Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikace neslyšících

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikace neslyšících"— Transkript prezentace:

1 Komunikace neslyšících e-mail
Ti, co slyší, se mnoho informací dozví z televize, rozhlasu, při hovoru atd. Sluchově postižení jsou však odkázáni na informace převážně v písemné podobě. Krásně se k tomu hodí právě internet a ová komunikace. Tato přednáška se bude zabývat elektronickou poštou ( ). Připravil jsem vše v této prezentaci, protože se ode mě nedá nic odezřít . A protože se nedá vzpomenout na vše (spousta věcí je pro mne například automatických, že na ně ani nemyslím), nebo jsou k něčemu potřeba další doplňující informace, kdykoli se v průběhu přednášky ptejte a nečekejte na další snímek. Cílem není tuto prezentaci za deset minut promítnout, ale povědět si vše okolo u, obrázky jsou doplňující informace, ne hlavní náplň přednášky. Kráťa Na další snímek kliknout myší, či zmáčknout mezerník

2 Komunikace neslyšících e-mail
Není to tak dlouho, co byli neslyšící odkázáni pouze na komunikaci (hlavně s úřady) osobní, nebo přes papír (dopis a fax). S příchodem internetu přišla i elektronická pošta ( ). V dnešní době má ovou adresu, kam se dá napsat (a ta adresa se dá velmi snadno zjistit), snad každý úřad a nemusí se tak hledat telefonní číslo, kam poslat fax (SMS a psací telefon nic nevyřídí - je to tak na osobní komunikaci). Nikdo se nemusí jít zeptat osobně na kdejakou maličkost, když to jde vyřídit právě přes onen bez chození a dohadování se. Neslyšící mnohdy ani neví, co mu vlastně na úřadu chtějí. Volat si tlumočníka do zapadlé vísky kvůli tomu, že člověku řeknou pár slov a předají formulář k vyplnění také asi není to pravé ořechové. Tlumočníka neslyšící potřebuje až když se o něčem jedná (a právě často na základě toho formuláře). Sám vyřizuji 90  procent věcí přes a často si také domluvím, co po mně budou chtít, kdy mají otevřeno, kdy přijdu atd. V této přednášce se tedy můžete seznámit s tím, co to je , jak a kde jej psát, nastavení ového klienta, spam (nevyžádaná pošta), a  etiketa při psaní. Vaše další případné dotazy rád zodpovím: na ICQ na ové adrese nebo můžete použít počítačovou poradnu kde se dá poptat ohledně počítače na cokoliv. 

3 Co je to Elektronická pošta, zkráceně (často také nesprávně ), je způsob odesílání a přijímání zpráv přes elektronické komunikační systémy. K širokému rozšíření u přispěl zejména internet. Při posílání pošty přes internet je zaručen spolehlivý přenos zprávy i v případě dočasného výpadku cílového serveru. K textu u je možné přikládat zprávy i obrázky a jiné soubory. Populární jsou i diskuzní skupiny zvané mailinglisty, ve kterých probíhá hromadná výměna ů mezi všemi účastníky. Velkým problémem se naopak stává nevyžádaná obtěžující pošta zvaná spam, (týká se především různých služeb, inzerátů, formulářů, atd.) na internetu. Zdroj

4 Jak získat e-mailovou schránku
Možností, jak získat ovou schránku, je mnoho. Schránky dávají k dispozici jednak provideři (společnosti, přes které jste připojeni k internetu - např. O2, UPC, Tiscali...). Schránky bývají samozřejmostí u hostingu (když máte někde své www). A velmi populární jsou schránky zdarma na portálech (Atlas, Centrum, Seznam, Gmail, Hotmail...), kde si ji vyplněním formuláře zřídíte.

