Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U"— Transkript prezentace:

1 MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U44-207 bacuvcik@fmk.utb.cz www.bacuvcik.com

2 Tematické okruhy 1. Management. Úvod do problematiky 2. Osobnost manažera 3. Vývoj manažerského myšlení 4. Teritoriální školy managementu 5. Manažerské funkce, role a kritické faktory úspěchu 6. Plánování 7. Organizování 8. Rozhodování 9. Řízení spolupracovníků 10. Kontrola 11. Sociální zodpovědnost podniku 12. Aktuální trendy v managementu

3 Podmínky k ukončení kurzu - Je potřeba nasbírat 15 bodů - Všechny níže uvedené možnosti jsou volitelné=nepovinné Odborné: a)Test: 7-12 bodů (15 otázek) b)Týmová práce – business plán: max. 12 bodů c)Docházka (povolené 2 neúčasti, za každou další - 2 body) d)Odborná esej (cca 10 stran): max. 12 bodů e)Prezentace odborného tématu na přednášce: 4 body f)Umělecké dílo na manažerské téma: 3 body Neodborné a)Účast v průzkumu b) Analýza reklam c) Možná ještě něco dalšího... (aktivity po 3 bodech)

4 Hodnotící stupnice A: 27 bodů B: 24 - 26 bodů C: 21 - 23 bodů D: 18 - 20 bodů E: 15 - 17 bodů F: 0 - 14 bodů

5 Test - 12 bodů (24 otázek) – je třeba získat 7 bodů ZÁKLADNÍ LITERATURA - Vodáček, Leo, Vodáčková, Oľga: Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 2013, ISBN: 978-80-7261-232-1 DOPORUČENÁ LITERATURA - Porvazník, Ján. Celostní management. Bratislava: Iris, 2010 - Donnelly, James H.jr., Gibson, James L., Ivancevich, John M. Management (Fundamentals of management - překl. Václav Dolanský, Josef Koubek) - Vyd. 2. Praha: Grada, 2004. - Drucker, P. F. Drucker na každý den: 366 zamyšlení, jak dělat správné věci. Praha : Management Press, 2006

6 Týmový projekt - podnikatelský plán nové firmy, která bude žádat o prostředky investora - zpracovávají týmy max. 6 studentů - semináře formou konzultací s jednotlivými týmy jednou za 14 dní - odevzdání plánu v rozsahu 8 - 12 stran - obhajoba projektu před komisí investorů - hodnocení – max. 12 bodů

7 Témata odborných esejí  Co může znamenat trend zkracování funkčního období generálních ředitelů pro stabilitu podniků?  Corporate governance - dochází v současných podnicích ke střetu zájmu vlastníků a manažerů?  Dokáží soutěže typu „Podnikatel/Manažer roku“ najít kvalitu? (aneb Kde jsou nyní „Podnikatelé/Manažeři roku“ minulých let?)  Existuje česká škola managementu?  Hrozí české ekonomice odchod výrobců „na východ“?  Interim manager - manažer budoucnosti? (svět a ČR)  Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků amerického (USA) managementu?  Jak byly české firmy úspěšné při zavádění prvků japonského managementu?  Jaké proměny řízení firem přinesla (nebo ještě přinese) hospodářská recese?  Jaký je rozdíl mezi krizovým a strategickým manažerem? Uplatňují se tyto dva koncepty v českých firmách?  Japonský personální management - konec mýtu?  Je namístě srovnávat Tomáše Baťu a Františka Čubu jakožto velké podnikatele zlínského regionu?  Je outsourcing trendem budoucnosti, nebo jsou současné trendy již opačné?  Je pro podnik výhodnější vychovat si manažera z absolventa, nebo jej koupit už hotového?  Je současný systém odměňování ve veřejné sféře ("tabulkové" platy vs. platy manažerů) optimální?  Kam kráčí svět - k informační, znalostní nebo emoční společnosti?  Liší se řízení podniku od řízení neziskové organizace?  Liší se řízení podniku od řízení státu, ministerstva, kraje či obce?  Má osobní temperament vliv na práci manažera? Jak se s ním dá při řízení lidí pracovat?  Mají čeští manažeři charisma jako lídři světových firem?

