Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFrantišek Pospíšil
1
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání
2
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Proč Průmysl 4.0 Čtvrtou průmyslovou revoluci nezavádíme - přišla s přirozeným vývojem technologií Obrázek: Siemens AG
3
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Iniciativa Průmysl 4.0 - podoba Jednotlivé kapitoly tohoto dokumentu popisují současný stav, směry dalšího vývoje a klíčové výzvy v jednotlivých oblastech, které je nutno v rámci zvýšení připravenosti ČR na principy Průmyslu 4.0 urgentně řešit, např.: Podpora investic a standardizace Aplikovaný výzkum Rozvoj lidských zdrojů Vzdělávání Kybernetická bezpečnost a příslušné právní úpravy Uplatnění inovačních technologií v energetice, dopravě či Smart Cities/regions
4
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Trh práce Nevyhnutelné změny: nové principy organizace práce změna role zaměstnance změna struktury i pracovní náplni mnoha profesí potřeba nových dovedností a jejich rychlejší zastarávání vývoj zaměstnanosti a nezaměstnanosti v jednotlivých profesích. V důsledku toho bude nezbytné nově nastavit politiky trhu práce, vzdělávání a sociální politiku. Obrázek: Control Engineering Česko
5
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Boj se zastaráváním znalostí a dovedností Vzhledem k předpokládanému rychlému vývoji celé společnosti v kontextu Průmyslu 4.0, je nutné, aby absolventi všech typů škol byli vedeni a získali obecnou schopnost adaptace, aktivního přístupu, tvořivosti, dalšího vzdělávání. Rozvoj schopností a dovedností souvisejících s ICT technologiemi Obrázek: Richard Greenhill a Hugo Elias, CC BY-SA 3.0CC BY-SA 3.0
6
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Vzdělávání „Abychom obstáli nárokům na kvalifikace plynoucím z Průmyslu 4.0 jak v odvětvích, která vytvářejí nové technologie, tak v těch, která je využívají, bude nezbytné zásadně zkvalitnit celý vzdělávací systém. Kreativitu může úspěšně naučit jen kreativní učitel. Kvalita a dobré fungování vzdělávacího systému na všech úrovních budou kritickým faktorem úspěchu.“ Obrázek: pixabay.com, CC0 1.0, koláž MPOCC0 1.0
7
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Příklady návrhů na středoškolské úrovni Cíleně dbát o maximální rozvoj každého studenta Intrapersonální a interpersonální dovednosti Podporovat cílené a účelné využívání technologií ve výuce Umožnit žákům více experimentovat a tvořit Ve středním odborném vzdělávání (zejména u nematuritních oborů) se soustředit rovněž na rozvoj měkkých a přenositelných kompetencí, propojit odborné vzdělávání s praxí Posílit spolupráci škol a firem V gymnaziálním vzdělání klást větší důraz na rozvoj kompetencí k vědecké práci
8
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Celoživotní učení Podporovat rozvoj celoživotního učení ve vazbě na Průmysl 4.0 pro průmyslové podniky
9
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Co dál? Diskuse a zejména součinnost klíčových rezortů, jejich institucí, zaměstnavatelů, zaměstnanců a jejich zástupců, akademické sféry i dalších sociálních partnerů k realizaci Iniciativy Průmyslu 4.0 Vypořádání připomínek Předložení materiálu Vládě ČR Formulace konkrétních ekonomických a politických cílů a návrh akčních opatření reagujících na probíhající změny způsobené technologiemi 4. průmyslové revoluce Obrázek: Michael Shick, CC BY-SA 4.0CC BY-SA 4.0
10
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Další aktivity MPO v oblasti vzdělávání Daňové úlevy TA ČR BETA Identifikace bariér zájmu o technické obory (ZŠ) Porovnání vzdělávacích rámců vybraných oborů v ČR a SRN (SŠ) Ve fázi přebírání výstupů Školicí střediska (OP PIK) Soutěže, přehlídky, konference na podporu technických oborů a řemesel Národní soustava kvalifikací
11
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Školicí střediska – OP PIK – 1. výzva Výzva vyhlášena na konci května 2015 Objem – 500 000 000 Kč Cílová skupina – malé a střední podniky Výše dotace – 50 % způsobilých výdajů, 500 tis. - 5 mil. Kč Předpoklad využití nejen pro vzdělávání zaměstnanců, ale i žáků partnerských škol Spolupráce se školami jedním z hodnotících kritérií Žádosti první výzvy se v současné době vyhodnocují Projekty za cca ⅔ nastaveného objemu výzvy
12
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Školicí střediska – OP PIK – 2. výzva V přípravě Předpokládané vyhlášení – září 2016 Předpokládaný objem – 250 000 000 Kč Cílová skupina – malé a střední podniky Výše dotace zatím nestanovena Předpokládáme opět možnost využití kapacit pro spolupráci škol a firem a jednáme s MŠMT o možnostech propojení s připravovanými výzvami OP VVV Nejen příprava žáků, ale i učitelů
13
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Tradiční přehlídka zastřešující letos 22 soutěží středoškolských oborů Kosmetička Kadeřnice Zahradník/ice Kuchař/ka Číšník/Servírka Cukrář/ka Automechanik Autolakýrník Karosář Mechanik – seřizovač Obráběč kovů Strojní mechanik / Zámečník Elektro – silnoproud Elektro – slaboproud Instalatér Klempíř Pokrývač Tesař Plynař Lesní mechanizátor Opravář zemědělských strojů Kominík Slavnostní zakončení ročníku 15. června v Brně http://www.ceskerucicky.org/ MPO dlouholetým partnerem
14
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Národní soustava kvalifikací a řemesla Zákon č. 179/2006 Sb., o uznávání výsledků dalšího vzdělávání MPO aktivním autorizujícím orgánem od podzimu 2008 K březnu 2016 538 profesních kvalifikací 297 autorizovaných osob 1 542 autorizací cca 13 000 úspěšných zkoušek profesních kvalifikací Cesta k živnostenskému listu řemeslné živnosti přes úplné profesní kvalifikace V některých případech podmínka podnikání/výkonu profese Strážní, kominíci – revizní technici spalinových cest, instalace vybraných zařízení využívajících energii z OZE…
15
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Vývoj počtu autorizovaných osob a autorizací v gesci MPO
16
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Vývoj počtu úspěšných zkoušek v gesci MPO
17
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Zámečník PK Zámečník je součástí úplné profesní kvalifikace Strojní mechanik
18
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Zedník Úplnou profesní kvalifikaci Zedník lze získat Zkouškou PK Zedník (2009+) nebo Zkouškami PK Montér zdicích systémů a PK Omítkář (2013+)
19
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Topenář – montér kotlů na biomasu Profesní kvalifikace iniciovaná transpozicí evropské směrnice do zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií Kotle na biomasu pořízené z dotací musí instalovat osoba oprávněná – držitel osvědčení o PK PK vznikla v prosinci 2014, několik dnů před účinností novely, a po krátkém období prvních autorizací nastal boom zkoušek, který se zatím nezastavil. Další PK z oblasti OZE se vyvíjejí obdobně.
20
Ing. Eduard Muřický náměstek ministra PRŮMYSL 4.0 a podpora technického vzdělávání Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.