Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami."— Transkript prezentace:

1 OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L-2-023

2 VYPRAVOVÁNÍ

3 Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili - cílem je vyvolat představu vypravovaného děje

4 - vyprávěný děj je zpřesněn udáním místa a času, návaznost: příčina  následek - vypravujeme chronologicky = jak děj následoval

5 Jazykové a slohové prostředky - plnovýznamová slovesa – neopakujeme být, mít, ale používáme synonyma (utíkat, běžet, pádit,…) - neopakujeme zbytečně ukazovací zájmena (ona šla na tu stranu, kde stál ten kluk, tak tam k tomu klukovi šla

6 - vedlejší věty – navazujeme vhodnými spojkami - vkládáme krátké věty – jednočlenné slovesné (Bylo mi smutno.) větné ekvivalenty (Stát! Pozor!) - minulý čas, ale v místě napětí můžeme přejít do přítomného

7 Dále používáme : - citoslovce - rčení - přirovnání - přímou řeč

8 Úkol - Vymyslete rčení

9 Úkol Doplňte přirovnání : ● Chytrý jako ● Bledý jako ● Modrý jako ● Hloupý jako ● Hubený jako

10 Úkol ● Pomocí přirovnání vyjádřete, jaký je člověk, který : ● Je nešikovný ● Špatně slyší ● Je stále odstrkovaný ● Je nevhodně oblečený

11 Úkol ● Pokuste se vytvořit nejméně dva způsoby přímé řeči : ● Maminka volala na děti, ať se vrátí domů.

12 Úkol Sloveso být a dělat nahraďte jinými, výstižnějšími výrazy : Na stole je váza. Na stěně je zrcadlo. Pes je u boudy. Na skále nad řekou je starý hrad.Dělá jako mezek. Dělám dědovi k Vánocům šálu. Dělej, už jsme tam měli být.

13 Opakování přímé řeči a) Matka volala: „ Pojďte domů! “ b) „ Pojďte domů, “ volala matka. c) „ Děti, “ volala matka, „ pojďte domů! “

14 Části vypravování 1) úvod - uvedení do děje 2) stať = zápletka, vyvrcholení zápletky 3) závěr - pointa = rozuzlení, shrnutí

15 Úkol ● Máte zadáno 10 slov, napište krátké vypravování, kde tato slova užijete : ● Pátek, večer, přijet, nádraží, kamarád, vítr, nehoda, lékař, kufr, ztratit

16 Úkol ● Vymyslete krátké vypravování, které bude zakončeno větou : ● NEHODA NENÍ NÁHODA

17 Úkol Vyberte si jedno téma a napište vypravování ●... a přece nezapomenu ● ( vypravování o nezapomenutelné chvilce, okamžiku ) ● Úděl nevinného studenta ● ( vypravování ze školních lavic ) ● Když si prohlížím staré fotky... ● ( příhoda z dětství )

18 Použitá literatura : ● Čechová Marie a kol. : Český jazyk pro 2.ročník SOŠ ● Mašlíková Drahuše : Český jazyk – přehled středoškolského učiva,Nakladatelství Cyrila Boudy, 2006

19 Použitá literatura ● Hanzová Marie, Schneiderová Eva : Klíč ke slohu, Albatros 2007 ● www.google.cz www.google.cz ● www.wikipedie.cz www.wikipedie.cz


Stáhnout ppt "OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami."

Podobné prezentace


Reklamy Google