Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_12_INOVACE_Vl_4.69. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_12_INOVACE_Vl_4.69. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."— Transkript prezentace:

1 VY_12_INOVACE_Vl_4.69

2 Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: „Vzdělání pro život“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k čtenářské a informační gramotnosti Vzdělávací oblast - vzdělávací obor (předmět): Člověk a jeho svět- Vlastivěda Tematický okruh - téma:Tomáš Garrigue Masaryk Autor vzdělávacího materiálu/DUM:Mgr. Eva Janíčková Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: Ověření vzdělávacího materiálu Třída: 5. Datum: Metodický list/anotace: Žáci se seznamují s významnou osobností našich dějin – T.G. Masarykem – jeho dětstvím, dospívání a studiem. Skupinově se pokusí o ilustraci prezentace. Zodpovídají na otázky.

3 TOMÁŠ GARRIGUE MASARYK

4 Tomáš Garrigue Masaryk  T.G. Masaryk se narodil 7. března 1850 v Hodoníně  Byl pedagog, politik, státník a filozof  V roce 1918 se stal prvním prezidentem Československa  Zemřel 14. září 1937 v Lánech

5 Narození  Narodil se v rodině kočího z císařského statku v Hodoníně.  Jeho otec byl Slovák a maminka byla z poněmčené hanácké rodiny, na statku pracovala jako kuchařka.  Několikrát se stěhovali, ale vždy byli blízko koní.  Maminka byla citlivá a zbožná.  Tomáš chodil pomáhat do kostela- držel svaté knihy při bohoslužbách.

6

7  Do školy chodil v Čejkovicích na jižní Moravě.  Učil se dobře, dávali ho za vzor mladším bratrům Martinovi a Ludvíkovi.  Nejmladší bratr a sestra zemřeli brzy po narození.  Tomáš pro ně často plakával, když četl smutné verše.

8 Tvářeznalectví  Dobře se učil, tak ho rodiče nechali chodit na dvouletou reálnou školu.  Měl se stát učitelem.  O významnějším povolání nemohl snít, neboť byl chudého původu.  Měl jedinou knihu- TVÁŘEZNALECTVÍ – návod, jak určovat povahu lidí z tvaru jejich čela, brady, nosu.  Celé dny se zabýval pozorováním spolužáků.  Nakonec se s ním nikdo nechtěl přátelit.

9  Tomáš stále něco potřeboval zkoumat.  Sbíral alespoň brouky a květiny.  A po večerech se učil nazpaměť obsah vypůjčených knih.  Na učitelský ústav přijímali až od 16 let.  Tomáš od 14 let zatím vychovával dvě ukřičené děti paní učitelové.  Ale brzy ho maminka přivezla do Vídně.  Měl se učit zámečníkem.

10  Cítil se ztracený v cizím velkoměstě.  Každý večer si prohlížel své milované Tvářeznalectví a mapu Moravy.  Toulal se kolem knihkupectví a četl alespoň názvy knih.  Jenže pak přišel o svůj poklad- spolužák mu knihy ukradl a prodal.  Ve Vídni ho jíž nic nedrželo.  Utekl domů.

11  Doma radost neměli.  Taková hanba !  Otec ho dal učit ke kováři.  Tomášovi se práce líbila, pomalu zapomínal na knihy.  V té době ho potkal jeho bývalý učitel a nevěřil, že tak výtečný žák je kovář.  Zařídil mu místo pomocníka v čejkovické škole.

12  Tomáš stanul před třídou plnou dětí o tři roky mladších než on.  Nejraději jim vykládal fyziku.  Jak vypočítat otáčení kola, proč se Země točí kolem Slunce, ….  Matky dětí si na něj stěžovaly u pana faráře, že je učí bezbožnosti.  Farář František Satora se ho zastal, půjčoval mu knihy a poprvé v něm probudil city k českému národu.  Nakonec ho přemluvil ke studiu na gymnáziu.

13  Na gymnáziu v Brně se vyučovalo německy.  Tomáš dohnal latinu, učil se i starou řečtinu, bavily ho cizí jazyky.  Přivydělával si doučováním slabších žáků.  Rodiče mu nemuseli platit bydlení ani jídlo.  Dokonce posílal domů peníze, když otec ztratil práci.

