Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Martina Juříková, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Martina Juříková, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Ing. Martina Juříková, Ph.D. Jurikova@fmk.utb.cz
Metodika disertační práce Ing. Martina Juříková, Ph.D.

2 Cíle Hlavní cíl předmětu: připravit podklady k VK I
Dílčí cíle TOHOTO semináře: „oživit“ znalosti metodiky tvůrčí práce, doporučených citačních norem konzultovat průběh zpracování disertační práce

3 ZÁKLADNÍ POŽADAVKY NA DSP
OBSAH – disertační práce prezentuje původní badatelské / tvůrčí / inovační výsledky dosažené studentem během doktorského studia. Může mít podobu: samostatné monografie o rozsahu cca 120 normostran, praktického tvůrčího počinu s písemnou dokumentací o rozsahu cca 60 – 100 normostran, v jejímž rámci student vědeckým způsobem pojednává o teoretických, společenských a technických východiscích, týkajících se tématu tvůrčí části. JAZYK, STYLISTIKA: Ne „volná tvorba“, ale odborný vědecký text v TRPNÉM RODĚ (práce pojednává, cílem práce je…) ÚPRAVA: dle Směrnice rektora č. 15/2013 - Vědecké spisy a Směrnice rektora č. 20/2016 (budou aktualizovány v dohledné době) ROZSAH: 120 stran v šabloně UTB (od úvodu po konec závěru) NEBO 60 – 100 stran + praktický výstup

4 ZÁKLADNÍ POŽADAVKY NA VK I
OBSAH VK je skupinovou ústní zkouškou, na které doktorand předloží rozpracovanou část DSP s vyjádřením školitele k jeho metodické, obsahové a formální stránce. Před školiteli a členy oborové rady prezentuje a obhajuje svůj dosavadní postup při plnění studijního plánu, výsledky řešení tvůrčích úkolů a výsledky, konkrétní stav rozpracovanosti teoretické a praktické části DSP. Šablona:

5 Postup zpracování DSP

6 Teoretická východiska práce (současný stav zkoumané problematiky)
Struktura DSP Úvod Teoretická východiska práce (současný stav zkoumané problematiky) Metodika práce (cíle, VO, příp. hypotézy, účel, přínosy, metody práce na tématu) II. Výzkumná část (aplikace metod, analýzy, interpretace) Závěr Seznam literatury Seznam příloh, obrázků, grafů

7 ve školních pracích dáno šablonou
Zpracování bakalářské práce Obsah – zásady: standardně se používá desetinné číslování, zvykem je používat maximálně tři úrovně; za poslední číslicí se nedělá tečka (nejde o pořadí); oddíl římskou číslicí ve školních pracích dáno šablonou jedna kapitola by měla mít vždy více odstavců

8 Úvod nečíslovaná kapitola, rozsah cca 1 strana
Odůvodnění volby, zajímavosti, aktuálnosti tématu Formulace hlavního cíle (kam práce spěje?), za jakým účelem (k čemu budou využity výsledky?) Nástin, jak se bude práce odvíjet (co bude součástí jednotlivých částí, příp. kapitol, jaké zdroje a analýzy budou použity…) Tzn. Úvod = odpovědi na otázky: proč jste zvolili téma, čeho hodláte dosáhnout a jak budete postupovat.

9 Úvod Cílem NEMŮŽE BÝT: Seznámit čtenáře se základními pojmy z oblasti XY Seznámit se (tedy sám sebe) s problematikou XY Cílem MŮŽE BÝT: Porovnat teoretické koncepce nějakého jevu Ověřit teoretické předpoklady na praktické situaci Analyzovat ….. Na základě rešerše a analýz navrhnout ………

