Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluMarketingový mix_P4 – distribuce (VY_32_INOVACE_05.02.13) AutorMgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management RočníkSedmý Datum tvorbyŘíjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku distribuce výrobku. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.

2 Management a manažer Management -z angl. manage (řídit, zvládnout, dokázat, vědět si rady, hospodařit, být ve vedoucí funkci…) -management – obratné řízení, správa, vedení -manager - správce, ředitel -poprvé F. W. Taylor (New York, v roce 1911 publikace „Shop Management“ -je systém principů, metod, technik a postupů používaných při řízení firem a jiných organizací a institucí, jako výsledku spojení vědy a řídit -definice a funkce nejsou jednoznačně vymezeny, je mnoho názorů a přístupů k dané problematice -je možno vymezit čtyři jeho obsahové oblasti: 1.je chápán jako souhrn činností, jejichž hlavní obsahovou náplní je koordinace a vedení lidí, směřující k dosahování a plnění cílů organizace 2.je chápán v širším významu než vedení lidí a je zpravidla charakterizován jako souhrn specifických aktivit zahrnujících tzv. manažerské funkce, které vykonávají manažeři, při využívání veškerých, nejen lidských, zdrojů organizace. Podle tohoto pojetí je management definován např. jako proces, který má přinést určité výsledky za pomoci co nejlepšího využití lidských, materiálních a finančních zdrojů, které má organizace a tedy i manažer k dispozici 3.je používán pro označení pracovníků, kteří v organizaci vykonávají manažerské činnosti a funkce. V tomto obsahovém pojetí bývá management definován jako určitá skupina osob, vedoucí síly organizace, tj. manažeři a funkce, tj. vedoucí funkce, které tyto osoby v podnikání přejímají 4.jako vědní disciplína, tj. uspořádaný soubor poznatků, většinou odpozorovaných z praxe, které jsou zpracovány formou návodů pro jednání nebo jako principy. Je to nauka o obsahu, metodách a technikách řízení organizací. Je to vědní obor, praktická činnost i umění zároveň

3 Management a manažer Management a podnikání Vznik a rozvoj managementu je těsně spojený s rozvojem podnikání = samostatná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku Obecnou organizační a právní formou podnikání je podnik = cílově zakládaná a plánovitě organizovaná hospodářská jednotka, v níž se zhotovují a prodávají věcné statky nebo služby = je chápán jako objekt právních vztahů, jako soubor hmotných, osobních a nehmotných složek podnikání -rozlišování managementu na podnikový management a management neziskových organizací. Manažer V organizacích existuje vztah vlastník – manažer – zaměstnanec: vlastníci – rozhodování a schvalování strategických záměrů organizace, dohled nad činností manažerů, zvláště pak nad plněním strategických záměrů, sledování výkonnosti organizace, apod. manažeři – mají dominantní postavení v řízení organizace, připravují koncepce rozvoje organizace, řídí běžnou provozní činnost, zabezpečují její finanční zdraví, atd. zaměstnanci – realizují stanovené úkoly Manažer a podnikatel někdy se pojmy od sebe výrazně neodlišují (u menších firem je vlastník firmy současně ředitelem a firmu řídí) většinou je třeba tyto pojmy odlišit – (manažeři nenesou riziko podnikání - manažer při krachu firmy může přijít maximálně o místo, podnikatel o peníze) v současné době se pojem manažer, zejména v anglosaských zemích, používá pro označování všech osob, které zodpovídají za chod organizace nebo její části, ať již se jedná o podnikání, veřejnou správu nebo o společenské neziskové organizace.

4 Management a manažer Charakteristické rysy manažera řídí práci a přebírá odpovědnost za výsledky práce jiných lidí (náplň práce manažera je v podstatě plnění řídících činností) čím je manažer postaven výše, tím více se musí řídit principem univerzálnosti manažer musí mít specifické vlastnosti vrozené a získané intenzivním studiem odborníci tvrdí, že pouze asi 30% řídící práce se dá naučit, zbytek je individuální umění každého manažera Vrozené vlastnosti potřeba řídit a mít moc umění vcítit se do potřeb spolupracovníků Získané znalosti a dovednosti praxe teorie podnikání ekonomické teorie psychologické znalost metody řízení dobrá tělesná a duševní kondice Obsah práce manažera Každý manažer vykonává velké množství velmi rozdílných, plánovaných i neplánovaných, technických, personálních, administrativních aj. činností. Konkrétní obsah a náplň práce jednotlivých manažerů (řídících či vedoucích pracovníků) je velmi variabilní a závisí zejména na: · druhu, velikosti, organizační kultuře a cílech organizace, · typu organizační a řídící struktury a na řídícím stupni, na kterém manažer plní úkoly, · profesním zaměření manažera tzn. zda pracuje v oblasti výrobní, marketingové, finanční aj., · technické a technologické úrovni procesů v organizaci, · počtu a kvalifikaci spolupracovníků a podřízených pracovníků, · stadiu rozvoje odvětví, konkurenci v odvětví a na situaci ve vnějším prostředí. Při bližší charakteristice a klasifikaci obsahu práce manažera se nejčastěji rozlišují manažerské funkce a manažerské role.

5 Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMarketingový."

Podobné prezentace


Reklamy Google