Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby Leden 2013 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku informačního funkčního stylu, nepřímo i na státní ústní MZ – pro práci s neuměleckým textem. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací části určeny pro skupinovou práci k promítání nebo pro práci jednotlivců či dvojic u PC, s tabletem nebo s vytištěným pracovním listem – strana 5 s textem. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

2 Obecná charakteristika funkčního stylu každý funkční styl určují charakteristické rysy: -slohový postup -slohový útvar -oblast použití -jazykové prostředky

3 Prostěsdělovací funkční /informační styl /běžně dorozumívací – hovorový/ slohový postup – informační – dorozumět se/ předat informace slohové útvary: oznamovací – vyhláška, zpráva, inzerát, blahopřání, telegram, plakát, tel. rozhovor, chat, e–mail, SMS heslové – formuláře (tiskopisy, dotazníky, poukázky), testy dokumentární– smlouva, stvrzenka, zápis, protokol jednání, rezoluce, životopis oblast použití – každodenní komunikace / rodina, přátelé, škola, zaměstnání …/, společenská konverzace jazykové prostředky: běžná slovní zásoba spisovná i nespisovná jednoduchá větná stavba, ustálené výrazy

4 Charakteristika informačního stylu podle slohotvorných činitelů soukromé, určené úzkému okruhu účastníků mluvené i psané dialogické Charakteristika informačního stylu podle jazykových prostředků tvarové varianty hovorové češtiny: říct, 1. os. sg. kupuju,1. os. pl. nesem, tvar min. času zapnul - zapl tvarové varianty obecné češtiny- hláskové prostředky : dobrej, mlíko, protetické v- vokno, zánik hiátu j- deme, estli

5 Pozorně si přečtěte následující text Tudle sme uš museli vinechat školství, protože mně to tam uš šíleně štvalo. Přectaf si, co se mi stalo minulou hodinu vo anatomce. Ta baba mně pjekně hnula žlučí, uš ji mám plní zubi, ta baba si na mně zasedla. Za těch třinác let, co chodim do školství, se mi to mislím nestalo a teťmůžu říct, že je to pjekně pitomí. Přectaf si, ta anatomka je nejtěžší předmět a ta ženská, co ho přednáší na medině, prohlásila, že musíme mít stejní znalosti jako medici. Dibis to ale viděla, takoví kvanta latinskejch názvů, kerí se musíme naučit, to je votřesní. No a protože je toho šíleně moc, tak pořát orijentačně skouší a mi se musíme pjekně učit z hodiny na hodinu. I gdiš to z některejch lidí páčí třebas půl hodini, tak jak jenom já se spletu třebas jen f půlce názvu, uš řve, že se neučim a že na to kašlu. Asi sem jí nějak nepadla do voka. Proto se na tu anatomku budu muset učit jako blbec.

6 Čím je text zvláštní?

7 Řešení fonetický zápis – gdiš, přectaf, pjekně, vinechat, uš, dibis znaky nepřipraveného mluveného projevu časté opakování – ukazovací zájmeno ta, kontaktní stylizace – předstaf si, dibis to ale viděla... slangové výrazy – vinechat školství, orijentačně skouší, anatomka, medici, medina frazeologismy – hnula žlučí, plní zubi, zasedla si na mně, nepadla do voka, kašlu na to, páčí to z některejch lidí

8 Zhodnoťte text podle slohotvorných činitelů

9 Objektivní slohotvorní činitelé projevu Účel / funkce projevu Prostředí a situace/ oblast použití Forma Vztah autora k projevu Kontakt s adresátem Počet účastníků Běžně dorozumívací/ získávací /odborně sdělný/ estetický Veřejný/ neveřejný –soukromý formální/ neformální oficiální / neoficiální Psaný / mluvený Připravený / nepřipravený Přímý / nepřímý Monolog / dialog

10 Subjektivní slohotvorní činitelé projevu Věk/ pohlaví Vlastnosti - charakter Životní zkušenosti Schopnosti a dovednosti Znalosti/ profese Zázemí Zájmy, inteligence...

11 Řešení Objektivní slohotvorní činitelé funkce sdělná, soukromý, nepřipravený, mluvený monolog s přímým kontaktem s adresátem, emocionální vztah k tématu Subjektivní slohotvorní činitelé dívka, 18 – 19 let ze SZŠ, nepříliš vzorná a ambiciózní studentka, emotivní, upovídaná

12 Zhodnoťte text z hlediska jazykových prostředků

13 Řešení Fonetika – sme, vo, kerí, třinác, předstaf, plní zubi, dibis, latinskejch Morfologie - můžu, říct / hovorová podoba x knižní / Syntax – hnula žlučí, zasedla si... Lexikologie: expresiva: baba, ženská, votřesný, šíleně vulgarismy blbec, pitomí slang viz první část řešení frazeologismy viz první část řešení

14 Přepište text do spisovné podoby českého jazyka

15 Zdroje: Sochrová, Marie: Český jazyk v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 1996 Text ze strany 5: Štruncová, Kateřina: Text z příprav na vysokoškolský seminář pro PF JU České Budějovice http://cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_16_INFORMACNI_STYL."

Podobné prezentace


Reklamy Google