Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _04 Osobnosti romantické literatury Téma: Dějepis.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _04 Osobnosti romantické literatury Téma: Dějepis."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _04 Osobnosti romantické literatury Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

2 Osobnosti romantické literatury Mgr. Lenka Kudrnová

3 Charakteristika romantismu vzniká jako protiklad strohého klasicismu vzniká koncem 18. století a odráží četné rozpory doby – mezi ideálem a skutečností, individuem a společností, uměním a životem literární romantismus se zrodil v Anglii jádrem romantismu je konflikt mezi vnitřním a vnějším světem – člověk se stále více dostává do rozporu s dobou, bouří se, ale jeho vzpoura nemůže být úspěšná romantismus zdůrazňuje individualitu, subjektivnost, cit a iracionalitu, spontánnost, mystiku a fantazii

4 Charakteristika romantismu objevuje se obdiv k přírodě, středověku i k lidovému životu (idealizace) je kladen důraz na vnitřní svět člověka – na city, myšlenky, vůli hrdinové jsou nepřijímáni společností, jsou to bytosti stojící na jejím okraji – vězni, vyděděnci, cikáni, tuláci často prožívají vášnivou lásku, která končí tragicky objevují se i jiné vypjaté city – láska k vlasti, k přírodě autor neuznává jakékoliv konvence – díla vynikají originalitou, absolutní uměleckou svobodou, mizí hranice zavedených žánrů

5 Charakteristika romantismu k oblíbeným žánrům patří lyrická poezie, lyricko – epické žánry (epos, poema), romantický a historický román literární romantismus zasáhne nejen veškeré evropské země – oblíbený je v Anglii, Německu, Španělsku, Francii, Habsburské monarchii, Rusku – ale také v USA a dalších oblastech Ameriky (Argentina, Brazílie) na našem území je zastíněn probíhajícím národním obrozením, a proto se neprojeví v takové síle, jako v jiných zemích tento umělecký sloh se projeví i v dalších oblastech života – výtvarném umění, architektuře, módě apod.

6 Anglie - Anglie - George Gordon Byron je považován za jednoho z největších evropských básníků proslavil se nejen svými díly, ale také způsobem života (milostné skandály, dluhy, rozvod, obvinění z incestu a sodomie) vedl italské karbonáře, účastnil se osvobozeneckého boje proti Turkům (je považován za řeckého národního hrdinu) jednu dobu byl vegetariánem nejvýznamnějším dílem je Childe Haroldova pouť – popisuje putování z Anglie do Turecka a Řecka, začíná jako satira na rytířské romány a končí jako autobiografický deník

7 Anglie - Anglie - Percy Bysshe Shelley je považován za tvůrce nejlepších lyrických básní v angličtině, Byronův přítel nejvýznamnější je vizionářská báseň Odpoutaný Prométheus – hrdina vítězně vzdoruje Diovi vedl značně nekonvenční a skandální život, byl nejnenáviděnějším člověkem své doby (vícečlenná manželství, skandály) jedna z žen jeho života (Mary Shelley) je autorkou Frankensteina jeho první žena se utopila v jezeře, on sám utonul v bouři na své lodi měsíc před 30. narozeninami

8 Anglie - Anglie -Walter Scott skotský básník, romanopisec a sběratel lidových balad je považován za zakladatele historického románu v mládí onemocněl dětskou obrnou a ochrnul na jednu nohu vrcholem jeho básnické tvorby je Jezerní pana (panovník se zamiluje do skotské horalky) za nejznámější historický román je považován Ivanhoe – odehrává se ve středověké Anglii za vlády Richarda Lví srdce a zobrazuje na pozadí příběhu lásky, cti i zrady zrození anglického národa

9 Německo - Německo - Heinrich Heine pocházel ze židovské rodiny, přestoupil k protestanství většinu života prožil v emigraci (Paříž) jeho díla byla v Německu zakázána, jedná se o nejvíce cenzurovaného autora ovlivnil zejména české básníky – např. Jana Nerudu, K. Sabinu, F. Gelnera měl sklon k pesimismu, cynismu a ironii, vyznával myšlenky socialismu nejznámějším jeho básnickým dílem je Kniha písní – plná světobolu, smutku a cynismu od roku 1848 je vážně nemocen – pomalu ztrácí zrak a ochrne

10 Francie –Victor Hugo básník, prozaik, esejista a politik prožil mnoho tragédií v osobním životě u nás je znám díky svým historickým románům: Chrám Matky Boží v Paříži- román o nenaplněné lásce hrbatého zvoníka Quasimoda ke krásné tanečnici Esmeraldě a mstě vůči intrikánskému Frollovi Bídníci – hrdinou je galejník Jean Valjean, který zdárně uteče a úspěšně se zařadí do společnosti. Rozhodne se pomáhat těm nejubožejším. V patách je mu ale stále policejní prefekt Javert, který zastává názor, že zločinec zůstane vždy zločincem.

