Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ PODNIKU KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADY MODERNÍ KOMUNIKACE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ PODNIKU KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADY MODERNÍ KOMUNIKACE."— Transkript prezentace:

1 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ PODNIKU KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADY MODERNÍ KOMUNIKACE

2 STUDIJNÍ CÍLE VYSVĚTLIT ROZDÍL MEZI SOCIÁLNÍ A MARKETINGOVOU KOMUNIKACÍ VYJMENOVAT NÁSTROJE KOMUNIKAČNÍHO MIXU UVÉST TRENDY INTERNETOVÉ KOMUNIKACE A MĚŘENÍ JEJÍ EFEKTIVITY

3 MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE Je nejvýznamnější a nejviditelnější částí marketingového mixu. „Marketingová komunikace je proces, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb a přání zákazníka.“ Zahrnuje každou formu komunikace, kterou používá organizace k informování, přesvědčování nebo ovlivňování stávajících i potenciálních zákazníků. Součástí je komunikace s akcionáři, finančníky, s vlastními zaměstnanci, tiskem, orgány správy apod. Podstatou je vytváření trvalého vzájemného vztahu podniku s veřejností.

4 MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE Nejde jen o reklamu a propagaci, ale o zajištění proudu informací o výrobcích a službách od výrobce či prodejce ke spotřebiteli, tok informací o firmě jako takové směrem k okolí, oboustrannou komunikaci se zákazníky. Rozsah komunikace je dán konkrétním cílem, kterého chce podnikatelský subjekt docílit a zejména pak ekonomickým kritériem, tj. Nákladností a účelností souhrnu opatření Vytváří u zákazníků především pozitivní či negativní názor na výrobek, dotýká se tvorby image celé firmy. Komunikace není proces nahodilý, ale naopak plánovitý, kde jsou brány v úvahu všechny rozhodující okolnosti.

5 ZÁKLADNÍ FORMY KOMUNIKACE Osobní komunikace - je převážně přímá či využívající interaktivní postupy, anebo jde o osobní prodej. Ochutnávky, direct marketing, blogy, diskusní fora Masová komunikace - je schopna ve velmi krátkém časovém úseku oslovit značné množství geograficky rozptýlených lidí. Vynaložené náklady v přepočtu na jednu oslovenou osobu jsou relativně nízké. Může rychle změnit své zaměření a tím pružně reagovat na vývoj situace na trhu.

6 TRADIČNÍ PROCES KOMUNIKACE Adresáti zpráv - externí zákazníci, spolupracovníci, zainteresované osoby. … Zprávu pokaždé přizpůsobíme charakteru úkolu, postavení osoby adresáta a její odbornosti. Jaké by mělo být sdělení : Musí upoutat pozornost Musí být srozumitelné Musí odpovídat potřebám a přáním příjemce a přinášet vhodnou možnost jejich uspokojení

7 MODEL EFEKTIVNÍ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE Marketéři by měli především vycházet z toho, jak bude jejich sdělení vnímat cílová skupina. VLEVO - sdělení samotné, médium, jehož prostřednictvím je dané sdělení cílové skupině předáno, situační kontext, ve kterém je cílová skupina našemu sdělení vystavena. UPROSTŘED – zákazník (psychologie, sociologie) VPRAVO - WOM (šíření ústním podáním), neboli neformální mezilidská komunikace, která má jakýkoliv vztah k službě, produktu, firmě a jejím zaměstnancům. Dotváří, ovlivňuje firemní image

8 INTERNÍ PODNIKOVÁ KOMUNIKACE (SOCIÁLNÍ) Uvnitř organizace znamená komunikace víc než posílání informací. Význam zprávy musí být jasný, všechny zúčastněné strany musí chápat, co bylo řečeno a odesílatel zprávy musí být přichystán na zpětnou vazbu a reagovat na ní. Je nutno vybudovat účinný systém interní komunikace! Komunikací s ostatními si vyměňujeme myšlenky, zkušenosti, stanoviska, hodnoty, názory, informace. Důvody k interní komunikaci : 1.Poskytování správných informací těm, kteří je potřebují 2.Přesvědčování – když chceme získat podporu, ovlivnit jiné 3.Podněcování dialogu – upřesnění plánu, využití znalostí ostatních 4.Budování vazeb a pocitu sounáležitosti 5.Prokazování úcty (veřejné poděkování, hrdost) 6.Zlepšování výkonnosti firmy 7.Podpora týmové práce - přijetí principu účasti různých profesí a práce mimo svůj rámec.

