Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_ František Halas Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Česká literatura 20. století Ročník třetí Datum tvorby Anotace František Halas, smrt, úzkost, poezie za války Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test . Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 František Halas

3 Život narodil se v Brně, vyučil se knihkupcem
k literatuře ho přivedli přátelé Jiří Mahen a Bedřich Václavek, který mu nabídl spolupráci na redigování brněnské pobočky Devětsilu 1921 vstoupil do KSČ a stal se členem Devětsilu 1926 odchází do Prahy a pracuje v nakladatelství Orbis za války byl v odboji, po válce pracoval na ministerstvu informací 1946 byl zvolen předsedou Syndikátu českých spisovatelů, kritizuje praktiky KSČ a cenzuru, které strana zavádí Fotografie Františka Halase na tomto odkazu

4 Tvorba Rysy 1. složitost, dílo často nepochopeno a rozporuplně přijímáno 2. poezie mu byla hlavním měřítkem všeho, odmítal, aby sloužila politice 3. stále se opakující motiv smrti, převládají existenciální otázky života 4. časté používání metafor

5 Tvorba Sépie individuální pojetí poetismu, ilustroval ji Karel Teige. Obsahuje typické prvky poetismu (asociace, metafory...), ale liší se pesimistickým pohledem na svět. Časté jsou motivy hrobu, ošklivosti, hrůzy. Kohout plaší smrt definitivně se vydělil z dobových uměleckých směrů. Objevují se motivy rozkladu, nicoty, smrti, tragický pohled na svět je blízký K. H. Máchovi. Větná stavba je složitá, často archaismy a neologismy. Verš je nepravidelný, zvukově výrazný. Záměrně používá zvukově nemelodické rýmy a velké množství metafor. Tvář vedle tématu smrti se objevuje i motiv lásky, básně mají písňovou formu. Hořec

6 Tvorba Staré ženy pohled na osamělou ženu na sklonku života. Oslovuje její ruce, oči, tváře, zdůrazňuje neúprosnost času a stáří Sbírka nebyla ve své době pochopena S. K. Neumannem, který kritizoval pouhý popis biologického stárnutí. Chyběla mu společenská angažovanost Jako odpověď napsal Neumann sbírku Staří dělníci (aktivita a zapojení do kolektivu jim brání cítit marnost vlastního života)

7 Tvorba na prahu okupace
po roce 1936 se Halasova poezie mění. Jde o reakci na ohrožení republiky a společenské dění v Československu Dokořán Torzo naděje reakce na mobilizaci a mnichovské události. Používá biblické motivy, jde o jednu z nejpůsobivějších sbírek této doby

8 Torzo naděje - ukázka Zpěv úzkosti Kolikrát verši můj kolikrát klopýtals v bolesti lásce žalu mém soukromém kolikrát verši můj kolikrát tancovals Teď krokem zbrojným verši můj pochoduj Pěšáckým rytmem zněte slova úzkostí šikovaná Té úzkosti dvanácté Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon Čí ruce ho rozhoupaly Francie sladká hrdý Albion a my jsme je milovali Viděl jsem slzy v očích žen Viděl jsem pěsti zaťaté Počkejte málo málo jen však vy nás poznáte ... Pole naše křičí Zrada Lesy naše hučí Hanba Řeky naše šumí Zrada Hory naše bouří Hanba Ticho teď ticho Stoupá Hlas Ó duše lidu jak koktalas Geni Genie země naší na na křídlech tvých je plno plno slzí v hodinách zlých meč tvůj ať zvoní brzy

9 Tvorba v době okupace Naše paní Božena Němcová
spisovatelčin těžký osud je paralelou k údělu českého národa Ladění vzpomínky na dětství a domov Já se tam vrátím oslava kraje básníkova dětství - Kunštátu na Českomoravské vysočině posmrtně vyšla sbírka A co?

10 Hrob F. Halase v Kunštátě
Dům F. Halase v Kunštátě Hrob F. Halase v Kunštátě

11 Otázky Na který kraj vzpomíná ve své tvorbě?
Čím se Halasův poetismus liší od tvorby jeho současníků? Jaká témata se objevují v jeho předválečné tvorbě? Kdo kritizoval sbírku Staré ženy?Proč?

12 Zdroje: VLADIMÍR PROKOP. Přehled české literatury 20. století. 1. vyd. Karlovy Vary: O.K.soft, 2008. Literatura pro 3. ročník středních škol. 1. vyd. Brno: Didaktis, ISBN Zdroje obrázků použitých knih citovány přímo v textu Materiál stažen FRANTIŠEK HALAS. Torso naděje. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1968.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google