Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1. Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc, Doc. MUDr. Jiřina Zapletalová,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1. Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc, Doc. MUDr. Jiřina Zapletalová,"— Transkript prezentace:

1 1. Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc, mihalv@fnol.cz jirina.zapletalova@fnol.cz Doc. MUDr. Jiřina Zapletalová, Ph.D., jirina.zapletalova@fnol.cz Mgr. Jarmila Potomková, Ph.D., jarmila.potomkova@upol.cz Dětská klinika LF UP a FN Olomouc RNDr. Dana Šubová, Ph.D., dana.subova@upol.cz RNDr. Dana Šubová, Ph.D., dana.subova@upol.cz Knihovna LF UP v Olomouci Poslední aktualizace: září 2 016

2 2 Kazuistiky 2016/2017 Metodika přípravy Lékařská fakulta UP v Olomouci Dětská klinika Informační servis: Knihovna LF

3 Obsah  V. Mihál: E-learningová opora výuky MEFANET http://mefanet.upol.cz – sekce Pediatriehttp://mefanet.upol.cz  Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie: metodické podklady Pracovní materiály  V. Mihál: Medicína založená na důkazu - EBM Základní fakta „4 kroky“  Zpracování kazuistiky V. Mihál: Struktura prezentace J. Potomková, D. Šubová: Ukázka vyhledávání článků v databázi MEDLINE/PubMed (http://pubmed.gov) – v rámci PICO seminářehttp://pubmed.gov  Závěr, dotazy 3

4 4 eLearningový portál MEFANET http://mefanet.upol.cz  MEDICÍNA ZALOŽENÁ NA DŮKAZU VE VÝUCE PEDIATRIE: METODICKÉ PODKLADY http://mefanet.upol.cz/clanky.php?aid=85

5 Protokol k přípravě kazuistiky z pediatrie Rozsah 3 strany Dostupný na: http://mefanet.upol.cz http://mefanet.upol.cz/clanky.php?aid=85 „Medicína založená na důkazu ve výuce pediatrie: metodické podklady“ Pracovní materiály Záznamy dílčích výsledků Podklad pro vyhledávání literatury Komunikace s učiteli a knihovnou 5

6 6 Proces EBM – Evidence Based Medicine Medicína založená na důkazu Využití nejlepších dostupných vědeckých důkazů při vytváření klinického rozhodnutí má minimálně 4-5 kroků: 1. Formulovat zodpověditelné otázky (Asking) 2. Získat nejlepší informaci (Accessing) 3. Posoudit přesvědčivost a významnost informace, získat důkaz (Appraising) 4. Použít důkaz v péči o pacienta (Applying) 5. Zhodnotit účinnost důkazu v péči o pacienta (Assessing) Základní fakta o medicíně založené na důkazu. Informační leták projektu Inno-Med. FN Olomouc 2007. http ://public.fnol.cz/www/tm/innomed/letaky/EBM.pdf http ://public.fnol.cz/www/tm/innomed/letaky/EBM.pdf

7 1. Formulovat zodpověditelné otázky Konkrétní případ, řešený studentkou v rámci výuky  Pacient, 16 let, relaps Crohnovy choroby  Diagnóza stanovena ve věku 13 let  V posledních několika týdnech bolesti břicha, nevolnost, frekventní stolice s příměsí krve.  Hospitalizace Dosažení nové remise Zjištění non-compliance Otázka: Může hrát psychoterapie roli při léčbě Crohnovy choroby u adolescentů? 7

8 8 2. Získat nejlepší dostupnou informaci 2a. Transformace otázky do formátu „PICO“ Patient (pacient, populace,problém) Adolescent, Crohnova choroba Intervention (intervence, expozice) Farmakologická léčba + psychoterapie C comparison (srovnání intervencí) Farmakologická léčba O outcome (výsledek) Compliance, kvalita života  PICO seminář + ukázka vyhledávání v databázi MEDLINE/PubMed

