Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Audit projektů 1. výzvy oblasti intervence 3.2 IOP Ministerstvo zdravotnictví ČR 4. května 2011.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Audit projektů 1. výzvy oblasti intervence 3.2 IOP Ministerstvo zdravotnictví ČR 4. května 2011."— Transkript prezentace:

1 Audit projektů 1. výzvy oblasti intervence 3.2 IOP Ministerstvo zdravotnictví ČR 4. května 2011

2 2 Výchozí stav – důvody zpracování projektu Ministerstvo zdravotnictví je Zprostředkující subjekt IOP v programovacím období 2007 – 2013. Ministerstvo zdravotnictví vyhlásilo 1. výzvu na projekty na nákup přístrojového vybavení specializovaných pracovišť národní sítě traumatologické a onkologické péče (7. května 2008). Bylo podáno celkem 34 žádostí v celkové finanční výši cca 2,7 mld Kč. Výběrová komise IOP doporučila 22. 1. 2009 celkem 24 projektů v celkové finanční výši 1,946 mld. Kč. Bylo realizováno celkem 88 zadávacích řízení. Zadávací řízení na veškeré přístrojové a technologické vybavení proběhla v průběhu roku 2009. Audit je prováděn na základě Evaluačního plánu IOP.

3 3 Cíle auditu 1. Prověření zadávacích řízení realizovaných v rámci projektů 1. výzvy z hlediska dodržování zákonných a dalších pravidel příjemci. 2. Posouzení nastavení administrativních postupů a procesů Odboru evropských fondů (posouzení souladu Operačního manuálu ZS GG MZd pro oblast intervence 3.2 IOP s relevantní evropskou a národní legislativou). 3. Posouzení efektivnosti realizace zadávacích řízení z hlediska zvolených postupů příjemce (zejména vliv aplikace §98 Zákona (systém dílčího plnění) na dosaženou cenu). 4. Posouzení dosažených nákupních cen přístrojového vybavení a služeb (provedeno ve spolupráci s FBMI ČVUT).

4 4 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Prověření dodržování pravidel (1/2) Zadávací řízení proběhla ve všech významných ohledech v souladu s příslušnými zákony a dalšími předpisy a pravidly. Zjištění byla identifikována u následujících projektů: Nemocnice Královské Vinohrady: v rámci VZ na externí management a VZ na publicitu nebyla dodržena lhůta pro podání nabídek ve výši 14 kalendářních dní. Ministerstvo zdravotnictví již tuto věc předalo k šetření místně příslušnému finančnímu úřadu. Krajská nemocnice Jihlava: v rámci VZ na externí management nebyla dodržena lhůta pro podání nabídek ve výši 14 kalendářních dní. V současné době je daná skutečnost v šetření.

5 5 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Prověření dodržování pravidel (2/2) Kromě těchto případů byly identifikovány pouze administrativní nedostatky nevýznamného charakteru a bez vlivu na výběr dodavatele Jednotkové ceny přístrojové techniky dle rozpočtu a zadávacích dokumentací projektů nebyly překročeny v žádném případě, ceny dle smluv odpovídaly cenám vysoutěženým.

6 6 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Posouzení nastavení administrativních postupů Odboru EF (1/1) Operační manuál ZS GG MZd jako celek je v souladu s relevantní evropskou a národní legislativou ve všech významných ohledech. Závěr je potvrzen nezávislými analýzami dvou advokátních kanceláří. V rámci kontrol složek projektů 1. výzvy nebyl identifikován významný nesoulad mezi postupy Odboru EF a Operačním manuálem MZd při realizaci projektů 1. výzvy.