9 INTERNÍ KOMUNIKACE – INTERNÍ ZÁKAZNÍK Nástroje interní komunikace : klasické -podniková média (časopis, rozhlas), manažerské dokumenty (zápis z porad, výroční zprávy, koncepční dokumenty, kniha tváří), nástěnky, telefon, verbální komunikace ( porady, podnikové meetingy, personální rozhovory, podnikové akce) moderní – open sms,mms, open e-mail, intranet, E-house časopis, infomail (adresnost, rychlost) Vybudování nástrojů interní komunikace uvnitř podniku není cílem, ale pouze prostředkem pro její efektivní uskutečňování a východiskem pro efektivní komunikaci externí.

10 DŮSLEDEK EFEKTIVNÍ INTERNÍ KOMUNIKACE Zásady: -Reciprocita – odezva -Bezprostřednost -Jednoznačnost -Zacílení -Úplnost -Zdvořilost -správnost

11 EXTERNÍ KOMUNIKACE – EXTERNÍ ZÁKAZNÍK Publikum, které od organizace může nakupovat : spotřebitelé, distributoři, ministerstva, podniky… Publikum, na něž by jistě vaše organizace měla vliv : dodavatelé, podporovatelé a sponzoři, dárci, vládní orgány (lobbying), mezinárodní organizace, bankéři, reportéři, konkurence, nátlakové skupiny- ekologické organizace, sdělovací prostředky. Vždy musíte najít vhodný způsob, jak tyto lidi informovat, ovlivnit a komunikovat s nimi!

12 EXTERNÍ KOMUNIKACE – EXTERNÍ PUBLIKUM Důvody, proč komunikujeme s externím publikem : Zvýšení prodeje : výsledek propagace nových možností použití výrobku Zlepšení dobrého jména firmy (image) – kladnější postoj zákazníků k podniku a produktu. Umístění značky – cílová skupina chápe, co značka představuje a v čem spočívá jedinečnost nabídky Ovlivňování nákupních zvyklostí – snaha vést je k věrnosti značce nebo stejné firmě Poskytování informací – informace o dostupnosti produktu Hlášení výsledků – informovanost municipalit Monitorování a provádění auditu o organizaci Posílení rozhodnutí koupit si právě váš výrobek Péče o zákazníka – nabídka poprodejního servisu.

13 MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE – OVLIVŇOVÁNÍ Ovlivňování je takový typ komunikace s poddajnými typy lidí, které jiné osobnosti (vůdcovské, autoritativní, charizmatické) získávají pro své cíle. Ovlivňování může být nezáměrné, nenásilné (hrdina televizních seriálů pije sekt …) Záměrné ovlivňování je, když autor počítá s manipulací příjemců s cílem např. Prodat zboží, zvýšit zisk apod. To jsme v rovině marketingové komunikace, kde jde vždy o záměrné ovlivňování ….. Mirek, věk 45 let „ze začátku jsem tomu moc nevěřil, ale Mýlil jsem se. S Clavinem se zase cítím jako chlap.”

14 OVLIVŇOVÁNÍ Cílem ovlivňování je proces záměrného působení na osobnost ( emoce), které vyvolá změny v prožívání a chování ( postojů, stanovisek) - dosavadních kupních návyků Ovlivňování prostřednictvím cen, přes výhry a dárky Ovlivňování zdravím Ovlivňování zvukem, dětmi – dítě jako prostředek, dítě jako cíl Ovlivňování prostřednictvím celebrit Ovlivňování značkou Ovlivňování umístěním v prodejním prostoru Ovlivňováním prostřednictvím vyvolání potřeby Ovlivňování všudypřítomností Ovlivňování prostřednictvím iluzí

15 NÁSTROJE KOMUNIKAČNÍHO MIXU Komunikačním mixem se marketingový manažer snaží pomocí optimální kombinace různých nástrojů dosáhnout marketingových a tím i firemních cílů. PROPAGACE – NADŘAZENÝ POJEM PRO JEDNOTLIVÉ ČÁSTI MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE

16 NÁSTROJE PROPAGACE REKLAMA PODPORA PRODEJE PUBLIC RELATIONS PŘÍMÝ MARKETING TV Tisk Rádio Outdoor Indoor Kina Internet POS Výstavy a veletrhy Vzorky, kupóny Soutěže Slevy Ochutnávky Dárkové předměty Prezentace v tisku, rozhlase a TV Publicita Tiskové konference Sponzoring Školení, účast na konferencích Osobní a pultový prodej Telemarketing Teleshopping Direct mail On-line marketing Předvádění výrobků

17 NÁSTROJE PROPAGACE Nadlinkové (ATL) reklama a inzerce, billboardy, plakáty a letáky, reklamní nápisy, reklama na obalech, reklamní filmy a videa, reklama vkládaná, brožury a příručky, stojánky a vitríny, výlohy POS materiály, city light, audiovizuální materiály, symboly a loga, videokazety, flash karta, CD ROM Reklama Podlinkové (BTL) show room, prodejní prezentace, pobídkové programy, akční slevy, prodejní výstavy, multiúrovňový marketing, nabízení vzorků Osobní prodej Podpora prodeje sampling (vzorky), veletrhy a výstavy, odměny a dary, soutěže, hry, sázky a loterie, prezentace, zákaznické kupony, prodejní akce, vazbové prodeje, zábavní akce s prodejem Přímý marketing katalogy a brožury, direct mailing, telemarketing, databázový marketing, elektronický obchod, SMS marketing, hlasová pošta, televizní nákupy Vztahy s veřejností tiskové konference, tiskové zprávy, podnikové časopisy, výroční zprávy, projevy a vystoupení, semináře, sponzorství, podnikové publikace, lobbistické aktivity, charita, dobročinnost, veřejné akce, vlastní identita

18 DIGITÁLNÍ KOMUNIKACE

19 WEBOVÁ PREZENTACE

20 INSTITUCIONÁLNÍ REKLAMA Je v rámci PR důležitá zejména v situacích, kdy: Firma prochází reorganizací, a proto by se měla snažit o uklidnění klíčových skupin svých partnerů, Má-li podnik špatný image a chce napravit nedorozumění a pokusit se o znovuzískání důvěry svého okolí, Je-li zaváděn nový produkt a je třeba jej podpořit, Potřebuje-li povzbudit své přívržence, především vlastní zaměstnance, Je-li v důsledku aktivit konkurence nucena měnit svoji tržní strategii a snaží-li se obhájit své postoje a svá stanoviska. reklama „na podnik“, na jeho značku, ne na jeho konkrétní výrobky či služby. Má za úkol posílit image firmy, její známost a prestiž

21 SOCIÁLNÍ REKLAMA Zatímco v prostředí komerčního marketingu je zadavatel reklamy tím, kdo z ní profituje (vynakládá prostředky na reklamu, aby zvýšil své výnosy), v oblasti sociálního (nebo chcete-li nekomerčního) marketingu je situace odlišná. Zadavatel kampaně totiž většinou nemá z jejího uskutečnění žádný přímý finanční prospěch. Užitek ze sociálních kampaní by měla čerpat společnost jako taková. Tím, že lidé přestanou kouřit, přestanou umírat na rakovinu. Tím, že nebudou pít a řídit, nebudou umírat na silnicích nevinní. Tím, že zaplatí jízdenku, nebude město muset MHD tolik dotovat. snaží se změnit chování lidí. A rovněž výrazové prostředky používají podobné: nechybí nadsázka a humor, ale často se pracuje i se šokujícími motivy. Http://www.Strep.Cz/index.Php?Offset=29&cat=0

22 KONCEPT GE MONEY BANK Jednotný ústřední motiv a design - např. ústředním motivem nadlinkové i podlinkové komunikace banky je kocour a jeho páníček. Navazujeme na stabilitu a důvěryhodnost GE Money bank a s novým názvem jsme získali opravdovou, silnou a jednoznačně rozpoznatelnou identitu coby česká bankovní instituce. Nová značka zachovává kontinuitu a zároveň nám umožní se dále rozvíjet. JMÉNO SE MĚNÍ – STABILITA ZŮSTÁVÁ

23 MÉDIA (MEDIÁLNÍ MIX) Využíváme pro přenos reklamních sdělení. Při výběru posuzujeme : Charakteristiku příjemců reklamy, dosah (čtenost, sledovanost),vliv – intenzita účinnosti, náklady MÉDIA : TISK, TELEVIZE, RÁDIO, INTERNET, OUTDOOR…

