Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1825 Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8 Klíčová slovadesetinná čísla, dělení, slovní úloha Pomůckydataprojektor Druh interaktivityvýklad, cvičení Stupeň a typ vzděláníII. stupeň základní školy Potřebný čas2 vyučovací hodiny Velikost820 kB Zdroje viz použitá literatura a elektronické zdroje, archiv autora

2 DESETINNÁ ČÍSLA 8 Dělení II. Mgr. Bc. Hana Amlerová, 2012 Matematika 6 Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592

3 OBSAH Početní operace s desetinnými čísly DDělení desetinných čísel přirozeným číslem SSlovní úlohy z praxe

4 DĚLENÍ DESETINNÉHO ČÍSLA PŘIROZENÝM ČÍSLEM Postupujeme podobně jako u přirozených čísel Desetinnou čárku do výsledku zapisujeme ihned, jakmile na ni při sepisování číslic narazíme Například:6 2, 6 0 : 4 = 1 5, 6 5 2 2 2 6 2 0 0 teď zapíšeme desetinnou čárku ZK:15,65 · 4 62,60

5 2 8, 5 0 0 : 4 6 = 0, 6 1 9 2 8 5 9 0 4 4 0 0, 0 2 6 ke zbytku doplníme desetinnou čárku PROBLÉM Tělocvična je dlouhá 28,5 m. Petr přešel tuto vzdálenost 46 kroky. Jak dlouhý je jeho krok? Určete s přesností na tři desetinná místa. Zkouška násobením: 0,619 28,474. 46 + 0,026 3 714 28,500 24 76 28,474 Petrův krok měří 0,619 m, tj. asi 62 cm.

6 CVIČENÍ Vydělte a proveďte zkoušku násobením: 107,38 : 7 1564,5 : 5115,788 : 4 Dělte na dvě desetinná místa, proveďte zkoušku: 78,19 : 25590,96 : 48 556,2 : 12 Věrka zjistila, že za jeden měsíc jí vyrostou vlasy asi o 0,9 cm. Kolik cm jí vyrostou vlasy za jeden den?

7 Který týden byl průměrně nejteplejší a který byl nejchladnější? ARITMETICKÝ PRŮMĚR V měsíci říjnu byly po dobu 4 týdnů zaznamenány tyto ranní teploty vzduchu (°C): týdenPOÚTSTČTPÁSONE 1.6,15,54,410,19,413,38,9 2.6,76,04,613,48,43,53,2 3.3,11,93,32,25,84,91,6 4.2,74,36,27,710,17,89,0

8 Aritmetický průměr čísel vypočítáme tak, že součet čísel vydělíme jejich počtem. VÝPOČET ARITMETICKÉHO PRŮMĚRU Vypočítáme průměrnou teplotu v prvním týdnu: a) Nejprve sečteme všechny hodnoty měření: 6,1 + 5,5 + 4,4 + 10,1 + 9,4 + 13,3 + 8,9 = 57,7 b) Nyní součet vydělíme počtem měření: 57,7 : 7 = 8,2 °C Průměrná teplota v 1. týdnu byla 8,2 °C. týdenPOÚTSTČTPÁSONE 1.6,15,54,410,19,413,38,9

9 Který týden byl průměrně nejteplejší a který byl nejchladnější? CVIČENÍ Vypočítejte průměrné teploty ve 2., 3, a 4. týdnu, doplňte tabulku a odpovězte na položené otázky: týdenPOÚTSTČTPÁSONE průměr 1.6,15,54,410,19,413,38,98,2 2.6,76,04,613,48,43,53,2 3.3,11,93,32,25,84,91,6 4.2,74,36,27,710,17,89,0

10 METODICKÉ POZNÁMKY str. 1 – 3   Úvodní strany, povinné údaje, obsah. str. 4 – 5   Výklad s řešeným příkladem, slovní úloha   Úvodní slide možno použít pro zápis do sešitu; slouží jako opora výkladu učitele frontální nebo dialogickou metodou. Po výkladovém slide následuje aplikace znalostí na řešení problému z praxe. str. 6   Příklady pro procvičování. Příklady je možné řešit společně na tabuli, zadat jako samostatnou nebo skupinovou práci.   Výsledky příkladů a řešení slovní úlohy je uvedeno v poznámce. str. 7 – 9   Aritmetický průměr – výklad vychází z řešení praktické úlohy, první slide je podkladem pro dialogickou/frontální metodu výuky; učitel první výpočet předvede, další tři výpočty může zadat jako samostatnou či skupinovou práci žáků s následnou kontrolou řešení. Výsledky jsou uvedeny v poznámkách příslušných slide. str. 10 – 11   Metodické poznámky, zdroje.

11 POUŽITÁ LITERATURA CIHLÁŘ, J.; ZELENKA, M. Matematika 6. Praha: Pythagoras Publishing, 1997. 191 s. ISBN 80-902382-0-3. ODVÁRKO, O.; KADLEČEK, J. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl. Praha: Prométheus, 1997. 88 s. ISBN 978-80-7196-143-7. PŮLPÁN, Z.; ČIHÁK, M.; MÜLLEROVÁ, Š. Matematika 6 pro základní školy - aritmetika. Praha: SPN, 2007. 135 s. ISBN 978-80-7235-364-4.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8."

Podobné prezentace


Reklamy Google