7 7 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Efektivnost realizace zadávacích řízení dle zvolených postupů (1/1) Nedostatečná velikost vzorků porovnatelných přístrojů neumožňuje provést statistickou analýzu efektivnosti zvolených postupů příjemců při zadávání zadávacích řízení. Pokud jde o dosažené ceny, nelze tedy učinit jednoznačný závěr: zda je vhodnější použití dílčího plnění či zadávací řízení na jedno celkové plnění; zda je vhodné upřednostnit určitý druh výběrového řízení. Analýza odvětvové koncentrace ukázala, že zadávací řízení, ve kterých bylo možné dílčí plnění, umožňují účast menších a specializovanějších dodavatelů a tím i posílení tržního prostředí (konkurence).

8 8 Metodika posuzování cenových relací Hodnocení odborníků provedeno individuálně (expertní a/nebo srovnávací metodou) ve vztahu k jednotlivým položkám. Ze ceny obvyklé v místě a čase byly považovány ceny dosažitelné při okamžitém individuálním nákupu příslušného přístroje. Hodnocení odborníků nezohledňuje plně širší tržní a další vlivy, za něž lze považovat zejména: vývoj cen v čase, skokové změny v objemu poptávky na trhu, marže kompletátora, nutná ochrana před kurzovými riziky, atd. historie, rozsah a aktuální stav obchodních vztahů konkrétního dodavatele a žadatele/odběratele. Tyto vlivy mohou navýšit cenu v součtu min. o 10%, aniž by bylo možno hovořit o předražení příslušných položek přístrojové technik y.

9 9 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Posouzení cenových relací (1/4) Z 300 položek přístrojů a technologických celků bylo dle hodnocení odborníků: 210 nakoupeno za ceny obvyklé v místě a čase; u 66 existuje předpoklad, že ceny jsou vyšší než ceny obvyklé v místě a čase (bez zohlednění širších tržních a dalších vlivů); u 22 naopak spíše nižší než ceny obvyklé v místě a čase (bez zohlednění širších tržních a dalších vlivů); v případě 2 položek nebyli odborníci schopni se k výši kupní ceny vyjádřit z titulu ne zcela jednoznačné dokumentace. Podíl hodnoty nákupů překračující cenu obvyklou v místě a čase při individuálním nákupu a hodnoty celkových nákupů přístrojů (obvyklé ceny) ve všech projektech je bez zohlednění širších tržních a dalších výše uvedených vlivů cca 3,33% netto (bez zohlednění širších tržních a dalších vlivů). (Hodnota nákupů za vyšší než obvyklou cenu je částečně kompenzována hodnotou nákupů za cenu nižší než obvyklou). Vyjma jednoho projektu lze dosahované ceny považovat při započítání výše uvedených vlivů za přiměřené.

10 10 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Posouzení cenových relací (2/4) Ceny přístrojů v rámci projektů: v rámci 3 grantových projektů jsou v sumě nižší než ceny obvyklé; u 4 grantových projektů jsou ceny zhruba na úrovni cen, které jsou odborníky považovány za obvyklé; u 16 grantových projektů jsou ceny v sumě vyšší než ceny obvyklé, a to maximálně do 10% (bez zohlednění tržních a dalších vlivů). v jednom případě (Krajská nemocnice Liberec – traumatologie) překročilo toto navýšení 10% (bez zohlednění tržních a dalších vlivů dosáhlo 11,58%). V návaznosti na výše uvedená zjištění bude v rámci tohoto projektu proveden další hlubší audit s cílem posoudit všechna možná specifika tohoto případu.

11 11 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Posouzení cenových relací (3/4) Širší tržní vlivy: Jednorázové skokové zvýšení poptávky po technologiích vlivem peněz z fondů EU a jeho vliv na tržní rovnováhu (očekávání, že po prudkém nárůstu poptávky nastane její obdobně prudký pokles a navýšení nastane pouze v oblasti servisních úkonů – záručních i pozáručních). Analýza odvětvové koncentrace ukázala, že cca 71% finančního objemu zakázek realizovaly 4 největší kompletátorské firmy. Další okolnosti: Relativně krátký časový horizont pro realizaci nákupů.