8 Témata odborných esejí  Mají expertní metody své místo při sestavování týmů, nebo je jejich úspěch zcela závislý na intuici manažera?  Mají moderní metody a formy vzdělávání manažerů moc zvýšit kvalitu řízení podniků?  Mají neformální organizační struktury větší vliv na fungování podniku než formální?  Může fungovat firma jako "velká rodina"?  Ovlivní zvyšování věku odchodu do penze a fenomén „mladých seniorů“ řízení českých a světových firem?  Pohyb pracovních sil po Evropské unii - příležitost nebo ohrožení pro českou ekonomiku?  Pozitivní diskriminace - zajištění rovných příležitostí nebo diskriminace naruby?  Přiblížil se způsob řízení českých firem za čtvrt století od sametové revoluce způsobu řízení světových firem?  Přinesla certifikace dle norem ISO českým podnikům samá pozitiva, nebo též negativa?  Proč bychom si měli brát Billa Gatese za vzor úspěšného manažera?  Proč bychom si měli brát Steve Jobse za vzor úspěšného manažera?  Tomáš a Jan Antonín Baťovi - zdroj poučení pro současné české manažery?  Trvale udržitelný rozvoj - téma managementu českých firem?  Vlastník podniku manažerem - trend, který patří minulosti nebo budoucnosti?  Vůdcovství, koučování, vedení, řízení, přikazování, manipulování, ovlivňování, směrování - jaká je podoba ideálního manažera?  Vzdělávání manažerů v programech MBA a na českých univerzitách - co je lepší pro praxi?  Zřízení podnikové nadace - ideální způsob, jak se stát „dobrým podnikovým občanem“?

9 Odborná esej Zapisování přes Google Docs (www.bacuvcik.com)www.bacuvcik.com Forma seminární práce: Argumentativní esej. Rozsah cca 10 stran (včetně úvodu a závěru při standardní úpravě). Základní fakta, názory a pohledy na danou otázku, významné místo by měl mít vlastní pohled, ovšem podepřený zdroji Formální náležitosti - viz šablony na školní práce Termín odevzdání: 17. 10. 2016 (pouze v elektronické formě). Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).pdf Hodnocení seminární práce: max. 12 bodů (pokud práce nebude splňovat minimální náležitosti, bude vrácena) Hodnotí se: práce musí splňovat formální náležitosti, musí být obsahově správná, vycházet z relevantních zdrojů a z vlastního pohledu odpovídat na otázku ze zadání

10 Prezentace na přednášce Dokáží zaměstnanci českých firem bezezbytku akceptovat zahraniční manažery? Dress code - jak se mění v českých a světových firmách? Efektivní řízení porad – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Hodnocení a sebehodnocení pracovníků – jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Jak se daří do českých podniků implantovat zahraniční firemní kulturu? Máme se v manažerském myšlení co naučit od manažerů čínských, korejských, japonských firem? Mobbing - ohrožení českých a světových firem? Motivace pracovníků – jaké jsou trendy a přístupy v českých a světových firmách? Odbory – mění se v současnosti jejich tradiční role a postavení? Podnikatelské clustery a sítě – jaké jsou trendy jejich vývoje v Česku a ve světě? Podnikové vzdělávání pracovníků – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Práce doma a práce na částečný úvazek – trend budoucnosti ve světě a v Česku? Přejí české (evropské, světové) firmy ženám - manažerkám? Sledování využívání pracovní doby zaměstnanců – jaké jsou trendy a přístupy? Společenská zodpovědnost podniku – jaké jsou trendy a proměny v českých a světových firmách? Teambuilding – jaké jsou nejnovější trendy, metody a techniky? Uspořádání výrobních, skladovacích, logistických ap. pracovišť – jaké jsou trendy? Uspořádávání kancelářských prostor - jaké jsou trendy (open space atd.)? Vize, poslání, filozofie, manažerská kultura, etika – jaké jsou trendy a způsoby jejich formulace? Výběrová řízení na pracovníky – jak se proměňuje jejich podoba v českých a světových firmách? Vytváření organizačních struktur - jaké jsou trendy v českých a světových firmách? Zaslouží si topmanažeři vysoké platy (a jaká výše je společensky únosná)? Zlepšovací návrhy - jak v českých (asijských, amerických) firmách funguje podpora jejich podávání?