5 Obsluha schránky Přes webové rozhraní
Schránku můžete obsluhovat dvěma způsoby. Přes webové rozhraní po přihlášení se do schránky, přímo tam kde schránku máte (třeba na výhody do schránky se dostanete odkudkoli nemusí se nic nastavovat ové schránky zdarma (Seznam Centrum Atlas Gmail...) se předhánějí v tom, kdo nabídne větší komfort a více místa. Nevýhody při více schránkách (více než tři) zabírá přihlašování se a kontrola pošty mnoho času a je pracná Zprávy zůstávají na serveru (schránka se neustále zaplňuje), kde máte schránku a nemáte je na svém počítači (velmi komplikovaná záloha vypálením na CD/DVD) a nemůžete s nimi dělat nic jiného než to, co nabízí webové rozhraní Nejde vyhledávat ve zprávách z více schránek najednou Schránka je omezena poskytovaným místem Nejdou posílat přílohy (obrázky/soubory) tak velké jako z klienta

6 Obsluha schránky E-mailovým klientem
Program na správu pošty ve vašem počítači (nejznámější asi Outlook Express). “Podívá“ se do vaší schránky (schránek) a když je tak zpráva, stáhne ji do vašeho počítače. výhody Snadná kontrola více schránek (Sám mám asi 20 schránek, ale kontroluji jich jen 8. Ostatní se mi přeposílá do některé z těch osmi, nebo tam jednou za čas vlezu přes webové rozhraní.)‏ Zprávy (i z několika schránek) máte na svém počítači a lze v nich například vyhledávat, nebo je snadno zálohovat Nejste omezeni poskytnutým místem na serveru, kde schránka je. Můžete posílat velké přílohy (celá zpráva 10 MB)‏ Nevýhody Žádné neznám. Pouze se liší množstvím funkcí a komfortem obsluhy jednotlivé programy. Každému však vyhovuje něco jiného.

7 Obsluha schránky webové rozhraní
Webovým rozhraním nemá cenu se zabývat. Všechna bývají téměř stejná (jen to trošku jinak vypadá – logo – barvy...)‏ Ovládání schránky bývá intuitivní a nemusí se nic nastavovat

8 Přehled klientů – Outlook Express
Pravděpodobně nejpoužívanější bezplatný ový klient společnosti Microsoft, který je součástí operačního systému Windows od verze 95 OSR-2. V listopadu 2005 Microsoft oznámil, že další verze Outlook Express, která bude vydána jako součást Windows Vista, má jméno Windows Mail. Outlook Express je odlišný program od Microsoft Outlook, který je součástí kancelářského balíku Microsoft Office. Oba programy nesdílí stejný kód, ale mají podobnou architekturu. Outlook Express je tak mnohdy špatně chápán jako odlehčená verze Outlooku. Klient je též dost často kritizován pro svou slabší úroveň zabezpečení, která se v minulosti stala častým zdrojem šíření počítačových virů. zdroj:

9 Přehled klientů – Thunderbird
Klient ze stejné stáje jako internetový prohlížeč Mozilla Firefox (FF). Když jsem si vybíral klienta, byl ještě v plenkách, ale věřím tomu, že za ta léta je z něj kvalitní klient. Už tenkrát (asi tak rok 2002) nebyl špatný. Thunderbird klade velký důraz na bezpečnost uživatele. Díky dobrému návrhu aplikace se uživatel nemusí obávat počítačových virů či podvodných ů. Je dobré podotknout, že Thunderbird nenahrazuje funkci antivirového programu či firewallu. Program v sobě obsahuje nástroj na filtrování nevyžádané pošty (spamu). zdroj:

10 Přehled klientů – Foxmail
Foxmail je ový klient z Číny, kde je velmi oblíben. Pro platformu Microsoft Windows, který je distribuován jako freeware (zdarma). Výhodou Foxmailu je import a export zpráv. Foxmail lze též bez nutných úprav používat na přenosných médiích (např. USB klíče). Od verze 5.0 je podporováno Unicode. Klient se díky ergonomickému rozhraní dobře používá a je k dispozici též v češtině. zdroj:

11 Přehled klientů – Opera
Poměrně zdařilý je poštovní klient v prohlížeči (browseru) Opera. Nemusí se nic instalovat, je součástí prohlížeče, česky a zdarma. zdroj:

12 Přehled klientů – The Bat!
The Bat! je ový klient pro Microsoft Windows. Podporuje práci se složkami, filtrování, prohlížení HTML ů bez nutnosti mít nainstalován Internet Explorer či například protokol MAPI pro přístup k Microsoft Exchange. Klienta vyvíjí firma RitLabs a je šířen jako shareware. The Bat! má trošku jinou filozofii ovládání. Není v něm například jedna složka pro doručenou poštu ze všech účtů, ale každý účet má svou vlastní. Na jednu se to musí „udělat“. Zálohování pošty (zpráv i nastavení), údržbu složek má na pár kliknutí. zdroj:

13 Přehled klientů – Microsoft Outlook
MS Outlook Microsoft Outlook (též psaný jako Outlook či Microsoft Office Outlook) je osobní organizátor od společnosti Microsoft, který je standardně součástí Microsoft Office. Obsahuje klienta elektronické pošty, vedení kontaktů, organizaci času, úkolů, poznámek a deník. Produkt je k dispozici i jako samostatná aplikace a často je nasazován ve spolupráci s Microsoft Exchange pro firmy vyžadující sdílení pošty a organizaci schůzek. zdroj:

14 Nastavení Outlook Express - účet
Účet v Outlook Express zřídíte během pár minut

15 Nastavení Outlook Express - účet
1. Chcete účet na poštu ( ).

16 Nastavení Outlook Express - účet
2. Nedá se nic zkazit. Jen správně vyplňovat a mačkat tlačítko „další“.

17 Nastavení Outlook Express - účet
3. Účet v Outlook Express zřídíte během pár minut

18 Nastavení Outlook Express - účet
5. Všeobecně platí, že protokol POP3 je pro příjem. Nastaví se server, kde máte ovou schránku (seznam.cz, atlas.cz, gmail.com...)‏ SMTP je pro odesílání pošty. Nejlepší je, nastavit SMTP svého providera (ten přes koho se připojujete k internetu (O2, UPC, váš poskytovatel Wi-Fi...)‏ Špatně nastavené protokoly POP3 a SMTP bývají nejčastější „závady“, když nejde pošta přijímat, či odesílat.

19 Nastavení Outlook Express - účet
6. Pokud máte schránku pouze jednu, nezáleží na tom, jak se jmenuje účet. U vícero schránek a ještě ke všemu na stejném serveru je dobré si účty pojmenovat, aby se v tom člověk vyznal.

20 Nastavení Outlook Express - účet
7. To, co si sem napíšete nikdo nevidí, je to pouze pro vás, abyste se v tom při vícero účtech v Outlook Express vyznali.

21 Nastavení Outlook Express - účet
8. Není to nutné, ale pro pohodlnější práci s programem je dobré nastavit si ještě několik věcí.

22 Nastavení Outlook Express - účet
9. Když si to nezaškrtnete, nic se neděje, program funguje normálně, jen se vám při každém spuštění zobrazí ono: „Vítá vás...“ a musíte kliknout na doručená pošta, abyste se dostali na y.

23 Nastavení Outlook Express - účet
10. Při odeslání se zpráva uloží do složky „pošta k odeslání” a lze ji před odesláním změnit, nebo si třeba odeslání úplně rozmyslet a smazat ji, aniž by se odeslala.

24 Nastavení Outlook Express - přílohy
11. Pokud si to neodškrtnete, neotevřete ani neuložíte žádnou přílohu. Outlook Express není antivirový program a nepozná, jestli je v příloze virus, či ne. Proto tedy při zaškrtnutí považuje všechny přílohy za ty, co by mohly obsahovat virus. Bývá to také jeden z velmi častých problémů a stačí pouze zrušit ono zaškrtnutí.