24 PROSTŘEDKY, TECHNIKY – EVENT MARKETING Event znamená událost. Event marketing se často překládá jako pořádání nevšedních akcí (událostí). Snahou event marketingu je upoutat a získat pozornost prostřednictvím přímé a osobní komunikace. Ale nikoliv běžnými reklamními akcemi, ale právě uspořádáním akce s nevšedními zážitky (jedinečnost a neopakovatelnost). K tomu využívá zejména prvky her a zábavy. Jde tedy o „zinscenování zážitků stejně jako jejich plánování a organizaci v rámci firemní komunikace. Tyto zážitky mají za úkol vyvolat psychické a emocionální podněty zprostředkované uspořádáním nejrůznějších akcí, které podpoří image firmy a její produkty. Podstata event marketingu se charakterizuje zvláštním představením / výjimečnou událostí, prožitkem, který je vnímán najednou více smysly a komunikovaným sdělením“

25 PROSTŘEDKY, TECHNIKY - GUERILLA (PARTYZÁN) Podstatným prvkem je nízká nákladovost, rychlost a balancování na hranici zákona Principem guerilla marketingu je udeřit na nečekaném místě, zaměřit se na přesně vytipované cíle a ihned se stáhnout zpět. Jde tedy o přepadení spotřebitele s reklamním sdělením na místech, kde podobný typ reklamy neočekává. V PRVNÍ FÁZI DO VYBRANÝCH MĚST PŘIJELA HLÍDKA, KTERÁ ROZDALA KOLEMJDOUCÍM TRIČKA S NÁPISEM „ KTERÁ BANKA MÁ U NÁS OTEVŘENO NEJDÉLE? BANKA NA VAŠÍ POŠTĚ.“ NÁSLEDNĚ HLÍDKA PŘIJEDE ZNOVU A PRVNÍCH PĚT LIDÍ, KTEŘÍ BUDOU MÍT OBLEČENÉ, OBDRŽÍ 400 KČ. http://www.netradicniformy.cz/guerilla-marketing/

26 PROSTŘEDKY, TECHNIKY - PRODUCT PLACEMENT Product placement neboli distribuce zboží či reklamní využití výrobků představuje „záměrné a placené umístění značkového výrobku do audiovizuálního díla za účelem jeho propagace“ určité výrobky (služby) nebo loga smluvního partnera jsou umístěny do filmového děje – hlavně na výrazná místa ve filmech či v televizních inscenacích (do popředí či pozadí scény). Tvůrci televizního seriálu gympl s (r)učením omezeným vysílaného na TV NOVA natočili několik scén v pražském regionálním centru WÜSTENROTU na Kavčích Horách. V komparzu si zahráli i někteří skuteční zaměstnanci firmy.

27 PROSTŘEDKY, TECHNIKY - VIROVÝ MARKETING Neřízené šíření ( epidemie) informací mezi lidmi. To znamená přeposílání odkazů na videa, doporučování produktů či služeb na sociálních sítích a další přeposílání a odkazování na kampaň mezi uživateli. Tím zadavatel dosáhne rychlého růstu povědomí o značce mezi mnoha uživateli. Vlastně jde o to, aby si zákazníci mezi sebou řekli o daném výrobku, službě či webové stránce. EVIAN

28 PROSTŘEDKY, NÁSTROJE - RETAIL MARKETING Retail neboli maloobchodní marketing je otázkou podnikatelské činnosti obchodních společností - obchodních řetězců hypermarketů a supermarketů.

29 TRENDY – MOBILNÍ MARKETING Pod pojmem mobilní marketing se rozumí všechna řešení, která využívají nástrojů mobilní komunikace pro komunikaci s uživatelem. Někdy je tento druh marketingu nazýván m-obchodování. Jedná se zejména o SMS zprávy, hry, hlasování, kluby a portály, MMS zprávy, soutěže o okamžitou výhru, odměňování logy a vyzváněním, m- kupóny, m-pozvánky, m-inzeráty, rezervační systémy

30 TRENDY – OBSAHOVÝ MARKETING Společnosti, které úspěšně přinášejí odpovědi na otázky zákazníků a dávají jim takové informace, které potřebují, lidem přinášejí významnou hodnotu. Díky tomu už nejsou ve vnímání lidí tím, kdo produkuje vtíravou reklamu, ale stávají se důvěryhodnými poradci a experty ve svém oboru. Správný obsah tak také utváří vnímání společností v očích spotřebitelů a vede k WOM. LIKO-S: náš indický partner v Bangalore s námi každý pracovní den sdílí jednu zajímavou a poučnou myšlenku, kterou rádi předáváme dál: V jednotě je síla… kde je týmová práce a spolupráce, může být dosáhnuto nádherných věcí.