12 12 HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ: Posouzení cenových relací (4/4) Závěr: Při započtení širších tržních a dalších vlivů nebyly přístroje v rámci většiny projektů nakoupeny za ceny vyšší než obvyklé. V určitém počtu případů došlo k nákupu přístrojů za ceny vyšší, než bylo v dané době a čase dle odborného posouzení individuálních položek obvyklé (při neuvažování dalších, výše uváděných okolností – marže, kurzová rizika, skokové navýšení trhu, atd.). Stanovení položkových cenových limitů v procesu schvalování projektových žádostí lze považovat za správný krok, který výrazně omezil negativní vliv jednorázového navýšení poptávky.

13 13 DALŠÍ ZJIŠTĚNÍ (1/1) Veškeré nakoupené přístroje jsou v souladu se standardy vybavenosti národních sítí. Posouzení souladu technických parametrů mezi zadávací a smluvní dokumentací potvrdilo, že byly nakoupeny přístroje, které byly poptávány. Služby managementu a publicity byly vysoutěženy za ceny, které jsou v souladu s podmínkami Rozhodnutí o poskytnutí dotace, přičemž od 2. výzvy byly limity na tyto služby dále významně sníženy.

14 14 Nejdůležitější doporučení (1/2) V případě obdržení pouze jedné nabídky zrušit zadávací řízení a vypsat ho znovu (resp. vyvolat v rámci zákonných možností dodatečné jednání o ceně). Zvážit praxi vymezování kvalifikačních předpokladů ve finančních kategoriích, aby nedocházelo ke zbytečnému navyšování bariér vstupu do odvětví. V zadávacích dokumentacích na nákup přístrojové techniky uvádět dostatečně konkrétní a detailní medicínský účel. Aplikovat možnost dílčího plnění na nákup zdravotnické technologie ve všech případech, kdy to předmět plnění dovoluje. Tato opatření byla již v průběhu projektu realizována prostřednictvím Příkazu ministra zdravotnictví č. 11/2011 “Protikorupční strategie Ministerstva zdravotnictví České republiky pro přímo řízené organizace“.

15 Nejdůležitější doporučení (2/2) Zásady obsažené v protikorupční strategii by měly být aplikovány i na žadatele o dotace z prostředků fondů EU, které nejsou přímo podřízené MZd. Zavázat uchazeče k identifikaci přístrojů v souladu s příslušnými standardy vybavenosti tak, aby každá položka byla snadno porovnatelná mezi rozpočtem, zadávací dokumentací, nabídkami a smlouvou. Pro účely kategorizace přístrojů vytvořit ke standardům vybavenosti jednotný a jednoznačný číselník a použít tyto standardy i číselník ke klasifikaci přístrojů a indikativnímu vymezování limitních cenových relací. 15

16 16 Zeno Veselík KPMG Česká republika Audit, s.r.o. +420 222 123 579 zveselik@kpmg.cz www.kpmg.cz The information contained herein is of a general nature and is not intended to address the circumstances of any particular individual or entity. Although we endeavor to provide accurate and timely information, there can be no guarantee that such information is accurate as of the date it is received or that it will continue to be accurate in the future. No one should act on such information without appropriate professional advice after a thorough examination of the particular situation. Informace zde obsažené jsou obecného charakteru a nejsou určeny k řešení situace konkrétní osoby či subjektu. Ačkoliv se snažíme zajistit, aby poskytované informace byly přesné a aktuální, nelze zaručit, že budou odpovídat skutečnosti k datu, ke kterému jsou doručeny, či že budou platné i v budoucnosti. Bez důkladného prošetření konkrétní situace a řádné odborné konzultace by neměla na základě těchto informací být činěna žádná opatření. © 2011 KPMG Česká republika, s.r.o., the Czech member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in the Czech Republic..


Stáhnout ppt "Audit projektů 1. výzvy oblasti intervence 3.2 IOP Ministerstvo zdravotnictví ČR 4. května 2011."

Podobné prezentace


Reklamy Google