25 Outlook Express - e-mail
Přílohu (obrázek, video, atd.) přidáte onou sponkou s nápisem „připojit“.

26 Outlook Express - e-mail
Pokud máte v Outlook Express více účtů, můžete si odeslání a příjem zvolit tou malou šipičkou u tlačítka pouze z nějakého konkrétního.

27 Outlook Express - e-mail
Když vše funguje jak má, zobrazuje se animovaná šipka, jak lezou zprávy do Outlook Expres, nebo jak se odesílají. Při nějaké chybě, nebo problému se ze šipky nic nepozná, z chybového výpisu ano. I když výpisu třeba sami nerozumíte, jiní mu rozumí a často může jít o maličkost.

28 Troška etikety Pište výstižný předmět
Napsáním výstižného předmětu velmi zvýšíte šanci na rychlou odpověď. Neurčité předměty bývají vyřizovány mezi posledními a často se na to také "zapomene". Z výstižného předmětu je hned na první pohled vidět oč jde a také mezi zprávami s předměty jako "dotaz, dotazník. pomoc..." předmět například "příspěvek na kompenzační pomůcku" přímo ční. Druhá strana jistě nedostává y pouze od vás. Také je špatné psát stále stejný všeobecný předmět. Když potom má druhá strana (stále stejná) všechny y s předmětem například "dopis". je velmi pracné najít . ve kterém se píše třeba o dovolené u moře. Když takový bude mít předmět "dovolená u moře". je nalezen hned bez otevírání (předměty jsou vidět). Nebo bez použití funkce vyhledávání.

29 Troška etikety Umazávejte staré zprávy
Když si s někým píšete stále o jedné věci. často se stávám že oba dáváte pouze "odpovědět" a připíšete, přičemž stará zpráva zůstane pod připsaným. Takto připisovaný potom obsahuje třeba 20 starých zpráv, které jsou nepotřebné. Zpráva se potom zbytečně dlouho načítá a posílá (stahuje), protože každý nemá výkonný počítač a rychlý internet. Proto staré zprávy umazávejte aby se zpráva nezvětšovala. Nechte třeba jen poslední 4. aby druhá strana věděla o čem je řeč. Opět z toho důvodu, že druhá strana si nepíše jen s vámi. Několikrát už se mi už například stalo, že mi někdo odepsal na měsíc starý , napsal nový předmět, mou původní zprávu umazal a já vůbec nevěděl o čem je řeč. To také není dobré.

30 Troška etikety Netiketa a E-MAIL
Vyhýbejte se složitému formátování textu (barvy písma, typy písem, vkládání speciálních znaků apod.) a to z důvodů různých nastavení počítačových systémů. Mohlo by se stát, že váš „vyšperkovaný“ mail dojde nečitelný. Ze stejného důvodu se leckdy vyplatí psát y bez diakritických znamének. Pokud posíláte přílohu (ceník, katalog, návrh smlouvy apod.), je vhodné na to upozornit v textu zprávy. V případě, že posíláte datově objemnější zprávu, je vhodné informovat o tom adresáta předem. Nezapomínejte na zdvořilost: i v mailu používejte slova jako „děkuji“a „prosím“. Uvědomte si, že adresát vás nevidí a může si tak vaše sdělení vyložit jinak, než jste chtěli. Přemýšlejte tedy o možném vyznění vašeho dopisu. Nepoužívejte jen VELKÁ PÍSMENA. Dělá to dojem, že křičíte. Velká písmena se hodí pouze pro zvýraznění důležitých bodů nebo myšlenek. Podpis v u by měl být krátký, ale zároveň by měl obsahovat co nejvíce informací (jméno, telefon, fax, , odkaz na web apod.). zdroj