31 TRENDY - ČÍM VÍCE SOCIÁLNÍCH SÍTÍ, TÍM LÉPE sociální média jsou prostředím pro interakci se zákazníky, což vede ke zlepšení vztahu ke značce, než jako nástroj, který má přímý vliv na prodeje.

32 TRENDY - PERSONALIZACE NA MÍRU DÍKY TECHNOLOGIÍM (OMNICHANNEL MARKETING) Přinést správnému zákazníkovi správné informace v pravý čas, a musí být zajímavé a pro něj hodnotné, v závislosti na tom, v jaké fázi nákupního rozhodování se nachází. Marketingová automatizace je softwarová platforma, která umožňuje automatizovat celý proces komunikace s potenciálními zákazníky od jejich získání, přes péči o ně ve formě jejich zásobování správnými informacemi ve správný čas, až po jejich předání obchodnímu oddělení. http://robertnemec.com/umime/om nichannel-marketing/

33 INZEGRACE NÁSTROJŮ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE Spotřebitelé sledují informace z různých médií, například reklamu umístěnou v metru, na internetu, v časopisech, články v denících, televizní pořady atd. Může se stát, že tyto kanály mají odlišné informace o společnosti nebo o výrobku. Z tohoto pohledu je nutno všechny komunikační nástroje integrovat. Firma buduje na trhu silnou identitu značky sjednocením a posílením všech firemních sdělení, positioningu, image a identity a jejich koordinací v rámci všech způsobů marketingové komunikace. Využití koncepce IMK pomáhá odstranit rozpor mezi marketingovými sděleními. Výsledkem je, že sladěnost sdělení přispívá k dobrému vnímání informace, což umožňuje cílové skupině snadněji si zapamatovat a zhodnotit informace.

34 INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE TRADIČNÍ MKIMK Zaměřena na prodejZaměřena na udržování trvalých vztahů Masová komunikaceSelektivní komunikace Monolog, jednosměrná komunikaceDialog, dvousměrná komunikace Informace jsou vysílányInformace na vyžádání Informace jsou předáványInformace – samoobsluha Iniciativa je na straně vysílajícíhoPříjemce přebírá iniciativu PřesvědčováníInformace jsou poskytovány Účinek na základě opakováníÚčinek na základě konkrétních informací OfenzívnostDefenzívnost Obtížný prodejSnadný prodej Vlastnosti značkyDůvěra ve značku Orientace na transakciOrientace na vztahy Změna postojůSpokojenost Moderní, přímočarý, masivníPostmoderní, cyklický a fragmentární

35 PROCES TVORBY KOMUNIKAČNÍHO SDĚLENÍ PŘI TVORBĚ PROPAGAČNÍHO PROGRAMU MUSÍ MARKETINGOVÍ MANAŽEŘI NEJPRVE URČIT CÍLOVÝ TRH A MOTIVY KUPUJÍCÍCH. NA ZÁKLADĚ TOHO MOHOU UVAŽOVAT O PĚTI HLAVNÍCH ROZHODNUTÍCH, ZNÁMÝCH JAKO "PĚT M".

36 PŘÍPRAVA PROPAGAČNÍ AKCE

37 PŘÍPADOVÉ STUDIE 8.1 RM CENTRUM JIŘICE – ÚČAST NA VÝSTAVÁCH 8.2 INTERNÍ PODNIKOVÁ KOMUNIKACE VŠFS, O.P.S. 8.2.1 MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE AMBIENTNÍ PROFESE 8.3 PUBLIC RELATIONS A INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE PODNIKU

38 SLOVO ZÁVĚREM Má-li být váš marketing úspěšný, měli byste cílovou skupinu oslovit co nejpřesněji a představit jí nabídku s významnou hodnotou – tak, aby byla lepší, než je nabídka konkurence. Děkuji za pozornost, těším se na další setkání Ing. Naděžda Petrů. Tel. 736 528 436 e-mail: 9895@mail.vsfs.cz


Stáhnout ppt "MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ PODNIKU KATEDRA ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADY MODERNÍ KOMUNIKACE."

Podobné prezentace


Reklamy Google