Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné."— Transkript prezentace:

1 Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Prenatální období Období zárodečné – 2 měsíce Období zárodečné – 2 měsíce Období plodové – do narození Období plodové – do narození Hmotnost vyvinutého plodu je 3–3,5 kg Hmotnost vyvinutého plodu je 3–3,5 kg Délka plodu v 9. měsíci je 46–50 cm Délka plodu v 9. měsíci je 46–50 cm Těhotenství trvá 9 kalendářních měsíců Těhotenství trvá 9 kalendářních měsíců Těhotenství trvá 10 lunárních měsíců Těhotenství trvá 10 lunárních měsíců Těhotenství trvá 40 týdnů Těhotenství trvá 40 týdnů Plod reaguje na zvuky, na světlo, na změny polohy, na bolest, na světelné záblesky Plod reaguje na zvuky, na světlo, na změny polohy, na bolest, na světelné záblesky Prenatální období končí porodem Prenatální období končí porodem

3 Novorozenec Období novorozenecké začíná porodem Období novorozenecké začíná porodem Nejdůležitější je adaptace dítěte na nové podmínky Nejdůležitější je adaptace dítěte na nové podmínky Prvním nadechnutím zahájí činnost plíce Prvním nadechnutím zahájí činnost plíce Orgány začínají fungovat samostatně Orgány začínají fungovat samostatně Nervová soustava a její činnost se uplatňuje nepodmíněních reflexů: sacího, polykacího, později uchopovacího Nervová soustava a její činnost se uplatňuje nepodmíněních reflexů: sacího, polykacího, později uchopovacího Dokáže rozlišit libost a nelibost Dokáže rozlišit libost a nelibost Umí rozlišit světlo a tmu Umí rozlišit světlo a tmu

4 Přemýšlíme: Proč dávají maminky novorozencům čepičky a bačkůrky? Proč dávají maminky novorozencům čepičky a bačkůrky? Je důležité chovat novorozence? Je důležité chovat novorozence? Jak bylo novorozeně vyživováno v období těhotenství a jak po porodu? Jak bylo novorozeně vyživováno v období těhotenství a jak po porodu? Co je hlavní náplní dne a noci novorozence? Co je hlavní náplní dne a noci novorozence?

5 Kojenec - Období rychlého růstu dítěte - Od 2. měsíce do 1 roku věku dítěte - 2. měsíc – první vědomé úsměvy - 4. měsíc – sleduje předměty očima i hlavou - 4. měsíc – udrží hlavu nahoře v poloze na břiše, zvedá ji již ve 3. měsíci - Od 5. měsíce sedí za opory - Od 7. měsíce bez opory

6 6. měsíc – dítě se přemisťuje, plazí se 6. měsíc – dítě se přemisťuje, plazí se 10. měsíc – začíná rozumět významu slov 10. měsíc – začíná rozumět významu slov 12. měsíc – pokusy o chůzi 12. měsíc – pokusy o chůzi

7 Odpovězte: Když maminka nekojí, má doma kojence? Když maminka nekojí, má doma kojence? Kolik vám bylo, když vám vyrostl první zub? Kolik vám bylo, když vám vyrostl první zub? Kdo našel váš první zub? Kdo našel váš první zub? V kolika měsících jste začali chodit? V kolika měsících jste začali chodit?

8 Batole 2.–3. rok života dítěte 2.–3. rok života dítěte Délka se zvětší o polovinu, hmotnost se ztrojnásobí Délka se zvětší o polovinu, hmotnost se ztrojnásobí Po 16. měsíci se uzavírá fontanela (lebeční švy) Po 16. měsíci se uzavírá fontanela (lebeční švy) Poznává ústy Poznává ústy Pokouší se napodobovat činnosti dospělých, hlavní činností dítěte je hra Pokouší se napodobovat činnosti dospělých, hlavní činností dítěte je hra Manipuluje s předměty (např. staví komín z kostek) Manipuluje s předměty (např. staví komín z kostek) Charakteristické otázky: Proč? Jak? Co to je? Charakteristické otázky: Proč? Jak? Co to je?

9 První období vzdoru První období vzdoru „krize tří let“ „krize tří let“ Batole o sobě přestává mluvit ve třetí osobě a začíná si uvědomovat vlastní identitu, vlastní „já“ Batole o sobě přestává mluvit ve třetí osobě a začíná si uvědomovat vlastní identitu, vlastní „já“ kolem třetího roku věku dokáže poznat základní barvy kolem třetího roku věku dokáže poznat základní barvy

10 Přemýšlíme: Která část těla je na batoleti největší a nejnápadnější? Která část těla je na batoleti největší a nejnápadnější? Pamatujete si něco ze svého batolecího období? Pamatujete si něco ze svého batolecího období?

11 Použitá literatura DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN 80-723- 5233-4. HELUS, Zdeněk. Psychologie: pro střední školy. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 119 s. Učebnice (Fortuna). ISBN 80- 716-8406-6. PAULÍNOVÁ, Lea. Psychologie pro Tebe. 2. vyd., dopl. Praha: Informatorium, 1998, 123 s. ISBN80-860-7330-0. ŠIL, Přemysl a Jana KAROLOVÁ. Člověk jako osobnost: psychologie pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 200 s. ISBN 978-80-7182- 230-1


Stáhnout ppt "Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné."

Podobné prezentace


Reklamy Google