Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století."— Transkript prezentace:

1

2 Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-002 Orbis pictus 21. století

3 Co je to vývojové prostředí? Vývojové prostředí (zkratka IDE - Integrated Development Environment), je software usnadňující práci programátorů. Většinou je to velice komplexní SW, zaměřený na jeden konkrétní programovací jazyk. Je navržené tak, aby zvýšilo produktivitu programátora, pomáhá mu například automatickým doplňováním, zvýrazňováním syntaxe, vnořenou nápovědou a dalšími funkcemi.

4 Co obsahuje vývojové prostředí? ● Editor zdrojového kódu ● Kompilátor (případně interpret) ● Debugger (slouží pro ladění aplikací) ● Systém pro grafický návrh uživatelského prostředí programu ● Object browser

5 Ukázka vývojového prostředí Delphi

6 Objektově orientované programování - OOP V podstatě se jedná o pokus převedení fungování reálného světa do prostředí vývoje software. Objekty, jako uzavřené programové entity navenek poskytují některé funkce, pamatují si vlastní nastavení a používaná data. Z hlediska reálného světa se to podobá použití běžných potřeb. Nemusíte vědět jak funguje rádio, stačí vědět jak ho ovládat-což podobně funguje u objektů.

7 Základní pojmy OOP Objekt - sdružuje ovládací funkce, procedury a jejich data Abstrakce- každý objekt pracuje jako černá skříňka Zapouzdření- zaručuje, že objekt nemůže přistupovat přímo k „vnitřnostem“ jiných objektů Skládání- objekt může obsahovat jiné objekty Delegování- objekt může využívat služeb jiných objektů tak, že je požádá o provedení operace Dědičnost- objekt přebírá schopnosti jiných objektů a přidává k nim vlastní Polymorfismus – chování objektů se liší podle implementace

8 Zjednodušená ukázka dědičnosti (hierarchie objektů TButton a TEdit) Tlačítko v Delphi (objekt pojmenovaný TButton), je potomkem tříd: TControl- TWinControl-TButtonControl Pro určení vlastností tlačítka jsou např. proměnné Left, Top, Width, Height, které určují umístění zleva, zhora, šířku a výšku. Tyto proměnné jsou zděděné ze třídy TControl, která řídí vykreslování a manipulaci s objekty na obrazovce. Políčko Edit v Delphi (objekt pojmenovaný TEdit), je potomkem tříd: TControl- TWinControl-TCustomEdit Pro určení vlastností políčka jsou např. proměnné Left, Top, Width, Height, které určují umístění zleva, zhora, šířku a výšku. Tyto proměnné jsou zděděné ze třídy TControl, která řídí vykreslování a manipulaci s objekty na obrazovce. Vidíte že druhý odstavec je pro oba objekty totožný, to znamená, že tyto proměnné jsou společné pro všechny objekty, které mají jako svého „předka“ třídu TControl, což samozřejmě ulehčuje práci s nimi.

9 Použité materiály: http://k-prog.wz.cz/ http://www.linuxexpres.cz/praxe/ktery-programovaci-jazyk-si-vybrat http://cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století."

Podobné prezentace


Reklamy Google