10 Bakalářská práce Teoretická část teoretická východiska SPECIFICKY, KONKRÉTNĚ k tématu NIKOLIV OBECNĚ, čerpat z více zdrojů v rámci 1 kapitoly NEJEN CITACE, autorský (parafrázovaný) text by měl převažovat, uvádět PŮVODNÍ zdroje Teoretická část odpovídá na otázky: kdo již o daném problému psal? Necitovat „dámy X a Y“, autory netitulovat jaké různé přístupy k řešení problému je možné v literatuře najít? který z vymezených teoretických přístupů využíváte ve své práci? Hlavní prameny informací 1) knihy (sborníkové práce a monografie), 4) internetové zdroje 2) časopisecká literatura a jiné zdroje (skripta), 5) normotvorné zdroje 3) databáze, HELP: Služba knihovny UTB: IVA

11 Metodika práce – tj. formulace:
Cíle práce – resp. jeho upřesnění, odpověď na otázku: Kam práce spěje?, příp. účel práce – K čemu budou sloužit výstupy práce? Výzkumné otázky Pokud práce obsahuje analýzu / výzkum, stanovují se výzkumné otázky. Na výzkumné otázky odpovídá daná analýza / výzkum. Je třeba formulovat výzkumné otázky a zvolit metody analýzy / výzkumu tak, aby byly vzájemně kompatibilní Pokud se provádí kvantitativní výzkum, který se vyhodnocuje pomocí statistických ukazatelů, je možno stanovit také hypotézy. Hypotézy se stanovují na základě předběžné znalosti problému (např. teorie nebo předešlých výzkumů) a především zkoumají souvislosti dvou jevů Ve většině prací vystačíme s VO Metod: jaké konkrétní analytické či výzkumné metody budou využity a proč? (historická metoda, srovnávací analýza, textová analýza, rešerše médií, marketingový průzkum zákazníků či konkurence apod.)? proč si zvolil/a právě tyto metody, jaké jsou jejich výhody a omezení při řešení daného problému?

12 II. Výzkumná část objektivní (podložená) analýza dle nastavených kritérií a výzkumné otázky popis a interpretace výsledků návrhy a doporučení – východiska pro tvůrčí výstup, teoretický model

13 II. Praktická (analytická) část
u srovnávací metody – nastavení kritérií a jejich objektivní hodnocení, např. posouzení komunikačních nástrojů dle zacílení, timingu, ek. efektivity, návratnosti, souladu s korporátním designem atd. U kvalitativního i kvantitativního výzkumu - metodika průzkumu - velikost vzorku, kde, kdy, jak a proč byl osloven + vyhodnocení stěžejních otázek Za každou analýzou dílčí závěr, na konci praktické části hlavní zjištění analýz(y) – např. shrnutí do SWOT problému, situace… vhodné je uvést i limity použitých metod (finanční, personální, jiné..) Výsledky analýz + interpretace! z OBJEKTIVNÍCH (podložených) analýz je třeba vyvodit závěry a doporučení

14 Závěr práce Dosáhli jste cílů, které jste si stanovili?
Tj. odpovědi na otázky: Dosáhli jste cílů, které jste si stanovili? Co stěžejního (inovativního) navrhujete, doporučujete? Jaké jsou limity a možnosti realizace vašich návrhů? V čem přesně spočívá Váš osobní přínos k řešení problematiky? Co jste přinesli pedagogice, vědě a co praxi?

15 Seznam použité literatury
soupis všech zdrojů, které byly při zpracování využity, dle příslušné normy (viz dále) zdroje, které jsou přímo citovány nebo parafrázovány zdroje, které byly využity, byť se na ně přímo neodkazuje (např. metodologická literatura k výzkumu) vše, na co se odkazuje v textu, zde musí být uvedeno

16 Seznam příloh příloha = to, co je nad rámec práce samotné, nedá se zařadit do textu, text rozšiřuje ALE je potřeba sem dávat opravdu jen to, co je k práci relevantní dotazník, scénář strukturovaného rozhovoru obrázky, grafy, tabulky, pokud je jich hodně a text by zatěžovaly dokumenty – smlouvy, formuláře – to, co se analyzuje přílohy nejsou povinné a u velké části prací je vlastně zbytečné je dávat