9 2. Získat nejlepší informaci 2b. Zdroje  Interní zdroje Znalosti a dovednosti získané studiem Znalosti, dovednosti a zkušenosti získané odbornou praxí Etické postoje, intuice …..  Externí zdroje Odborná literatura  Knihy  http://nova.pediatrie.upol.cz/web/flipviewerxpress.html http://nova.pediatrie.upol.cz/web/flipviewerxpress.html  http://elsevierelibrary.co.uk/bookshelf http://elsevierelibrary.co.uk/bookshelf  Časopisy  Doporučené postupy (guideliny)  Databáze  Webové stránky, multimédia Konzultace, konzília a jiné komunikační postupy 9

10 10 Randomizované kontrolované pokusy Kohortové studie Studie případů a kontrol Kazuistiky, série kazuistik Laboratorní výzkum Odborné posudky, konzultace Systematické přehledy, meta-analýza 3. Posoudit kvalitu informace 3a.Kritéria : pyramida důkazu Hodnotící kritéria pro publikované studie 1.Design studie podle pyramidy epidemiologického důkazu 2.Stáří dokumentu Seminář „Design studií“ – výběr vhodného článku

11 11 3. Posoudit kvalitu informace 3b. Doporučení Při výběru studie respektujte validitu epidemiologického důkazu a aktuálnost publikace.  Přednost má (pokud existuje): Systematický přehled/meta-analýza Randomizovaná kontrolovaná studie a dále podle pyramidy důkazu. Při interpretaci postupujte dle připravených vzorů pro Systematické přehledy (meta-analýzy) Klasické review Klinické studie Nabízíme: vzory pro analýzu studií, viz dia 25-27.

12 12 Typ publikace Systematické review / meta-analýza Studie 1Studie 2Studie 3Studie 4 Kombinace výsledků Meta-analýza (statistické zpracování)

13 13 Typ publikace Randomizovaný kontrolovaný pokus/studie Intervenční skupina Délka trvání studie Kontrolní skupina Délka trvání studie Pacienti Náhodné rozdělení (randomizace) Srovnání výsledků

14 Příprava kazuistiky Struktura prezentace 14

15 15 Popis klinického případu (1) - vzor Rozsah 1 dia Popište stručně klinický případ vašeho pacienta  Pacient, 16 let, s relapsem Crohnovy choroby  Diagnóza stanovena ve věku 13 let  V posledních několika týdnech bolesti břicha, nevolnost, frekventní stolice s příměsí krve  Časová osa: neuvádějte data (např. 8.9.2011), ale relativní hodnoty (např. 1. den hospitalizace, 2. den po operaci, v den propuštění…..)

16 16 Fyzikální vyšetření Rozsah: 1 dia  Popište výstižně vaše zjištění na základě fyzikálního vyšetření

17 17 Anamnéza (chorobopis, pacient, rodiče) Rozsah: 1 dia  R odinná anamnéza  O sobní anamnéza

18 18 Laboratorní vyšetření – relevantní k dg. Rozsah: 1 dia  Graficky zvýraznit patologické hodnoty  V závorce napsat normální hodnoty  Uvádět jednotky

19 19 Zobrazovací metody Rozsah: 1 dia + obrazová dokumentace  Vyjmenujte, pokud byly použity, včetně nálezů  V případě, že je k dispozici obrazová dokumentace, naskenujte nebo stáhněte ze systému FNOL/IMPAX; je možno umístit na další diapozitivy.  Získejte odborný popis nálezu s uvedením jména lékaře.  Uveďte zdroj, např. Copyright FN Olomouc 2016

20 20 Závěr Rozsah: 1 dia  Stanovená dg., navržený léčebný postup  Přehled farmakologické léčby

