Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM9-vlastnosti kombinačních čísel-výklad, příklady NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR PaedDr.Alena Chalupová TÉMATICKÝ CELEK Kombinatorika ROČNÍK 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ DATUM TVORBY Prosinec 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Prezentace seznámí žáky s pojmem doplňková kombinace
seznámí žáky s vlastnostmi kombinačních čísel obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení a opakování daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

3 Vlastnosti kombinačních čísel.
Kombinatorika Vlastnosti kombinačních čísel.

4 1.vlastnost: Doplňková kombinace:
Příklad: M=a,b,c,d,e,f ke každé 2-prvkové kombinaci ze 6 prvků existuje kombinace zbývajících 4 prvků ab ….. cdef ac ….. bdef C(2,6) = C(4,6) cd ….. abef atd. ke každé 1-prvkové kombinaci ze 6 prvků existuje kombinace zbývajících 5 prvků a …..bcdef C(1,6) = C(5,6)

5 1.vlastnost: Doplňková kombinace:
Analogicky: ke každé k-prvkové kombinaci z n prvků existuje kombinace zbývajících (n-k) prvků, tzv. doplňková kombinace a platí: C(k,n) = C(n-k,n) Věta 1. Pro k,n Z0+; kn platí:

6 Příklad 1-zadání: Určete doplňkovou kombinaci a vypočítejte ji:

7 Příklad 1-řešení:

8 2.vlastnost: Součet kombinačních čísel:
Příklad: M=Adam,Boris,Cyril,Dušan,Emil,Filip Určete počet všech trojic chlapců Určete počet všech trojic, v nichž je Adam: tj. vyloučíme Adama, utvoříme dvojice a ke každé přidáme Adama Určete počet všech trojic, v nichž není Adam: tj. vyloučíme Adama a ze zbývajících 5 chlapců utvoříme trojice

9 2.vlastnost: Součet kombinačních čísel:
Pokračování příkladu: Součet všech trojic, v nichž Adam je a všech trojic, v nichž Adam není je roven počtu všech trojic chlapců, tj.

10 2.vlastnost: Součet kombinačních čísel:
Analogicky: Součet k-prvkových a (k+1)-prvkových kombinací z n prvků je roven počtu (k+1)-prvkových kombinací z (n+1) prvků, tj. Věta 2. Pro k,n Z0+; kn platí:

11 Příklad 2-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem: a) b) c) d)

12 Příklad 2-řešení: Podle věty 2 (s využitím věty 1): a) b) c) d)

13 Příklad 3-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem:

14 Příklad 3-řešení: Podle věty 2 postupně vyjádříme: Závěr:

15 3.vlastnost: Součet více kombinačních čísel.
Výsledek příkladu a využití vět 1 a 2 se dá zobecnit: Věta 3. Pro k,jZ0+ platí:

16 Příklad 4-zadání: Vyjádřete jedním kombinačním číslem:

17 Příklad 4-řešení: Podle věty 3 a viz předchozí příklad:

18 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 251 s. ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

19 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK"

Podobné prezentace


Reklamy Google