jim podařilo odletět za hranice Československa. /foto Otakar Pilz/

59 "Weser spol. s r.o. pro stavbu letadel".
Továrna Weserflug pokračovala po válce pod vedením národního správce ve výrobě vrtulníků pod názvem "Weser spol. s r.o. pro stavbu letadel". Celkem zde však byly ve spolupráci s firmou Avia dohotoveny jen dva vrtulníky, které v roce 1948 létaly pod označením VR-1.

60

61 V údolí vznikne postupně park a koupaliště.
Místní úřad začal v roce 2000 s bouráním budov bývalých Preidlových přádelen, montované haly jsou rozebrány, standardní vojenské oplocení již dávno někdo ukradl. V údolí vznikne postupně park a koupaliště. Zanedlouho by všichni zapomněli, ale temné portály mohutných chodeb čišící studeným chladem budou už navždy připomínat dávné osudy tohoto údolí...  V roce 2003 bylo alespoň v podzemních chodbách bývalého protileteckého krytu v Rabštejně otevřeno malé muzeum.

62 Koniec prezentácie


Stáhnout ppt "Present by Leon Art Technical Gallery Ultimate © 2013"

Podobné prezentace


Reklamy Google