Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."— Transkript prezentace:

1 Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_238 Ročník: 7. Sada: Fyzika Druh: Prezentace Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Lom světla Anotace: Prezentace slouží k výkladu učiva – Lom světla. Objasňuje žákům pojem lom světla, lom ke kolmici a od kolmice, mezní úhel a zabývá se využitím lomu světla. Datum vytvoření: 29. 12. 2012 Datum ověření: 17. 1. 2013

2 Lom světla

3 Proč? mince ve fontáně se zdají být tak blízko, přesto na ně nedosáhneš veslo ponořené do vody se zdá být zlomeno obr. 1obr. 2

4 lom světla na rozhraní dvou prostředí: dopadá-li světlo na hladinu, část paprsků se odrazí a část prochází, ale mění svůj směr – láme se ve vzduchu se paprsky šíří vyšší rychlostí – opticky řidší prostředí ve vodě se paprsky šíří nižší rychlostí – opticky hustší prostředí obr. 3

5 lom ke kolmici: šíří-li se paprsek z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí, nastane lom ke kolmici α β α  βα  β

6 lom od kolmice: šíří-li se paprsek z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí, nastane lom od kolmice α β α  βα  β

7 zvláštnosti lomu světla: dopadá-li paprsek kolmo na rozhraní, neláme se – prochází přímo mezní úhel = úhel, při kterém nastane lom do rozhraní zvětšujeme-li úhel dopadu nad hodnotu mezního úhlu, paprsek se neláme, ale odráží – nastává úplný (totální) odraz

8 relativní index lomu: udává poměr rychlosti šíření světla v látkách, které vytvářejí optické rozhraní; je to poměr rychlosti šíření světla v dané látce s rychlostí šíření světla ve vakuu látkaIndex lomu vakuum1 vzduch1,00026 led1,31 voda1,33 etanol1,36 glycerol1,473 sklo1,5 – 1,9 sůl1,52 safír1,77 diamant2,42

9 využití lomu světla: optická vlákna světlovody optické přístroje měřící přístroje obr. 4

10 otázky a úkoly: 1)Uveď příklady lomu světla. 2)Vysvětli, kdy dochází k lomu od kolmice a ke kolmici. 3)Která látka má nejmenší a která největší lom světla? 4)Kde v praktickém životě využíváme lomu světla?

11 zdroje: obr. 1: RÉVAYOVÁ, Katerína. blog.sme.sk [online]. [cit. 29.12.2012]. Dostupný na WWW: http://blog.sme.sk/blog/4025/68855/mince_fontana_di_trevi.jpg obr. 2: AUTOR NEUVEDEN. Střední odborná škola Otrokovice [online]. [cit. 29.12.2012]. Dostupný na WWW: http://www.weblearning.estranky.cz/img/mid/373/odraz-a-lom.jpg obr. 3: SÁNDOR, Zátonyi. Wikipedia.cz [online]. [cit. 29.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F%C3%A9nyt%C3%B6r%C3%A9s.jpg obr. 4: AUTOR NEUVEDEN. bydlení.cz [online]. [cit. 29.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cdn.bydleni.com/img/ig/cl/albums/userpics/10001/tubus002.jpg


Stáhnout ppt "Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních."

Podobné prezentace


Reklamy Google