21 21 Všeobecná charakteristika onemocnění Rozsah: maximálně 2 dia  Uveďte stručnou charakteristiku onemocnění vašeho pacienta s přihlédnutím ke klinické otázce  Kde čerpat informace Přednášky, semináře Učebnice, skripta http://nova.pediatrie.upol.cz/web/flipviewerxpress.html Elektronické informační zdroje přehledového charakteru, např. UpToDate http://www.uptodate.com/online http://www.uptodate.com/online Přístup v síti LF a FN, vzdálený přístup přes VPN Časopisecké články typu klasické review  Na dia vždy uveďte odkaz na informační zdroje, které jste použili Příklady  Hrodek 2002  Zapletalová 2009, osobní sdělení  Crohnova choroba. [Online]. Dostupné na: http://www.lekari-online.cz/vnitrni- lekarstvi/zakroky/crohnova-choroba

22 22 Klinická otázka, orientovaná na pacienta Rozsah: 1 dia  Formulace klinické otázky probíhá ve skupinách, pod vedením garantů a za účasti knihovníka (PICO seminář).  Klinická otázka bude zaměřena na nejdůležitější problémy, spojené s aktuální diagnózou, doporučenou léčbou, rizikovými faktory a prognózou pacienta. Příklad: Jaký je význam psychoterapie při léčbě Crohnovy choroby u adolescentů?  Pro vyhledávání literatury budou doporučena klíčová slova v češtině/slovenštině a angličtině. možnost využít služby Knihovny LF Kontakt: dana.subova@upol.cz

23 23 Klinická otázka ve formátu PICO Rozsah: 1 dia Transformace klinické otázky do struktury PICO Pacient (Patient)/problém/populace  Adolescent, relaps Crohnovy nemoci, non-compliance Intervence (Intervention)/expozice (většinou léčba, diagnóza, prevence, rizika, epidemiologie atd.)  Farmakologická léčba + psychoterapie Srovnání (Comparison) intervencí (porovnání léčebných postupů)  Farmakologická léčba Výsledky (Outcome)  Délka remise, kvalita života.

24 Design studie - seminář  Skupiny studentů představí otázku PICO a vyhledané relevantní studie s uvedením: názvu, data publikace, designu.  Nejasné případy budou konzultovány s garanty.  Pro následnou analýzu vybraných studii použijte připravené vzory Pro klinické studie Pro přehledové články a meta-analýzy 24

25 25 Vzor pro analýzu klinické studie Randomizovaný kontrolovaný pokus/studie Název:Psychological treatment may reduce the need for healthcare in patients with Crohn's disease. Zdroj: Inflamm Bowel Dis 2007;13(6):745-752. Autoři: Deter HC et al. Design: Randomizovaná, prospektivní kontrolovaná studie, trvání 24 měsíců Pacienti: 108(71-intervenční skupina/37-kontrola),ztráta subjektů 36%, věkové rozmezí:18-55 let. Metoda: Měřítkem čerpání zdravotní péče byla délka hospitalizace a pracovní neschopnosti. Intervence: Psychodynamická psychoterapie a relaxační trénink. Výsledky: Délka hospitalizace u skupiny s psychoterapií se zkrátila z 23,9 dnů na 21,4; pracovní neschopnost se snížila ze 110 na 58,6 dnů. Nedošlo však ke statisticky významnému snížení indexu aktivity choroby(CDAI), indexu deprese(BDI)a úzkosti(STAI),ani k průkaznému zvýšení kvality života související se zdravím. Závěr: Psychologická léčba vede k výraznému snížení potřeby čerpání zdravotní péče; jedním z možných mechanizmů je zlepšení compliance u pacientů s podpůrnou psychoterapií.

26 26 Vzor pro analýzu přehledového článku Systematické review /meta-analýza Název:Meta-analysis: enteral nutrition in active Crohn´s disease in children. Zdroj: Aliment Pharmacol Ther 2007; 26:795-806. Autoři: Dziechciarz P et al. Design: Meta-analýza Poznáme podle toho, že text má členění jako klinická studie (Introduction – Methods – Results – Discussion– Conclusions – References) Zařazené studie a jejich design: Počet: 11 / RCT /vyhledané v databázích ….. do února 2007 Pacienti: n=394 Co chtěli autoři zjistit? Měla studie nějaké slabé stránky? Co autoři opravdu zjistili a jak se dají výsledky uplatnit: V praxi  Pro mého pacienta Pro další klinický výzkum.