11 Prezentace na přednášce Zapisování na GoogleDocs (www.bacuvcik.com) – termín, témawww.bacuvcik.com Forma: Prezentace max. 10 minut. Představte téma, zaměřte se zejména na nové trendy a změny. Připravte diskusi (sporné záležitosti, otázky do pléna a podobně). Prezentaci je potřeba odeslat na bacuvcik@fmk.utb.cz (název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).ppt)bacuvcik@fmk.utb.cz Hodnocení: 4 body

12 Forma seminární práce: Báseň, povídka, kresba, obraz, píseň nebo cokoliv dalšího, co lze považovat za umělecké dílo Způsob reflexe: Dílo by mělo reagovat na nějaký manažerský problém (např. personální řízení), teorii (např. teorie motivace), názory konkrétního manažera (R. Jančura) nebo teoretika (P. Drucker), knihu, studii či cokoliv jiného Prezentace: K dílu je potřeba vytvořit výklad v rozsahu cca 1 A4, kde vysvětlíte, na co a jakým způsobem reagujete. Termín odevzdání: Dílo je potřeba prezentovat na některé z přednášek a poté odevzdat (nejlépe elektronicky) Název souboru: Příjmení_Jméno_Název(zkrácený).doc Hodnocení: 3 body (pouze jedno dílo!!!) Hodnotí se: zejména způsob vysvětlení (výklad), ale i způsob provedení (aby to nebyla čmáranice vytvořená za půl minuty:-) Umělecké dílo na manažerské téma

13 Neodborné aktivity Výzkum: Postoj obyvatel České a Slovenské republiky ve věku 12 - 80 let ke ?????????????????????????????? - v dotazníku je 9 věkových kategorií; pro získání 3 bodů je třeba přinést tyto počty dotazníků z jednotlivých kategorií: - 15 let- 3 dotazníky 15 - 19 let- 3 dotazníky 20 - 24 let- 3 dotazníky 25 - 29 let- 3 dotazníky 30 - 39 let- 4 dotazníky 40 - 49 let- 4 dotazníky 50 - 59 let- 4 dotazníky 60 - 69 let- 3 dotazníky + 70 let- 3 dotazníky Celkem: - 30 dotazníků

14 - elektronický dotazník ????? - v poslední otázce je třeba uvést Příjmení a Jméno studenta FMK (tedy Vaše), na jehož konto dotazník jde - je možné využít také dotazníků tištěných (ke stažení na www.bacuvcik.com); dotazníky se odevzdávají pouze elektronicky, tzn. jako tazatelé musíte případné papírové dotazníky přepsat (přímo do systému vyplnto.cz) - je potřeba odevzdat vytištěné a podepsané „Čestné prohlášení“ tazatele Termín odevzdání: 31.10.2015 (pouze elektronicky) - na www.bacuvcik.com bude pravidelně zveřejňován přehled odevzdaných dotazníkůwww.bacuvcik.com Účast v průzkumu

15 Bodový systém: Odborné aktivity: 1. Test - max. 12 bodů (je třeba získat 7) 2. Týmová práce - max. 12 bodů (s jistou výhradou) 3. Odborná esej (12), prezentace na přednášce (4), umělecké dílo (3): - seminární úkoly je možné libovolně kombinovat - umělecké dílo pouze jedno - odevzdání po termínu = 1 bod 4. Docházka – pozor – pokud vynecháte týmový úkol, ztrácíte i body za docházku!!! Neodborné aktivity: 1.Dotazníky - omezeny na 2 „sady“ (max. 60 ks) 2.Další analýzy, pokud budou, jakože asi budou - z neodborných aktivit je možno získat max. 12 bodů

16 Závěrečné hodnocení Ústní zkouška Opět dobrovolná. Je možno k ní přistoupit, když získáte alespoň 15 bodů. V případě „neúspěchu“ zůstává hodnocení „na body“. A: 27 bodů B: 24 - 26 bodů C: 21 - 23 bodů D: 18 - 20 bodů E: 15 - 17 bodů F: 0 - 14 bodů

17 Týmový úkol – byznys plán fiktivní firmy - externí funkce - interní funkce - například při žádosti o úvěr (obecně financování - v neziskovém sektoru o grant či dotaci) Podnikatelský plán - dokument shrnující základní předpoklady a podmínky podnikání a představu o podnikání (produktu) samotném - může vzniknout před začátkem podnikání nebo v jeho průběhu (pak se týká např. inovace, diverzifikace produkce) - představit podnikatelský záměr majitelům (nadřízeným) - identifikace zaměstnanců s plánem - když se sepíše to, co má podnikatel v hlavě, snáze odhalí slabá místa