31 Nevyžádaná pošta - spam
(Zkrácený článeček pro potřeby této prezentace od Barda z Co je to spam a jak funguje 1. Spam, neboli nevyžádaná pošta, v angličtině taky nazýváno "junk", něco jako odpad. Jedná se o y, které jste si nevyžádali a přesto vám chodí. Dle toho, co chodí mně na mé ové schránky, si dovolím tvrdit, že drtivá většina spamu (96%) je psaná v angličtině. Tedy minimálně takové je zastoupení ve spamu, který chodí mně. Spam také dle odhadů ve celkovém objemu mnohonásobně převyšuje počet normálně odeslaných ů. Takže by se mohlo zdát, že y a internet "slouží" spamu. Ano, už to tak skoro vypadá. Zdroje ových adres, aneb jak se na Vás dostanou: Spammeři (ti co rozesílají spam) jen tak sami od sebe vaši ovou adresu neznají, musí se o její existenci nějak dozvědět. Jak to dělají? Mají automatické roboty (počítačové programy a možná celé počítače), které se nevěnují ničemu jinému jen procházení internetových stránek, internetových diskuzí a sbírání ových adres lidí, kteří je tam neopatrně umístili.

32 Nevyžádaná pošta - spam
Co je to spam a jak funguje 2. Dalším postupem je rozesílání na ové adresy malé programy zakamuflované jako nějaké srandovní video, srandovní program nebo důležité informace z banky nebo jiné instituce, které daný příjemce věří. Většinou po spuštění tohoto programu (který se tváří jako něco jiného) dojde k proskenování adresáře ů (případně došlé a odeslané pošty) jednak je tento seznam většinou odeslán na určitou adresu spamera - ten tak získá opět nové ové adresy na které příště může posílat spam. Jedna se povětšinou tento program, říká se mu adware - můžeme mu však říkat i virus - dál rozešle na co nejvíce z těchto adres. To vše většinou bez vědomí majitele daného počítače. Výsledkem všech postupů je to, že spamer zná Vaši ovou adresu a otravuje vás rozličnou reklamou, většinou na věci, které vůbec nepotřebujete ani nechcete. V současné době je nevyžádaná pošta jedním z největších problémů internetu a boj proti spamu je možná těžší, než proti virům.

33 Nevyžádaná pošta - spam
Jak se bránit spamu pravidlo č. 1 Pokud možno neuvádět svoji ovou adresu nikde na internetu, kde je normálně "k přečtení", tedy kde je ve formátu Ještě horší je varianta, kde je ová adresa tzv. prokliknutelná, vypadá poté takto: - tu dovedou přečíst snad všichni spameři svými automatickými programy. Pravidlo č. 2 Pokud již chci, nebo musím uvést svůj ový kontakt na některé stránce, uvádím ho v nějakém formátu pro člověka pochopitelném, ale pro jakýkoliv "hloupý" program zvláštním. Tedy například místo dané adresy uvedu: můj zavináč .cz ; nebo můj francouzské-á .cz = zavináč = francouzské á) nebo cokoliv jiného. Přičemž, aby paranoia byla dokonalá je nejlepší to pokaždé uvádět jinak. Pokud totiž nějaký spamer zaregistruje, že mnoho lidí používá určitý způsob jak ochránit napsanou ovou adresu v textu, "naučí" svůj automatický program, aby byl schopen tento způsob zapsání ové adresy přečíst. A jste opět nahraní.

34 Nebepečí Viry Téměř všechny y jsou dnes prověřovány na přítomnost virů. Buď v počítači příjemce, nebo na serveru, kde je schránka, takže klasické viry se v ech už tolik neobjevují. Když ano, tváří se jako něco užitečného, nebo zajímavého, či srandovního. Pouhým přijetím zprávy s virem se většinou vir nespustí, je potřeba na něco kliknout a spustit jej. K oklamání jsou používány různé způsoby. Velmi úspěšný, co do počtu nakažených počítačů byl například vir „Melisa“, který byl maskovaný jako obrázek známé ruské tenistky Kurnikovové. Do schránky přišel přílohou se dvěma příponami „kurnikovova.jpg.exe“. Kdo měl zakázané zobrazování přípon, spouštěcí příponu EXE neviděl, viděl pouze „kurnikovova.jpg“ a v domnění, že jde o nějaký obrázek (přípona JPG se používá u obrázků), na přílohu klikl, aby viděl onen „obrázek“. Tím však spustil vir, jelikož skutečná příloha byla ta spouštěcí. Skutečná přípona je vždy to poslední, za poslední tečkou. Dříve bylo více teček v názvu zakázaných (A v jiných operačních systémech, než Windows, stále zákaz platí.)‏

