Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 6: Proměnné, jejich typy a práce s nimi Bc. Radek Libovický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 6: Proměnné, jejich typy a práce s nimi Bc. Radek Libovický."— Transkript prezentace:

1 KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 6: Proměnné, jejich typy a práce s nimi Bc. Radek Libovický

2 LOGICKÁ HÁDANKA Těžce nemocný starý pán byl u doktora a ten mu předepsal 2 červené a 2 modré prášky. Přesně o půlnoci si musí vzít právě jeden prášek modrý a právě jeden červený. Pokud si je nevezme, jeho srdce to nevydrží. Pokud si jich vezme víc, zemře na předávkování. Protože byl z cesty k doktorovi unavený, šel si hned po příchodu lehnout (takže si prášky nenachystal). Spal až do půlnoci, kdy ho probudil budík. Ke svému zděšení zjistil, že došlo k výpadku elektřiny a všude je naprostá tma. Zašmátral v krabičce na léky a zjistil, že ty 4 prášky od sebe hmatem nerozezná a žádná možnost k posvícení také neexistuje. Zachoval chladnou hlavu, zamyslel se a celou situaci v mžiku bravurně vyřešil. Jak? Odpověď na konci prezentace 2

3 TVORBA PROMĚNNÝCH Jednoduché proměnné: Celé číslo int Reálné číslo float Znak char Vytvoření proměnných: int pocet_lidi; float objem_valce; char pismeno; 3

4 OPERÁTORY Operátory: sčítání+ odečítání- násobení* dělení/ dělení modulo (zbytek po dělení)% 4

5 OPERACE S PROMĚNNÝMI Příklady : int a; int b = 7; a = 4; a = b; a = a + b; a = a * (a – b - 5); a+=b; a-=b; a%=b; a++; a--; Hodnoty : a nemá přiřazenou hodnotu b je 7 a je 4 a je 7 a je 14 a je 28 Zkrácená forma zápisu ( a = a + b; ) a je 35 a je 28 a je 0 a je 1 – inkrementace a = a + 1; A je 0 – dekrementace a = a - 1; 5

6 OPERACE S PROMĚNNÝMI Příklady : char a; char c = ‘5‘; int d; a = ‘a‘; a = a - 32; d = a - 32; c = c - ‘a‘; Hodnoty: a nemá přiřazenou hodnotu c je znak 5 – pozor není to číslo 5 d nemá přiřazenou hodnotu a je znak a a je znak A //posun v ASCII tabulce d je číslo 65 //ASCII hodnota pro a je 97 c je znak ď 6

7 VSTUP Funkce pro načítání dat z klávesnice: scanf("%d", &promenna); %d – pro celá čísla %f – pro reálná čísla %c – pro znaky Tato funkce vrací celé číslo, které je rovno počtu správně načtených položek 7

8 ZADÁNÍ PROGRAMU Zadání: Program, který načte 3 reálná čísla a vypíše jejich aritmetický průměr 8

9 ŘEŠENÍ #include int main() { //vytvoření proměnných float a; float b; float c; float prumer; printf("Zadejte 3 reálná čísla\n"); //naplnění proměnných scanf("%f",&a); scanf("%f",&b); scanf("%f",&c); prumer = (a+b+c)/3; //výpočet aritmetického průměru printf("Aritmetický průměr zadaných 3 čísel je :%f",prumer); //výpis textového řetězce a proměnné průměr return 0; } 9

10 ODPOVĚĎ NA LOGICKOU HÁDANKU Od každého ze 4 prášků si vzal půlku. 10


Stáhnout ppt "KURZ ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C Lekce č. 6: Proměnné, jejich typy a práce s nimi Bc. Radek Libovický."

Podobné prezentace


Reklamy Google