Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 "— Transkript prezentace:

1 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
   Název materiálu: Intervaly Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

2 ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IV., V. ročník Klíčová slova: intervaly – rozdělení – určování znějícího a psaného intervalu Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem interval, orientuje se v rozdělení intervalů, sluchově i vizuálně rozlišuje základní typy intervalů Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:

3 Intervaly

4 Interval = vzdálenost mezi dvěma tóny Intervaly dělíme na:
Harmonické – 2 tóny znějí po sobě Melodické – 2 tóny znějí současně

5 Dále dělíme intervaly na:
Čisté zvětšené Zmenšené Malé Velké

6 Názvy intervalů Prima = dva stejné tóny
Sekunda = vzdálenost dvou sousedních tónů Tercie = vzdálenost přes jeden tón - od 1.tónu ke 3.

7 Kvarta = vzdálenost před dva tóny
- od 1.tónu ke 4. Kvinta= vzdálenost přes tři tóny - od 1.tónu k 5. Sexta = vzdálenost přes čtyři tóny - od 1.tónu k 6.

8 Septima = vzdálenost přes pět tónů
- od 1.tónu k 7. Oktáva = vzdálenost přes šest tónů - od 1.tónu k 8.

9 Prima Sekunda Tercie Kvarta Kvinta Sexta Septima Oktáva

10 C D E F G A H C

11 Čisté intervaly Čisté intervaly jsou: Prima (např. C - C)
Kvarta (např. C – F) Kvinta (např. C - G) Oktáva (např. C1 – C2)

12 Z čistých intervalů můžeme přidáním či ubráním posuvky (křížku či bé) učinit intervaly zvětšené nebo zmenšené Tyto intervaly NEMOHOU být malé, ani velké

13 Velké a malé intervaly Sekunda (např. C – D) Tercie (např. C – E)
Sexta (např. C-A) Septima (např. C – H)

14 Značení intervalů Intervaly označujeme zkratkovitě písmenem a číslicí
č. = čistý interval m. = malý interval v. = velký interval zv. = zvětšený interval zm. = zmenšený interval

15 Příklady: č.4 = čistá kvarta m.3 = malá tercie v.7 = velká tercie zv.5 = zvětšená kvarta zm.8 = zmenšená oktáva

16 Abychom dobře dokázali určit interval, musíme umět bezchybně stupnice
Cvičením se člověk naučí poznávat intervaly podle sluchu a díky tomu dokáže bez použití hudebního nástroje napsat melodii, písničku do not

17 Intervaly ve stupnici C dur
C – C = č.1 C –D = v.2 C – E = v.3 C – F = č.4 C – G = č.5 C – A = v.6 C – H = v.7 C1 – C2 = č.8

18 Intervaly ve stupnici a moll
A – A = č.1 A – H = v.2 A – C = m.3 A – D = č.4 A – E = č.5 A – F = m.6 A – G = m.7 A1 – A2 = č. 8


Stáhnout ppt "Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 "

Podobné prezentace


Reklamy Google