Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

R a y o n i s m u s (rusky lučismus)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "R a y o n i s m u s (rusky lučismus)"— Transkript prezentace:

1 RAYONISMUS SUPREMATISMUS KONSTRUKTIVISMUS NEOPLASTICISMUS (De Stijl) Funkcionalismus BAUHAUS

2 R a y o n i s m u s (rusky lučismus)

3 ● 1913 v Rusku → Michail Larionov
a jeho družka Natalia Gončarovová, (ray nebo luch = paprsek) ● syntézou kubismus, futurismu a orfismu → od kubismu převzal lomení forem, od futurismu pohyb a od orfismu jasné barvy ● Hlavním principem rayonismu bylo doslova křížení odražených paprsků z různých objektů, podle Larionova rayonismus představoval opravdový pocit umění a osvobození se z konvencí realismu, které měly utlačovat umělce. Pokud se zabýváme ne objekty, ale shluky paprsků z nich vycházejícími, můžeme budovat obraz následovně: Shluk paprsků z objektu A se kříží s paprsky z objektu B, v prostoru mezi nimi se objevuje jistá forma, která je izolována umělcovou vůlí… Vnímání shluku paprsků, ne objektu samotného, je ze své přirozenosti o mnoho blíže symbolickému povrchu obrazu než samotnému objektu. Toto zobrazení je pak téměř totožné s fatou morganou… (pramen: artmuseum.cz)

4 Michail Larionov

5

6

7

8 Natalia Gončarovová Sklizeň

9 Kočky

10 Žlutý a zelený les

11 Suprematismus Kazimir Malevič
podstatou je výrazový prostředek, úplné oproštění od předmětnosti ve prospěch čisté senzibility (abstraktních tvarů), tj.čistých pocitů, barva a forma mají mít supremaci (převahu) nad pouhým zobrazováním viditelného světa jevů. roku 1915 vydává manifest suprematismu s názvem „Od kubismu k suprematismu , fascinuje ho krása matematických forem, ale s vášní pro „vznešenost vesmíru“, pohyb směrem k nekonečnu, objevil sílu prázdných prostorů (inspirován létáním). Černý čtverec je zvukem na bílém pozadí ticha. Vrchol r Bílý čtverec na bílém pozadí - askeze na hranici vyobrazení nicoty

12

13

14

15 Ruský konstruktivismus
● Směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby. Prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály). Vladimír Tatlin Antoine Pevsner - El Lisickij Naum Gabo Alexander Rodčenko

16 Vladimir Tatlin Projekt III.internacionály

17

18

19 El Lisickij

20

21

22 bratři Antoine Pevsner a Naum Gabo
Realistický manifest, návaznost na Tatlinovy konstruktivistické myšlenky Sochaři Gabo průkopník kinetického umění

23 Naum Gabo

24 A.Pevsner KONSTRUKCE PROSTORU

25 (nové plastické umění)
NEOPLASTICISMUS (nové plastické umění) - Skupina De Stijl (nizozemské hnutí, založené r.1917, trvání až do r.1931) Piet Mondrian a Theo van Doesburg zaměření na formu: kompoziční zjednodušení na horizontální a vertikální směr - Hledání harmonie a řádu v čisté abstrakci a redukci do základních barev a univerzálních tvarů - Východiska v přírodě, ale jinak vyloučení všeho, co by odkazovalo na vnímatelnou realitu

26 Piet Mondrian

27 Piet Mondrian

28 Piet Mondrian

29 Linie a barva

30 Piet Mondrian Strom a oceán

31 Piet Mondrian KOMPOZICE X

32

33

34 Theo van Doesburg KOMPOZICE XVI

35 Theo van Doesburg

36 Theo van Doesburg

37 Vliv neoplasticismu na design

38

39

40

41 Bauhaus W.Gropius 1919 – Výmar, Walter Gropius, světový význam v
oblasti průmyslového designu a řemesla Od r v Dessau pod vedením Hannese Meyera Od r školu řídí Mies van der Rohe, až zrušení nacisty r.1933 Cíle: propojit umění s řemeslem, převážně architekti a designéři, testují jak nové technologie uvést do průmysl.výroby, exaktní studium výtvarných elementů a jejich uplatnění v uceleném díle „Architektura se má rozšiřovat vnitřní logikou, která by nebyla zatížena liniemi, fasádami a všemožnými klamy“ W.Gropius

42 Gropius - vila

43 W.Gropius SERVIS

44 W.Gropius – kabinet pro časopisy (1923)

45 W.Gropius FAGUS továrna na výrobu obuvi

46

47

48 Funkcionalismus Klíčová slova:
purismus; Adolf Loos a Ornament a zločin; Le Corbusier a pět bodů moderní architektury; soulad funkce, materiálu a tvaru; brutalismus; organická architektura jako programový návrat k přírodě, F.L.Wright; J.Utzon a A.Aalto

49 Adolf Loos

50 Műllerova vila Praha

51 Műllerova vila (interiér)
Praha

52 Le Corbusier Pět bodů moderní architektury:
Roku 1927 byl Le Corbusier přízván Miesem vad der Rohe k účasti na výstavbě kolonie Weissenhof ve Stuttgartu. Postavil zde dva domy. Při této příležitosti publikuje proslulých Pět bodů moderní architektury (funkcionalismu).: 1. Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. 2. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. 3. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. 4. Pásová okna: systém sloupů nám umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. 5. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro naprosto volné řešení oken a průčelí.

53 The Villa Savoye (1929)

54 La Chapelle de Notre-Dame-du-Haut
(kaple P.Marie na výšinách) u městečka Ronchamp ve Francii

55 Chair LC4

56 Organická architektura Frank Lloyd Wright

57 Falling Water

58 Taliesin West Morning Light (1937, Wisconsin)

59 Chicago, Domov a studio

60 Guggenheimovo muzeum v New Yorku

61 Ennis House, Los Angeles

62 Jørn Utzon

63 Opera v Sydney

64 Alvar Aalto

65 Vitra Design Museum

66 Helsinki, University of Technology

67 Křeslo PAIMIO (1932)


Stáhnout ppt "R a y o n i s m u s (rusky lučismus)"

Podobné prezentace


Reklamy Google