Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách"— Transkript prezentace:

1 konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách
Děti s poruchami chování – možnosti intervence etopedických zařízení a středisek SVP Mgr. Radek Vovsík konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách

2 Systém péče o děti s ústavní a ochrannou výchovou
Historie

3 Historie od roku 1981 Vyhláška 64/1981 (zrušena až Zákonem 109/2002)
Velmi tvrdé podmínky pro děti a mládež Transformace tehdejších dětských výchovných ústavů a VÚ pro mládež po roce 1989 byla velmi pozvolná

4 Devadesátá léta Probíhá humanizace a demokratizace naší společnosti obecně (Úmluva o právech dítěte – 1989, Listina základních práv a svobod – 1991) Humanizují se i etopedická zařízení – pomalu, velká setrvačnost Akcent společnosti na práva dítěte do jisté míry paralyzuje činnost pedagogů v etopedických zařízeních Probíhá tvorba zákona o ústavní a ochranné výchově

5 Zákon 109/2002 o ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči
Vznik zákona odborníky vítán. Ukotvení systému. Definována i zařízení pro preventivně výchovnou péči (SVP) Zákon poplatný tehdejším humanizačním a demokratizačním tendencím Postupně doplněn vyhláškou, záhy se hovoří o novelizaci

6 Zákon 109/ novelizace V následujících letech vysoký počet vražd spáchaných dětmi mladšími 15ti let Převrací se veřejné mínění Od roku 2004 celá řada novel zákona Postupně vyvažován, vraceny širší pravomoce pedagogům v etopedických zařízeních

7 Současnost Nový občanský zákoník od výrazným způsobem mění systém v síti etopedických zařízeních (potlačení funkcí diagnostických ústavů, větší autonomie jednotlivých zařízení, menší flexibilita systému přenesením velké části rozhodovacích procesů do působnosti soudů)

8 Červenec 2015 schválen vládou Akční plán inkluzivního vzdělávání pro roky 2016 – 2018 (omezení ústavní výchovy, zkrácení doby pobytu v zařízeních ÚV, důraz na prevenci – rozvoj ambulantních a stacionárních SVP)

9 - rok 2016 ústup od masivní podpory preventivních zařízení (SVP) ze strany MŠMT, zpomalení jejich rozvoje - počty dětí v etopedických zařízení se nesnižují, spíše naopak 2016 – většina zařízení zcela naplněna, OSPODy nemají kam umisťovat děti s poruchami chování

10 V současné době snaha sjednotit zejména ústavní výchovu pod jeden resort (MPSV)
Návrh na vládu má být zpracován do léta 2017 Dle posledních informací by etopedická zařízení měla zůstat v rezortu MŠMT (speciální školy)

11 Systém péče o děti a mládež s nařízenou ústavní či ochrannou výchovou a pro děti s potřebou preventivně výchovné péče Dětské domovy Dětské domovy se školou Výchovné ústavy Diagnostické ústavy Střediska výchovné péče

12 STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE (SVP)

13 Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování I.
Zákon č. 109/2002 Sb. (výkon úv nebo ov a preventivně výchovné péče ve školských zařízeních ) Vyhláška č. 458/2005 Sb. (organizace výchovně vzdělávací péče v SVP)

14 Právní ukotvení SVP v systému péče o děti s rizikem poruch chování II.
Metodický pokyn MŠMT upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče Metodický pokyn č.j. MŠMT 5808/2015 (standardy kvality péče, IVP)

15 Klient SVP dítě s rizikem poruch chování nebo jejich projevy (max. do 26 let) dítě, kterému zařazení do SVP nařídil soud rodič / osoba odpovědná za výchovu (př. pěstoun) pedagogický pracovník

16 Organizační členění SVP
podle formy poskytovaných služeb: 1. AMBULANTNÍ 2. CELODENNÍ 3. INTERNÁTNÍ podle zřizovatele: MŠMT, soukromý sektor zařazeno do systému preventivních služeb

17 Ambulantní oddělení SVP
pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně) doporučuje vhodnou formu péče, např. celodenní, internátní pobyt v SVP zajišťuje následnou péči po ukončení pobytu v celodenním nebo internátním SVP

18 Celodenní oddělení SVP
pouze v pracovních dnech (v rozsahu nejméně 8 hodin denně, nejdéle do 19 hod.) vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne výchovná skupina (6-8 klientů)

19 Internátní oddělení SVP
pobyt v délce zpravidla 8 týdnů pobyt dobrovolný X nařízený soudem pobyt hrazen (ubytování, stravování, kapesné) - osoby odpovědné za výchovu - možnost dotace od OSPOD

20 Internátní oddělení SVP
vzdělávání – dopoledne výuka podle IVP z kmenové školy výchovná a terapeutická péče – odpoledne a o víkendech výchovná skupina (6-8 klientů)

21 Poskytované služby jednorázová poradenská intervence – krizová intervence individuální činnosti s dítětem: - diagnostika - reedukace - terapie - poradenství skupinová činnost s dítětem

22 Poskytované služby poradenství a terapie pro zákonné zástupce (individuální, skupinové) účast rodin na programech střediska (internátní oddělení) spolupráce se školami: - beseda pro žáky - preventivně výchovný program pro třídní kolektiv - metodické konzultace s učiteli

23 Terapeutický program dítě je na základě soudního rozhodnutí zařazeno
do terapeutického, psychologického nebo jiného výchovného programu v SVP problematická motivace dítěte (rodičů) k docházce a spolupráci není stanoven obsah ani délka

24 Terapeutický program v SVP Jihlava
vstupní pohovor - sociální pracovnice s rodiči 10 hodin aktivní účasti - psycholog, speciální pedagog vymezení potřeb a cílů - s dítětem, rodiči, OSPOD podávání zpráv o průběhu

25 Spolupráce škola školské poradenské zařízení (PPP, SPC)
zdravotnické zařízení (DPN) ošetřující lékař (pediatr, psychiatr, neurolog) OSPOD PČR soud

26 Etopedická zařízení (zařízení pro výkon ÚV a OV jejichž součástí je škola)

27 DDŠ – oblast povinné školní docházky
Nejčastěji jsou klienty děti, které ani s podporou rodiny, školských poradenských zařízení, dalších institucí a OSPODů nejsou schopny začlenění do vzdělávání v běžných základních školách

28 Základní determinaty těchto dětí
Většina dětí je z rodiny (řešením tudíž není pěstounská péče či osvojení) Naprostá většina rodin je dysfunkční

29 U dětí jsou přítomny tak zásadní poruchy chování, že nejsou schopny zvládat běžnou výuku v ZŠ

30 VÚ (ale i DDŠ) – po ukončení povinné školní docházky
Častými klienty je mládež, která je motivována k dalšímu vzdělávání Jejich poruchy chování však neumožňují vzdělávání v běžném typu SŠ nebo Jsou zařazeny ke vzdělávání do běžných SŠ, avšak potřebují masivní podporu, kterou jim není schopna zabezpečit vlastní rodina

31 Režim ústavní výchovy Nařizována na dobu určitou, nejdéle na dobu 3 let Po pominutí důvodů nařízení se dítě vrací zpět do rodiny

32 Ochranná výchova specializovaná zařízení (i EPCHa)
Zvlášť závažné poruchy chování a osobnosti často spojené s trestní činností Přítomen i prvek ochrany společnosti

33 Děkuji za pozornost Kontakt: Mgr. Radek Vovsík Mob.: 604 106 420


Stáhnout ppt "konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách"

Podobné prezentace


Reklamy Google