11 Francie – Alexandr Dumas st. proslavil se především historickými romány byl neuvěřitelně plodným autorem – 257 svazků dramat, komedií, románů, novel, pamětí jeho nejslavnějším románem jsou Tři mušketýři (mnohokráte zfilmován) oblíbený je také jeho román Hrabě Monte Christo přestože vydělal značné množství peněz, většinu života se pohyboval na hraně bankrotu (neuvážené investice do staveb, neúspěšné podnikání – např. vydávání časopisu) ve svých románech kladl důraz na historickou věrnost

12 Rusko – A. S. Puškin básník, prozaik a dramatik, zakladatel moderní ruské literatury sympatizoval s revolučními děkabristy, pro břitký jazyk a kritiku poměrů nebyl u carského dvora oblíben umírá v důsledku zranění v souboji (střelen milencem své ženy do břicha) mezi jeho nejznámější díla patří román ve verších Evžen Oněgin – o neopětované lásce či Piková dáma – důstojník Heřman zešílí poté, co se neúspěšně snaží získat tajemství tří vítězných karet (obě díla zhudebnil P. I. Čajkovský) nebo historické drama Boris Godunov (o tragédii moci) je autorem mnoha pohádek – např. O rybáři a rybce

13 Adam Mickiewicz polský spisovatel, vůdce zahraničního odboje žil v emigraci – Rusko, Francie, Itálie zakládal jednotky polské legie v Istanbulu (válka s Ruskem), kde také náhle zemřel (pravděpodobně cholera) jeho žena byla duševně nemocná za nejvýznamnější dílo jsou považovány Tryzny – nedokončené drama postavené na konfliktu lásky k ženě a zodpovědnosti k vlasti (Polsko zde symbolizuje umírajícího Krista, který svým zmrtvýchvstáním přinese svobodu národům)

14 USA - USA -Edgar Allan Poe básník, prozaik, literární kritik, esejista autorem tajemných, mystických příběhů zakladatel detektivního žánru brzy osiřel, jeho život byl poznamenán problémy s dluhy, alkoholem a drogami i četnými depresemi umřel na překrvení mozku, byl nalezen v kómatu na jedné z baltimorských ulic (alkohol, drogy) byl svárlivý, prudký a divoký jeho nejznámějším dílem je Havran a jiné básně

15 Karel Hynek Mácha český básník a prozaik, herec a dramatik proslavil se nejen lyrickoepickou skladbou Máj, ale také velmi kontroverzním osobním životem (společenská nepřizpůsobivost, dlouhé pěší výlety, nemanželské dítě i značný důraz na sexualitu) umírá v důsledku požití vody při hašení požáru v Litoměřicích (průjmy a bolesti břicha, lehčí forma cholery) je autorem četných próz – Obrazy ze života mého, nedokončený román Cikáni, jedna z částí plánované historické tetralogie – Křivoklát, ale také šifrovaný intimní deník (poprvé rozluštěn J. Arbesem)

16 Opakovací otázky 1.Vyjmenuj základní rysy romantismu v literatuře. 2.Jaké vlastnosti má romantický hrdina? 3.Kteří z autorů také žili podle zásad romantismu. Svá tvrzení dolož fakty z jejich života. 4.Vysvětli následující pojmy (pokud si nevzpomene hlava, užij jakýkoliv zdroj informací): lyrika, epika, epos, poéma, satira, autobiografický deník, esej, cenzura 5. Zkus převyprávět obsah historického románu Tři mušketýři 6.O čem vypráví děj básně Máj? 7.Jak by sis vysvětlil slova H. Heineho: „Bůh mi odpustí, je to jeho povolání.“? Svědčí tato slova o náboženské víře? 8.Dokážeš převyprávět Puškinovu pohádku O rybáři a rybce? Jaké z ní plyne poučení?

17 AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne10. 01. 2013 Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborOsobnosti romantické literatury TémaDějepis 8. ročník Klíčová slovaG. G. Byron, P. B. Sheley, W. Scott, H. Heine, V. Hugo, A. Dumas st., A. S. Puškin, A. Mickiewicz, E. A. Poe, K. H. Mácha

18 ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 30 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které převážně vyplývají z prezentace či z všeobecných znalostí a předchozího učiva dějepisu. Odpověď na některé otázky vyžaduje použití internetu či jiných zdrojů informací. Tento výkladový materiál posiluje mezipředmětové vztahy a dá se jej využít i v hodinách literatury. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Lord_Byron.jpg/225px-Lord_Byron.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Portrait_of_Percy_Bysshe_Shelley_by_Curr an%2C_1819.jpg/220px-Portrait_of_Percy_Bysshe_Shelley_by_Curran%2C_1819.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Sir_Walter_Scott_-_Raeburn.jpg/252px- Sir_Walter_Scott_-_Raeburn.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Heinrich-heine_1.jpg/180px-Heinrich- heine_1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Jan_Vil%C3%ADmek_- _Victor_Hugo_HL.jpg/190px-Jan_Vil%C3%ADmek_-_Victor_Hugo_HL.jpg https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfJ3kWPbQqMhBatH6ypkfNKfX1t4nJg0kQS0YAJOE9dxk4ymVb https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScTc7v6UMPHmljZ2OFJLJFaRbjbEJI11fej6I82QUX0E1RdBlKjQ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Adam_Mickiewicz_wed%C5%82ug_dager otypu_paryskiego_z_1842_roku.jpg/220px- Adam_Mickiewicz_wed%C5%82ug_dagerotypu_paryskiego_z_1842_roku.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/27/Edgar_Allan_Poe_2.jpg/225px- Edgar_Allan_Poe_2.jpg https://encrypted- tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0s9bc3B9AT373RU2qm1H2U2OjFk4bn94WoSFsC46R7bO4HT8o otevřená galerie www.office.microsoft.comwww.office.microsoft.com


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _04 Osobnosti romantické literatury Téma: Dějepis."

Podobné prezentace


Reklamy Google