35 Nebepečí Phishing Velmi oblíbený je u škůdců také tzv. Phishing. Jde o podvodné vylákání údajů. Nejčastěji přihlašovacích jmen a hesel (například k internetovému bankovnictví). Do schránky přijde zpráva, která vypadá jako od banky, s žádostí o vyplnění jména a hesla k účtu. Ve zprávě je odkaz, kde se to má vyplnit. Po kliknutí se otevře stránka www, která je úplně stejná, jako u banky, jen adresa je jiná (třeba i podobná té bankovní). Pokud se jméno a heslo vyplní, neodešle se do žádné banky, ale podvodníkům, kteří se jimi potom přihlásí a vyberou účet. Banky nikdy nechtějí vyplnit ztracené jméno a heslo někde na www do formuláře, ale v případě, že by to bylo potřeba potřeba, řeší to papírovým dopisem se zasláním nového hesla. Nikdy nikde nevyplňujte institucí (nemusí to být jen banka) “zapomenuté” heslo.

36 - hoax Hoaxy jsou y, které nejsou škodlivé ve smyslu, že by napáchaly nějaké škody, ale jednak se snaží zapůsobit na psychiku nějakým naléhavým sdělením s prosbou o přeposlání dál, co nejvíce lidem (to vždy), druhak příjemce obírají o čas. Jejich jediným cílem je, aby byly přeposílány dál a dál. Mě například přišel tentýž od roku snad 2002, že včera se objevil vir – pošli dál všem lidem z adresáře. V těchto případech často vlezu na internetovou adresu kde zadám do hledátka kousek textu z u a ještě se mi snad nestalo, že by se nenašlo info o tomto hoaxu, jeho první výskyt v České republice a další. Občas pak dám „odpovědět všem“ a pošlu jim odkaz na nalezené. Slabší povahy také snadno podléhají vyhrožování, že když to nerozešlou, potká je něco zlého a naopak když ano stane se jejich život rájem na zemi. Tohle mám dávno vyřešené. Někdy v roce 1999 jsem nerozeslal první takový , který mi vyhrožoval desetiletou smůlou. Od té doby mi jiných výhružných přišlo už mnoho. Zajímalo by mne, jestli se ta smůla sčítá (protože to nikdy nerozesílám). Pokud ano, budu jí mít tak do třistapadesáti let, pokud se toho dožiji.

37 závěr O ové komunikaci by se toho dalo probrat ještě mnoho. Tisíc slov však neřekne tolik, jako jeden obrázek, nebo přímo ukázání, jak se co dělá. Pokud bych v této prezentaci udělal jednou tolik obrázků, výsledek by pravděpodobně byl ten, že by si nikdo nic nepamatoval. Navíc možná i úplně zbytečně, protože každého zajímá něco jiného. Přímo tady přes promítačku vám ukážu, jak se co dělá, nastavuje, kam kliknout atd., stačí se zeptat. Kráťa

38 Reklamička www.kochlear.cz autorův “webík s vypnutým zvukem“
stránky klubu ohluchlých v ČUN – oblast Praha počítačová poradna zdarma, plná odborníků ukázky prací autora této prezentace

39 A jako u filmu námět Eliška Marková a Martin Novák scénář Kráťa
korektury tlumočení do ZJ přepisování (VPS)‏ vaření kávy počítačové zpracování předvedeno režie Eliška Marková a Martin Novák Kráťa merlouška Pí Růžičková pí Finglová Iwetka Kratochvílová Kryšpín (Kráti notebook)‏ ČUN oblastní unie Praha, Dlouhá 37 © Kráťa 11/2007


Stáhnout ppt "Komunikace neslyšících"

Podobné prezentace


Reklamy Google