Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_DUÁLOVÉ TVARY PODSTATNÝCH JMEN Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: DUÁLOVÉ TVARY PODSTATNÝCH JMEN Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace Ročník 9. Druh materiálu Prezentace na inter. tabuli Pomůcky
Inter. tabule Cíl materiálu /Inovace Procvičení duálových tvarů podst. jmen, používání tvarů nohama/nohami, očima/oky Metodické pokyny Správné řešení přiletí na kliknutí, popř. následuje na snímku za úkolem. Prezentace obsahuje animace.

3 PODSTATNÁ JMÉNA Duálové tvary

4 Část lidského, zvířecího těla množné číslo
7.Pád s rukama s nohama s očima s ušima ruce nohy oči uši

5 ZAKONČENÍ –MA PŘEBÍRAJÍ I PŘÍVLASTKY
Míč proletěl těsně nad mýma rukama. Díval se kolem sebe svýma modrýma očima.

6 PŘENESENÝ VÝZNAM = NEOZNAČUJE ČÁST TĚLA
7.Pád rukami nohami s oky s uchy ruce nohy oka ucha

7 PŘÍKLADY VĚT Kopal kolem sebe nohama. Zuřivě mával rukama.
Poslouchej ušima. Kočka se usadila mezi nohami stolu. Koupil si hodinky se svítícími ručičkami. Potřebovali jsme hrnec s velkými uchy.

8 DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA
Dědeček postavil celou chatu (vlastní ruka). vlastníma rukama Dítě radostně tleskalo (baculatá ručička). baculatýma ručičkama Mám hodiny se (svítící ručička). se svítícími ručičkami Skočil do vody (rovná noha). rovnýma nohama Seděl na židli s (rozviklaná noha). s rozviklanými nohami Na smetišti byly hrnce s (uražené ucho). s uraženými uchy

9 RUCE, NOHY zakončený – ou bez rukou „krátký tvar“ bez noh, bez ruk
MNOŽNÉ ČÍSLO ČÁST TĚLA PŘENESENÝ VÝZNAM 2.PÁD „delší tvar“ zakončený – ou bez rukou „krátký tvar“ bez noh, bez ruk 6.PÁD „delší tvar“ zakončený – ou na rukou zakončení –ách na ručičkách rukách,nohách

10 PŘENESENÝ VÝZNAM ČÁST TĚLA 2.PÁD 2.PÁD bez bez rukou ručiček 7.PÁD
ručičkami 7.PÁD s rukama 6.PÁD na rukou 6.PÁD na ručičkách

11 DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA
Stál pevně na (obě nohy). na obou nohou Lavice stála jen na (tři nohy). na třech nohách V kůlně byl starý stůl bez dvou (noha). bez noh Pes mi ležel u (noha). u nohou Nohy se mu podlomily v (koleno). v kolenou

12 Ostatní pod. jména označující párové části těla
s koleny rameny prsy pažemi kyčlemi 7. Pád – podle svých vzorů kolena ramena prsa paže kyčle

13 DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA
Tok řeky se rozdvojuje do (dvě ramena). do dvou ramen Na (kolena) bys mohl tomu člověku děkovat. na kolenou Ze špatně připojených (kolena) vodovodních rour unikala voda. z kolen Musel jít na operaci s (obě kyčle). s oběma kyčlemi Cvičenci kroužili (obě paže). oběma pažemi

14 DALŠÍ MOŽNÉ VĚTY NA PROCVIČENÍ DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA
Líbí se mi dívky s (dlouhá štíhlá noha) Za (bosé nohy) děvčat se v běhu jen prášilo. Odevzdej to pouze do (ruce) ředitele. V koutě stál stolek s (tři titěrné nožky). Pocítil jsem najednou v (obě dvě ruce) i v (obě dvě nohy) novou sílu. Držel ruku před (oči). Podívala se na něho (takové udivené oči). Viděl jsem dívku s (tytéž modré oči).

15 DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA
Našim (oko) se naskytla nebývalá podívaná. U hrnce chyběla obě (ucho). Pozoruje své okolí (bystré oči). Stůl stojí na (vratké nohy). Hoši udupali hořící trávu (bosé nohy). U stěny stála stará židle bez (nohy). Umíte chodit po (ruce)? Chlapec pozoroval psa (vystrašená očička) a (obě ručky) se držel maminky. Použil síť s (velké oko).

16 ŘEŠENÍ Líbí se mi dívky s dlouhýma štíhlýma nohama.
Za bosýma nohama děvčat se v běhu jen prášilo. Odevzdej to pouze do rukou ředitele. V koutě stál stolek s třemi titěrnými nožkami. Pocítil jsem najednou v obou dvou rukou i v obou dvou nohách novou sílu. Držel ruku před očima. Podívala se na něho takovýma udivenýma očima. Viděl jsem dívku s týmiž modrýma očima.

17 ŘEŠENÍ Našim očím se naskytla nebývalá podívaná.
U hrnce chyběla obě ucha. Pozoruje své okolí bystrýma očima. Stůl stojí na vratkých nohách. Hoši udupali hořící trávu bosýma nohama. U stěny stála stará židle bez noh. Umíte chodit po rukou? Chlapec pozoroval psa vystrašenýma očičkama a oběma ručkama se držel maminky. Použil síť s velkými oky.

18 ZDROJE A ODKAZY STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B"

Podobné prezentace


Reklamy Google