Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu."— Transkript prezentace:

1 Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu prezentace seznamují s vážným problémem šikany. Jejími variantami, příčinami a prevencí. AutorMgr. Martina Jaborová JazykČeský jazyk Datum vytvoření 15.8. 2011 Očekávaný výstup Žáci se orientují v problematice šikany. Znají příčiny, stupně, důsledky a prevenci. Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělání – lehké mentální postižení Klíčová slova šikana, stupeň, oběť, prevence Druh učebního materiáluPrezentace Cílová skupinaŽák na 2. stupni speciální školy Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1102

2 ŠIKANA

3 DEFINICE ŠIKANY  Dunovský, Dittrich, Matějček /1995/ definují šikanu jako: agresi, které se dopouští jedinec nebo skupina vůči jedinci nebo skupině víceméně bezbranným, ať už pro fyzickou či jinou slabost, nebo nemožnosti účinné obrany.  Pro šikanu je charakteristické opakování agrese vůči téže oběti  Za šikanu považujeme:  - ponižování  - obtěžování  - zneužívání  - vydírání  - fyzické bití a týrání  - vysmívání apod.

4 STUPNĚ ŠIKANY  Kolář uvádí pět základních stupňů šikany:  1. ostrakizování – patří sem mírnější, spíš psychické formy násilí vůči jedinci, který není ve třídě oblíbený, je černou ovcí, nebo stojí na okraji kolektivu  2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace – začíná se používat fyzické násilí vůči oběti. Jedná se opakování bití, fackování, kopání….  3. vytvoření jádra – tvoří ho agresoři a k nim se přidávají obdivovatelé. Tato skupina již spolupracuje, domlouvá se. Ubližování již není náhoda, je systematické a promyšlené

5 STUPNĚ ŠIKANY  4. většina přijímá normy agresora, či agresorů – i mírní žáci se začnou účastnit týrání obětí a chovat se krutě  5. totalita, neboli dokonalá šikana – agresoři ztratili poslední zbytek zábran a jejich chování bylo přijato všemi. Všichni se do týrání aktivně zapojují šikana se stává předmětem zábavy pro celou třídu. Třída se rozdělila na otrokáře a otroky.  Oběti se nedokážou týrání bránit a snášet ho. Utíkají proto do nemoci, absence, záškoláctví, odcházejí ze školy.  Výjimkou nejsou ani pokusy o sebevraždu a dokonané sebevraždy

6 JAKÝ JE AGRESOR?  Má výraznou touhu být dominantní  Chce ovládat druhé a bezohledně se prosazovat  Ubližování druhým je pro něj radost, pociťuje uspokojení nad bolestí a utrpením druhých  Tito jedinci jsou mimořádně sobečtí a sebestřední  Nepociťují pocity viny, trest vnímají jako křivdu  Odmítají sami sebe vidět jako tyrany

7 JAKÁ JE OBĚŤ?  Jedná se nejčastěji o jedince bojácné, snadno propadající panice  Jsou málo sebevědomí a hodně sebekritičtí  Bývají slabší než agresoři  Může mít nějaký nedostatek – brýle, tělesnou vadu apod.  Patří sem i žáci s vadou řeči, nebo děti ze sociálně znevýhodněného prostředí /majetková šikana/

8 ZHOUBNÉ ÚČINKY ŠIKANOVÁNÍ  Šikana je těžkou poruchou vztahů ve skupině  Šikanování nepoznamenává pouze oběť, ale i ostatní zúčastněné  Šikanování způsobuje psychické i fyzické utrpení a poškozuje duševní zdraví jedince. Může mít i celoživotní následky.  U agresorů šikana prohlubuje jejich poruchu v oblasti citů, emocí a morálky  Svědci šikany ztrácejí iluze o společnosti, vztahy k ostatním jsou deformovány

9 PREVENCE ŠIKANY  Důležitá je informovanost dětí o problematice šikany  Podporovat odolnost dětí vůči šikaně, učit je strategie obrany  Učit děti, aby se nebály o šikaně informovat dospělé  Důležité je včas zachytit příznaky a zamezit rozvoji šikany  Zvyšovat důvěru dětí vůči dospělým – učitelé, rodiče  Šikana je trestný čin – agresor může být potrestán ústavní výchovou, nebo odnětím svobody

10 PŘÍBĚH ŠIKANOVANÉHO CHLAPCE…..  http://www.ceskatelevize.cz/porady/102147 25441-deti-pozor/209572230510001- nechte-me-bejt-sikana/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/102147 25441-deti-pozor/209572230510001- nechte-me-bejt-sikana/

11 Zdroje informací a použitá literatura: MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D.: Výchova ke zdraví, Grada 2009, 296 stran. Archiv ČT: pořad „ O dětském strachu a násilí“


Stáhnout ppt "Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_35 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluŠikana Anotace Ž8ci se v průběhu."

Podobné prezentace


Reklamy Google