17 PARAFRÁZE X DOSLOVNÁ CITACE CO TO JE A JAK NA TO?

18 Práce se zdroji – doporučení:
Věnujte dostatek času rešerším odborných zdrojů Dbejte na jejich pestrost (knihy, časopisy, internet, diskusní fóra, konference, sborníky, odborné databáze, TV, rozhlas, …) Inspirujte se v seznamu literatury v pracích na podobné téma (DSpace – úložiště kvalifikačních prací na UTB) Upřednostňujte ověřené zdroje (internet není všemocný, ne? Wikipedia) Dbejte na aktuálnost odborných zdrojů Nevyhýbejte se cizojazyčné literatuře 18

19 Metody citování literatury
Přímá citace – Jedná se o doslovné převzetí části textu. Přímá citace se uvádí v uvozovkách nebo kurzivou. Parafráze – Jedná se o volně přeformulované myšlenky jiného autora. Dejte však pozor na to, abyste neuváděli převzaté myšlenky do zcela jiného kontextu. Parafráze je většinou oddělena odstavcem. Obecně známá informace – Obecně známé informace se citují pouze v případě, že doslovně přebíráte text z jiného zdroje. Příkladem obecně známé informace je např. “Evropská unie se 1. května 2004 rozrostla o 10 států na stávajících 25 členů.“ U každé citace i parafráze je třeba uvést zkráceně zdroj!!!!

20 Více na http://iva.k.utb.cz/?page_id=5476
Typ Odkaz na bibliografickou citaci v textu Bibliografická citace v seznamu literatury 1 autor … tato teorie je stará několik desetiletí. (Weinberg, 1998, s. 25) Tuto teorii podporuje také Weinberg (1998, s. 25)… WEINBERG, Steven, 1998. První tři minuty: moderní pohled na počátek vesmíru. 2. aktualizované vydání. Přeložil Michal HORÁK. Praha: Mladá fronta. Kolumbus, sv ISBN 2 autoři … URI bylo poprvé představeno Timem Bernersem Lee v roce (Hilse a Kothe, 2006, s. 4) HILSE, Hans-Werner a Jochen KOTHE, Implementing persistent identifiers: overview of concepts, guidelines and recommendations. London: Consortium of European Research Libraries. ISBN 3 autoři … jak bylo dříve představeno. (Reid, Parsons a Green, 1989, s. 115) REID, Denis H., Marsha B. PARSONS a Carolyn W. GREEN, Staff management in human services: behavioral research and application. Springfield: Charles C Thomas. ISBN mnoho autorů … tímto je způsobena bolest za krkem. (Jull et al., 2008, s. 205) JULL, Gwendolen et al., 2008. Whiplash, Headache, and Neck Pain: Research-Based Directions for Physical Therapies. Edinburgh: Churchill Livingstone. ISBN  bez autora … úpravy porostu jsou v takovém případě nutné. (Lesnický naučný slovník, 1994, s. 755) Lesnický naučný slovník, Praha: Agrospoj. ISBN více děl jednoho autora ve stejném roce … když se na to podíváme z geografického hlediska. (Dawkings, 1996a, s ; 1996b, s ) DAWKINGS, Richard, 1996a. Climbing Mount Improbable. New York: W. W. Norton. ISBN  DAWKINGS, Richard, 1996b. River Out Of Eden: A Darwinian View Of Life. New York: Basic Books. ISBN  Více na

21 Citace odborných zdrojů
Každý zdroj citujte! Doporučení: zaznamenávejte si použité zdroje průběžně Dodržujte jednotnou formu citování v celém textu Necitujte zdroje, které jste v práci nepoužili!  Generátor citací: 6. prosince 2007 Nové trendy v marketingu, 21 2

22 Citace – užitečné odkazy:
Citační tahák: Odkazy v textu a bibliografický záznam: Harvardský systém:

23 Odbornost jazyka stylistika logická návaznost
Neméně důležité: Odbornost jazyka stylistika logická návaznost

24 Dotazy, konzultace: Martina Juříková mobil:


Stáhnout ppt "Ing. Martina Juříková, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google