Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovali: Markéta Gerlichová Pavel Houška Julie Kovaříková Lucie Nedobitá Garant: Doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc. Vztah v supervizi 13. Ledna 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovali: Markéta Gerlichová Pavel Houška Julie Kovaříková Lucie Nedobitá Garant: Doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc. Vztah v supervizi 13. Ledna 2016."— Transkript prezentace:

1 Vypracovali: Markéta Gerlichová Pavel Houška Julie Kovaříková Lucie Nedobitá Garant: Doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc. Vztah v supervizi 13. Ledna 2016

2 Jak se téma zpracovávalo... FÁZEDATUMPOZN. 1. fáze26. 10. 2015náš deadline 31. 10. 2016oficiální deadline 2. fáze26. 11. 2015náš deadline 30. 11. 2016oficiální deadline 3. fáze3. 12. 2015schůzka 3. 1. 2016náš deadline Prezentace13. 1. 2016závěr

3 Julie

4 Efektivní supervize z článku Effective supervision in clinical practice settings: a literature review (Kilminster a Jolly, 2000) ● Shrnutí literatury ● Určeno pro klinickou supervizi, ovšem čerpá ze supervize příbuzných oborů ● Co to je účinná supervize? ● Vztah supervizora a supervizantů = jeden z nejdůležitějších faktorů účinnosti supervize ● Kdo je efektivní supervizor?

5 Víra v supervizi z článku Supervision and the Integration of Faith into Clinical Practice: Research Considerations (Gingrich a Worthington, 2007) ● Integrace otázek víry do supervize ● Je vhodné otázky spirituality a náboženství do supervize začleňovat? ● Stoltenbergův rozvojový model – Integrated Developmental Model of Supervision (IDM) ● Způsobuje integrace víry do supervize lepší výsledky supervidovaných v jejich práci?

6 Závislost a nezávislost v supervizi z článku Dependence and Independence in Clinical Supervision (Nye, 2007) ● Závislost = problém, nezávislost = výhoda? ● Nezávislí supervidovaní nemají učební potenciál ● Rovnováha mezi závilostí a nezávislostí ● Vygotského vývojová teorie učení ● Internalizace ● Scaffolding ● Zóna nejbližšího vývoje

7 Co mě zaujalo ● Složitost nalezení vhodných zdrojů ● Vhodnost tzv. literature review ● Vyšší efektivita supervize v psychoterapii, mají-li supervizor a supervizant stejnou teoretickou orientaci ● Komplikovaná situace při rozebírání víry v supervizi – postmoderní doba uznává mnoho podob víry

8 Lucie

9 Skutečný vztah v supervizi z článku Moments of real relationship in psychoanalytic supervision (W atkins Jr., C. Edward, 2012) ● Role skutečného vztahu v psychoanalytické supervizi; ● Dialog mezi supervizorem a supervizantem - okamžiky skutečného vztahu; ● Vztahová trhlina - její možné důsledky a dopady na vztah v supervizi; ● Koncepční opora - teorie K. Horney (1950).

10 Odborník ve středu supervize z článku Connecting practice: a practitioner centred model of supervision, ( Susan A.Nancarrow et all, 2014) ● Analýza existujících rámců klinické supervize k rozvoji nového modelu supervize ● Podpora odborníků “spřízněného zdravotnictví” ● Metoda „Mind-mapping“ ● Odborník ve středu supervize – nový rámec „Connecting Practice“ ● Domény nebo složky tvořící supervizní zkušenosti ● 17 supervizních rámců, v rámci nichž definováno 13 domén supervize

11 Terapeutický vztah v poradenství z článku An exploration of the therapeutic relationship and counselling outcomes in a problem gambling counselling service ( Smith, Thomas, Jackson, 2004) ● Identifikace a testování klíčových proměnných procesu poradenství ● Evaluace z Gambler´s Help ● Pracovní aliance terapeutického vztahu ● Výsledky: - pozitivní terapeutická aliance; - silné pracovní vztahy místo léčebných technik; - rozvoj osobního přístupu odborníků; - koncept terapeutického vztahu jako jádra pomoci ● Výsledky relevantní i pro jiné praxe sociální práce.

12 Co mě zaujalo ● Přehledné příklady dialogů mezi supervizorem a supervizantem ● Podrobný popis chápání skutečného vztahu v supervizi ● Interpretace vzniku trhlin a jejich nápravy ve skutečném supervizním vztahu ● U skutečného vztahu záleží převážně na našem úsilí ● lépe porozumět ● pojímat a úspěšně pěstovat vztah ● přední postavení v pohledu na supervizi

13 Pavel

14 Supervize jako prostor změny: Směrem k dialogickému vztahu Z článku Supervision as a liminal space: Towards dialogic relationship Zkoumá dynamiku vztahu mezi supervizorem a supervidovaným Klade důraz na supervizní vztah. Dialog já – ty, x Já – To „tvořivé prázdno“, „tvořivý rozvoj“, „přechodový prostor“ Autorova zkušenost se supervizí Doporučení, jak supervizi provádět

15 Vývojová spojení: Model vazby – péče v supervizi Z článku The Bonds of Development: An Attachment-Caregiving Model of Supervision ● Supervize postavená na teorii attachmentu ● Týká se supervize začínajících psychoterapeutů ● Integrovaný vývojový model x supervize zaměřená na vztah ● Model ACMS (Attachment – Caregiving Model of Supervision) ● Přehled základních pojmů a konceptů ● Vztah s „primárním pečujícím“. ● Citlivost ● Reaktivnost ● Flexibilita ● Cykly vazebného chování