18 1. Shrnutí 2. Podnik - název podniku, obor podnikání, právní forma, vize a poslání, organizační struktura 3. Produkt - technické a marketingové vlastnosti produktu, jeho cena a způsoby jejího určení, cenové srovnání s konkurencí, marketingový průzkum konkurenčních produktů 4. Analýza konkurence - kdo jsou konkurenti, jaká je jejich tržní pozice a konkurenční výhody, jak je obtížné vstoupit do odvětví (překážky a legislativní omezení), jaké jsou příležitosti pro podnikání v oboru 5. Segmentace trhu - popis zákaznických segmentů, jejich marketingový průzkum 6. Strategické cíle - strategické cíle podniku v horizontu cca 3 - 5 let 7. Taktické cíle - směřování podniku v nejbližších cca 1 - 3 letech 8. Plán produkce a prodeje - plán produkce (výroby či poskytování služby) a prodeje včetně otázky patentů, licencí, získání technologie a výrobního zařízení, způsobu organizace produkce, personální plán - řízení lidských zdrojů atd. STRUKTURA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

19 9. Marketingové prostředí - dodavatelé, distributoři, spolupracovníci, relevantní veřejnost, mediální prostředí a další prvky mikroprostředí, které mají vliv na podnikání 10. SWOT analýza - přehled silných a slabých stránek podniku (v okamžiku zahájení jeho existence, pro realizaci projektu, do budoucna) 11. Marketingový plán - plán marketingových aktivit (marketingový informační systém, marketingový mix, marketingové výzkumy, marketingová kontrola a audit atd.). 12. Plán marketingových komunikací - plán komunikační aktivit včetně konkrétní podoby marketingové kampaně, grafické řešení apod. 13. Finanční plán - roční rozpočet, výsledovka, bilance, cash flow a další ukazatele 14. Závěr STRUKTURA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU

20 Podnikatelský plán - týmy max. 6 studentů - konzultace jednou za 14 dní - rozsah 8 - 12 stran - doporučená struktura viz předchozí snímky - termín odevzdání 1.12.2016 – elektronicky a 2x v tištěné verzi - obhajoba pravděpodobně 5.12.2016 za účasti celého týmu, 5 minut na prezentaci (bez PP!!!), 10 minut diskuze

21 Hodnocení týmového úkolu - každý tým musí mít svého manažera, který zodpovídá za koordinaci týmové práce a kvalitu výsledku (Hodnocení)TýmManažer A1215 B1112 C10 C99 D87 E74 (Hodnocení)TýmManažer F60 50 40 30 20 10

22 Organizace týmového úkolu -max. 10 týmů -buď se dohodnete na týmech, pokud bude víc zájemců o post manažera, proběhne v příštím týdnu výběrové řízení -zapisování termínu konzultací přes GoogleDoc (www.bacuvcik.com)www.bacuvcik.com -na každou konzultaci je potřeba připravit reporting o rozsahu max. 1 A4. Může jít o vypracování úkolu. Netřeba odevzdávat, stačí ukázat na konzultaci -POZOR – finální byznys plán (viz struktura výše) nemá stejnou strukturu, jako jednotlivé úkoly – nestačí pouze odevzdat vypracované úkoly.

23 Úkol č. 1 - vyberte si 2 - 3 obory působnosti své firmy - podmínky: - alespoň 5 zaměstnanců - vlastní produkt – hmotný produkt, ne služba, nákup a prodej, zprostředkování apod. - musí vycházet z reálného podnikatelského prostředí a stavu trhu - u každého oboru rámcově zmapujte marketingové prostředí - rámcově odhadněte velikost potřebné investice - zdůvodněte volbu nejvhodnějšího oboru podnikání

24 Možné oblasti podnikání (hlavně pro inspiraci): Nová značka žvýkaček na českém trhu (zde i u dalších oblastí zkuste vymyslet specifické vlastnosti, které by umožňovaly vstoupit na již relativně nasycený trh) Nová značka piva na regionálním trhu Nová značka kosmetiky na českém trhu Nová značka oděvů (např. nový materiál, funkce) na českém trhu Nová značka obuvi na českém trhu Nová značka alkoholu (likér) na českém trhu Nová značka potravin (např. mléčných produktů) na českém trhu Nová značka hraček (např. dřevěných, ekologických) na českém a evropském trhu Nová značka potravinových doplňků na českém trhu Nové knižní nakladatelství na českém trhu Nová značka sportovního náčiní (např. kola) na českém trhu Nová značka kuchyňského nádobí na českém trhu Nová značka nealko nápojů na českém trhu Nová pekárna na regionálním trhu Nový časopis na českém trhu


Stáhnout ppt "MANAGEMENT doc. Ing. Mgr. Radim Bačuvčík, Ph.D. U"

Podobné prezentace


Reklamy Google