14  Nálada ve škole nebyla přívětivá, profesoři studenty trápili, kde mohli.  Jejich velkou zbraní byla povinná zpověď učiteli náboženství.  Tomáš se jí vzpíral.  Nechtěl se omlouvat za hříchy, protože nechtěl hřešit.

15  Nakonec se Tomáš dostal do sporu s ředitelem školy.  Tomáš se cítil nevinný.  Navíc byl zdrcený z rozchodu s dívkou.  Výtky ho rozzuřily.  Vzal na ředitele pohrabáč a vyloučili ho z gymnázia.

16  Zachránil ho ředitel brněnské policie, otec jednoho z žáků, které doučoval.  Přimluvil se za Tomáše a vzal ho s sebou do Vídně, kde ho nechal dostudovat na nejlepším gymnáziu v celém císařství.  Navíc mu zařídil, že nemusel na povinnou službu do armády.  To Tomáše bratr sloužil u dělostřelců, nachladil se a zemřel. Pro rodinu to byla bolestná ztráta.

17  Tomáš si předsevzal, že vystuduje filozofii, aby pochopil smysl života a věčnosti.  Přihlásil se na vídeňskou univerzitu, na přednášky z filozofie, estetiky a psychologie.  Tomášovým vzorem byl profesor Brentano, který přednášel moderní filozofii.  S přáteli řešili filozofické otázky, užívali si života v kavárnách a krčmách.  Tehdy se seznámil s dcerou profesora české literatury Zdeňkou Šemberovou.

18  Zdeňka Šemberová byla starší než on, vzdělaná.  Rád si s ní dopisoval.  Jenže ona hledala lásku a Tomáš přítele a kolegu.  Tomáš dostudoval a stal se doktorem filozofie.  Začal psát první vědecké práce.  Bylo mu 26 let.  Odjíždí do Německa, kde se seznamuje s Charlottou.

19 Charlotta Garrigue

20 TEST  Kdo to byl T.G. Masaryk ?  Kdy a kde se narodil ?  Kdy a kde zemřel ?  Co víš o jeho rodičích ?  Kolik měl sourozenců ?  Jaký byl Tomáš žák ?  Proč se s ním spolužáci nechtěli přátelit ?  Čím se šel učit do Vídně ?  Proč utekl z Vídně domů ?

21 Test  Co bylo jeho posláním v čejkovické škole ?  Kdo ho přemluvil ke studiu na gymnáziu ?  V jakém městě studoval gymnázium ?  Čím si přivydělával ?  Proč domů posílal peníze ?  S kým se dostal na gymnáziu do sporu ?  Proč byl vyloučen z gymnázia ?  Kde dostudoval gymnázium ?  Co vystudoval po gymnáziu? Čím se stal ?

22 Použitá literatura  Čapka František: Vlastivěda 5, Nová škola2005. ISBN  ab&cp=5&gs_id=i&xhr=t&q=t.g.+masaryk&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv ,d.Yms&biw=1280&bih=865&u m=1&ie=UTF- 8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=AByBUdGDA4nQtAbAxoHABg#imgrc=vjZ4UJCwvXLqpM%3A%3Br dZYbYwo6y- TvM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.masaryk.nazory.cz%252Fportret12.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fww w.masaryk.nazory.cz%252F%3B273%3B285  Fučíková Renáta : Tomáš Garrigue Masaryk, Práh ISBN 80 –    ykov%C3%A1&oq=charlotte+masa&gs_l=img.1.0.0i10j0i24l2j0i10i24l2j0i24j0i10i24l2j0i24l ac.1.11.img.6Xp1_vksA_s#imgrc=B2n_QwUxLDnQIM%3A%3BFzLoXdl6oj mFLM%3Bhttp%253A%252F%252Fosobnosti.detske-hry.com%252Ffoto%252Fcharlotte-garrigue- masarykova%252F jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fosobnosti.detske- hry.com%252Ftereza-novakova.htm%253Fnext%3B170%3B170


Stáhnout ppt "VY_12_INOVACE_Vl_4.69. Označení vzdělávacího materiálu (kód): VY_12_INOVACE_Vl_4.69 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník."

Podobné prezentace


Reklamy Google