16 Výzkum “terapeutického vztahu” v psychoanalýze, poradenské psychologii a psychoterapii Z článku Researching the `therapeutic relationship' in psychoanalysis, counselling psychology and psychotherapy ● Popisuje metodologii výzkumu terapeutického vztahu. ● Výzkum těsně propojen s praxí ● Platnost i reliabilitu výzkumu opírá o praktickou funkčnost a užitečnost vytvořeného výcviku. ● Pět typů terapeutického vztahu ● Svůj model pěti vztahů spíše považuje za hypotézu

17 Co mě zaujalo ● Supervize se snaží navodit dialog já – ty, autor tento mód staví proti pozici Já – To, která je běžná v supervizi práce zaměřené na úkol ● Attachment – Caregiving model supervize ● Výzkum pevnou součástí praxe

18 Markéta

19 Klíčové dovednosti z knihy Coaching, Mentoring and Organizational Consultancy : Supervision and Development (Hawkins, Peter, Smith, Nick.; 2006) ● Přiměřené vůdčí postavení, autorita ● Schopnost empatie, účasti a účinku ● Schopnost povzbudit a rozvíjet ● Překonávání rozdílů a transkulturní citlivost ● Etická zralost ● Smysl pro humor ● Pokora

20 Supervize a užití kreativních technik z článku Supervisor Training: An Integration of Professional Supervision and the Use of Artistic Media (Pedersen I. N., 2015) ● Zkušenosti s užitím kreativních technik ● Aalborg University (Dánsko), magisterský program (pilotní fáze) ● Integrace supervize a kreativních přístupů ● Hudební, výtvarné, dramatické prvky ● Přináší jiný vhled supervidovaného do problému ● Umělecké techniky - forma pro různé profese

21 Supervize v rámci MT vzdělání z článku Supervision during music therapy training: An interview with two Swedish supervisors (Wallius R., 2015) ● Cílem supervize může být integrace teorie i praxe hudebních prvků do jednoho celku ● Hudební přístupy učí supervizory být schopen naslouchat, mít trpělivost a být tolerantní. ● Rovnováha mezi metodologií a uměleckými schopnostmi supervidovaného. ● Hudba napomáhá procesu uvědomění si intersubjektivity prožívané skrze hudbu.

22 Co mě zaujalo ● Supervize neverbálním způsobem ● Hudebně ● metafora, práce s hlasem, řeč hudebních nástrojů ● Výtvarně ● malování, kreslení, práce s uhlem a hlínou ● Dramaticky ● dialogy, pantomima, poezie, jeviště

23 Děkujeme za pozornost!

24 Bibliografické citace ● KILMINSTER, S. M. a B. C. JOLLY. (2000): Effective supervision in clinical practice settings: a literature review. Medical education. 2000, : 34.10: 827-840. ● GINGRICH, F, & WORTHINGTON Jr., E (2007), 'Supervision and the Integration of Faith into Clinical Practice: Research Considerations', Journal Of Psychology & Christianity, 26, 4, pp. 342-355, Academic Search Complete, EBSCOhost, [cit. 2015-11-27]. ● CATHERINE NYE.: Dependence and Independence in Clinical Supervision [online]. (2007). 81-98 [cit. 2015-11-27]. DOI: 10.1300/j001v26n01_07.

25 Bibliografické citace ● WATKINS Jr., C. Edward. (2012): Moments of real relationship in psychoanalytic supervision. The American Journal of Psychoanalysis. Association for the Advancement of Psychoanalysis, 2012 (72): 251-268. ISSN: 0002-9548. ● NANCAROW, Susan A. & WADE, Rachael & MORAN, Anna Moran & COYLE, Julia & YOUNG, Jennifer & BOXALL, Dianne (2014): Connecting practice: a practitioner centred model of supervision, Clinical Governance: An International Journal, Vol. 19 Iss: 3, pp. 235 – 252. ● SMITH, Serena A., THOMAS, Shane A., JACSKON, Alun C. (2004): An exploration of the therapeutic relationship and counselling outcomes in a problem gambling counselling service. Journal of Social Work Practice 18.1 (2004): pp. 99-112.

26 Bibliografické citace ● PEDERSEN, Inge Nygaard: (2015): „Supervisor Training: An Integration of Professional Supervision and the Use of Artistic Media.“ Approaches: Music Therapy & Special Music Education, Special Issue 7.1 (2015): 74-85. ● WALLIUS, Rut (2015): „Supervision during music therapy training: An interview with two Swedish supervisors.“ Approaches: Music Therapy & Special Music Education, Special Issue 7 (1), 67-73.

27 Bibliografické citace ● PACK, Margaret (2009): Supervision as a liminal space: Towards a dialogic relationship., GANZ. Gestalt Journal of Australia and New Zealand, 2009. 60-78. ● JENELLE C. Fitch & PISTOLE, M. Carole & GUNN, Joshua E. (2010): The Bonds of Development: An Attachment-Caregiving Model of Supervision, The Clinical Supervisor, 29:1,20-34, DOI: 10.1080/07325221003730319.


Stáhnout ppt "Vypracovali: Markéta Gerlichová Pavel Houška Julie Kovaříková Lucie Nedobitá Garant: Doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc. Vztah v supervizi 13. Ledna 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google