Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Poměr Matematika – 7. ročník. Poměr Co to vlastně je?  Kde jste se setkali s poměrem? 1) Sport – Výsledky utkání: Výsledky NBA: Milwaukee - New Orleans.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Poměr Matematika – 7. ročník. Poměr Co to vlastně je?  Kde jste se setkali s poměrem? 1) Sport – Výsledky utkání: Výsledky NBA: Milwaukee - New Orleans."— Transkript prezentace:

1 Poměr Matematika – 7. ročník

2 Poměr Co to vlastně je?  Kde jste se setkali s poměrem? 1) Sport – Výsledky utkání: Výsledky NBA: Milwaukee - New Orleans 89:92, Minnesota - Charlotte 102:90, New Jersey - Memphis 100:105, New York - Sacramento 100:85, Orlando - Philadelphia 103:87, Phoenix - Atlanta 99:101, Toronto - San Antonio 106:113. 2) Ředění tekutých látek Naneseme penetrační nátěr hydroizolační hmotou zředěnou podle savosti podkladu v poměru 1:1 nebo 1:2. Aplikuje se ředěný vodou 1:4 (nátěrem, postřikem, poléváním nebo ponořováním) na očištěné dřevo, …

3 Poměr Co to vlastně je?  Kde jste se setkali s poměrem? 3) Měřítko plánu nebo mapy: 4) Sázkové kurzy (na koně): … vypsala dlouhodobé sázky pro České derby, podle kterých je favoritem derby Dick Morris (4:1) před Budapestem (4,5:1) a německými Ostlandem (5:1) a Sushitanem (6:1).

4 Poměr Způsoby porovnávání údajů  Veličiny mohou být porovnávány: Rozdílem: Podílem: O kolik je jedna veličina větší než druhá Kolikrát je jedna veličina větší než druhá Příklad:

5 Poměr Způsoby porovnávání údajů  Veličiny mohou být porovnávány: Rozdílem: O kolik je jedna veličina větší než druhá Příklad: Do oddílu Orientačního běhu chodí 18 chlapců a 6 dívek. O kolik chlapců je v oddílu více? Úlohu „o kolik více (méně)“ řešíme rozdílem (odčítáním). 18 – 6 = 12 Do oddílu orientačního běhu chodí o 12 chlapců více než děvčat.

6 Poměr Způsoby porovnávání údajů  Veličiny mohou být porovnávány: Podílem: Kolikrát je jedna veličina větší než druhá Příklad: Do oddílu Orientačního běhu chodí 18 chlapců a 6 dívek. Kolikrát je v oddílu více chlapců? Úlohu „kolikrát více (méně)“ řešíme podílem (dělením). 18 : 6 = 3 Do oddílu orientačního běhu chodí 3 × více chlapců než děvčat.

7 Poměr Definice Úlohu „kolikrát více (méně)“ řešíme podílem (dělením). 18 : 6 = 3 Do oddílu orientačního běhu chodí 3 × více chlapců než děvčat. Říkáme, že poměr chlapců a děvčat je 18 : 6 Čteme 18 ku 6 Podílu a : b, kde a > 0, b > 0, říkáme poměr a čteme a ku b. Čísla a, b nazýváme členy poměru. Číslo a je první člen poměru, číslo b druhý člen poměru.

8 Poměr Zápis Poměr zapisujeme: nebo

9 Poměr Krácení Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Poměr krátíme (stejně jako zlomek) do základního tvaru. Poměr je v základním tvaru, když jeho členy jsou nesoudělná přirozená čísla.

10 Poměr Rozšiřování Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Desetinná čísla násobíme tak, abychom se zbavili čísel za desetinnou čárkou, tj. 10, 100, 1 000, …

11 Poměr Rozšiřování Poněvadž lze poměr zapsat ve tvaru zlomku je zřejmé, že jej lze rozšiřovat a krátit. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Zlomky násobíme (nejmenším) společným jmenovatelem.

12 Poměr Rozšiřování a krácení Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Někdy musíme poměr nejdříve rozšířit a poté ještě zkrátit, abychom dostali poměr v základním tvaru. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly.

13 Poměr Rozšiřování a krácení Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly.

14 Poměr Jednotky V jakém poměru jsou hmotnosti průměrného slona (7 tun) a průměrného sedmáka (56 kg)? slon : sedmák Řešení: = 7 : 56= 1 : 8 tj. sedmák je 8 × těžší než slon (???) Kde je chyba? Dvě veličiny (čísla) lze porovnat poměrem jen tehdy, jsou-li uvedeny ve stejných jednotkách!!! tj. Slon je 125 × těžší než sedmák.

15 Poměr Cvičení Upravte poměr do základního tvaru: : m : 600 dm 3. 2,5 t : 750 kg 54 : 27 6 : 3 2 : m : 60 m 105 : 60 7 : kg : 750 kg : : min : 1,5 hod 35 min : 90 min 35 : 90 7 : g : 1 kg m : 180 m 150 g : g 150 : : : : 20 2 : 5

16 Poměr Shrnutí Podílu a : b, kde a > 0, b > 0, říkáme poměr a čteme a ku b. Čísla a, b nazýváme členy poměru. Číslo a je první člen poměru, číslo b druhý člen poměru. Krácení poměru znamená dělení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Rozšiřování poměru znamená násobení prvního i druhého členu poměru stejným číslem různým od nuly. Dvě veličiny (čísla) lze porovnat poměrem jen tehdy, jsou-li uvedeny ve stejných jednotkách!!!


Stáhnout ppt "Poměr Matematika – 7. ročník. Poměr Co to vlastně je?  Kde jste se setkali s poměrem? 1) Sport – Výsledky utkání: Výsledky NBA: Milwaukee - New Orleans."

Podobné prezentace


Reklamy Google