Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Egyptské malířství a sochařství
PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: monumentální sochařství realistické sochařství kánon malby v hrobkách a mastabách JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

3 Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad egyptského malířství a sochařství v období starověku na vyšším stupni gymnázia.

4 Egyptské malířství Umístění maleb
na vnitřních stěnách mastab, skalních hrobek, méně v pyramidách ukázka exteriéru hrobky – vstup do Menenova hrobu (č. 67, Wéset) obr. 1

5 Egyptské malířství Umístění maleb
malby umístěny v podélných pásech nad sebou obr. 2

6 Egyptské malířství podklad – bahno s rákosem, přetřeno bílým vápnem
temperové barvy, pojidlem arabská guma či vaječný bílek obr. 3

7 Egyptské malířství zpočátku smíšená technika reliéfu a malby
tento způsob brzy opuštěn obr. 4

8 Egyptské malířství Způsob zobrazení lidské postavy PRÁCE S OBRÁZKEM
Z jakého pohledu je zobrazena hlava, potom tělo a nakonec nohy? (přední pohled či profil) obr. 5 Zapiš do pracovního listu.

9 Egyptské malířství Způsob zobrazení lidské postavy
velikost postav často symbolická PRÁCE S OBRÁZKEM Co vyjadřovala velikost zobrazované postavy? Zapiš do pracovního listu. obr. 6

10 Egyptské malířství Témata maleb PRÁCE S OBRÁZKY obr. 7
Urči, co je tématem maleb na obrazových ukázkách. Zapiš do pracovního listu. obr. 8

11 Egyptské malířství Témata maleb PRÁCE S OBRÁZKY obr. 9
Urči, co je tématem maleb na obrazových ukázkách. Zapiš do pracovního listu. obr. 10

12 Egyptské sochařství sochařství pevně svázáno s vírou v posmrtný život
sochař = „ten, který udržuje při životě“ typická témata – panovníci a jejich rodina, bohové materiál – tvrdý kámen, nejčastěji žula nebo diorit

13 Egyptské sochařství 2 základní linie sochařství
MONUMENTÁLNÍ – svázané pravidly, náboženskými předpisy REALISTICKÁ – svobodnější, uvolněnější projevy umělců

14 Egyptské sochařství Monumentální sochařství zobrazení faraónů, bohů
umělec svázán kánonem, závaznými předpisy sochy strnulé, bez pohybu, trůnící nebo vznešeně stojící mají nekonkrétní, nereálnou podobu, idealizace portrétovaných obr. 11

15 Egyptské sochařství Realistické sochařství
sochy lidí i z nižších společenských vrstev (viz písař) svobodnější umělecký projev, nesvázaný kánonem pravidel konkrétnější, realističtější rysy obr. 12

16 Egyptské sochařství PRÁCE S OBRÁZKEM
K jaké linii sochařství bys zařadil sochy na obrázku? Zapiš do pracovního listu. obr. 13

17 Egyptské sochařství PRÁCE S OBRÁZKEM
V čem spočívá idealizace tohoto portrétu královny Hatšepsowet? Zapiš do pracovního listu. obr. 14

18 Egyptské sochařství El amarnské umění
El Amarna – hlavní město za vlády faraona Amenhotepa IV. náboženská a z ní plynoucí umělecká revoluce v egyptském umění svobodné, realistické zobrazování faraona, jeho rodiny (viz portrét manželky Nefertiijti) obr. 15

19 ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1982. Obr. 1: Raymond Spekking. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 2: Didia. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: cris.real293. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: Neithsabes. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: Alma E. Guinness. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <

20 Obr. 6: [cit. 2013-28-08]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
< Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 9: Codex. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 11: Calliopejen1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 12: Jean-Christophe BENOIST. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 13: Dennis Jarvis. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 14: User:Postdlf. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: Magnus Manske. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google