Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 13. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Mgr. Eva Divišová TEmatický celek Aplikovaná psychologie Ročník 1. ročník Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 TÉMA Hodnoty Mgr. Eva Divišová
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

3 Anotace: Metodické pokyny:
Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o hodnotách, motivech a postojích. Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.

4 Existují i výjimky z hierarchie potřeb, např.:
Potřeba úcty může být silnější než potřeba lásky(když se lidé skrze úctu snaží získat lásku) Potřeba seberealizace, plnění ideálů může být silnější ne fyziologické frustrace Někteří psychopati nemají potřebu lásky (nedostávala se jim, nedovedou ji přijímat ani dávat)

5 HODNOTY Jsou komplementárním pojmem k potřebám, jejichž výběrem mohou být potřeby uspokojovány. Hodnota je vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události nebo činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů. Hodnoty se vytvářejí a postupně diferencují v procesu socializace. Např. jedinec přisuzuje hodnotu materiálnímu zabezpečení, a proto bude usilovat (má potřebu) o vysoké výdělky.

6 Dále rozlišujeme na příklad tyto motivy:
PUD – vrozená pohnutka činnosti, označení pro energii nebo cílenou činnost až nutkání (pud pohlavní, mateřský pud apod.) ZÁJEM – získaný motiv, který se projevuje kladným vztahem člověka k předmětům nebo činnostem, které ho upoutávají po stránce poznávací nebo citové. Vyhraněný zájmem označujeme pojem záliba ASPIRACE (ambice) – snaha po sebeuplatnění, vyniknutí. Někdy se označuje také jako ctižádost.

7 Motivy a postoje CÍL – uvědomělý směr aktivity, když chceme něčeho dosáhnout, něco vykonat, něčemu se vyhnout, něco dělat či nedělat apod. IDEÁLY – jsou vzorové cíle, např. ideál životního partnera, způsobu života apod. ZVYK – tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost.

8 POSTOJE Jsou sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace. Odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti.

9 Literatura Emmert, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. Brno: DIDAKTIS, 2003, 224 s. Odmaturuj! ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google