27 Vzor pro analýzu přehledového článku Klasické review Název: Therapeutic strategies for pediatric Crohn disease. Zdroj: Clin Invest Med 1996;19(5):373-380. Autoři: Grand RJ, Ramakrishna J, Calenda KA. Design: Klasické review (přehledový článek) Poznáme podle toho, že text má členění jako kapitola v knize, je rozdělen do tématických částí: Introduction – Corticosteroids – New steroid preparations – atd. Zařazené studie (na konci textu v sekci References) Počet: 44, publikované v letech od … do….. Co chtěli autoři zjistit? Co autoři opravdu zjistili a jak se dají výsledky uplatnit: V praxi  Pro mého pacienta Pro další klinický výzkum. 27

28 28 Seznam použité literatury Příklady, jak citovat Kniha Murray PR, Rosenthal KS, Kobayashi GS, Pfaller MA. Medical microbiology. 4th ed. St. Louis: Mosby; 2002. Hrodek O, Vavřinec J. Pediatrie. 1.vyd. Praha: Galén;2002. Článek v časopise Méně než 6 autorů Halpern SD, Ubel PA, Caplan AL. Solid-organ transplantation in HIV-infected patients. N Engl J Med. 2002;347:284-287. Více než 6 autorů Rose ME, Huerbin MB, Melick J, Marion DW, Palmer AM, Schiding JK, et al. Regulation of interstitial excitatory amino acid concentrations after cortical contusion injury. Brain Res. 2002;935(1-2):40- 46. Internetové zdroje Shemirami B. Ready to print organizer [online]. c1997, poslední revize 20.1.1998 [cit.1999- 12-05]. Dostupné z:. Bousvaros A., Leichtner A. Overview of the management of Crohn's disease in children and adolescents. [online].2009, last uptaded červen c2009 [cit.2009-11-05]. Dostupné z:. Marada T. Crohnova choroba.[online]. c2003, poslední aktualizace 4.11.2009 [cit.2009-11- 05]. Dostupné z:. UpToDate Marion DW. Diaphragmatic pacing. In: UpToDate, Post TW (Ed), UpToDate, Waltham, MA. (Accessed on November 25, 2013.)

29 29 Závěr kazuistiky Rozsah: 1 dia  Doporučení, co si z daného případu zapamatovat pro budoucí lékařskou praxi. Nabízíme: Portál NOE – Vzorové kazuistiky studentů pro inspiraci http://noe.upol.cz --- Kazuistiky/Kazuistiky studentů

30 30 Prezentace na mini-konferenci Hodnotící kritéria 1) Úroveň prezentace vyšetřeného pacienta (studium a práce s chorobopisem, anamnéza, fyzikální vyšetření). 2) Výběr vhodného časopiseckého článku a jeho správná interpretace ve vztahu ke klinické otázce. 3) Dodržení stanovených proporcí kazuistiky (popis případu, obecný přehled o onemocnění, analýza článku, doporučení pro praxi). 4) Formální náležitosti (dodržení časové dotace 30 minut; přehlednost powerpointové prezentace; komunikační úroveň vystoupení; citování použitých zdrojů).

31 31 Kontakty Prof. MUDr.V. Mihál, CSc. mobil: 739-329-867 mihalv@fnol.cz Doc. MUDr. J. Zapletalová, Ph.D. mobil: 606-557-297 Jirina.Zapletalova@fnol.cz Mgr. J. Potomková, Ph.D., mobil: 720-336-432 jarmila.potomkova@upol.cz RNDr. D. Šubová, Ph.D. dana.subova@upol.cz


Stáhnout ppt "1. Kazuistika založená na důkazu ve výuce pediatrie Prof. MUDr. Vladimír Mihál, CSc, Doc. MUDr. Jiřina Zapletalová,"

Podobné prezentace


Reklamy Google