Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Produkt (výrobek,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Produkt (výrobek,"— Transkript prezentace:

1 1 Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Produkt (výrobek, služba) Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 564 Klíčová slova: Produkt, výrobek, služba, obal, značka. Anotace: Odborná prezentace pro výuku tématu produkt, výrobek, služba, s využitím praktických cvičení.

2 Produkt (výrobek, služba)

3 3 Co je to výrobek – produkt? Marketingová definice produktu zní: Produkt je: –Jakýkoliv hmotný statek, –Služba, –Myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby či přání. Produkt resp. služba, představuje soustavu hodnot uspokojujících potřeby zákazníků.

4 4 Fyzické atributy Balení Záruka Jméno značky Servis Použití Co je produkt? = Suma prospěchu a přívlastků značky

5 5 Výrobek Výrobky dělíme do 2 hlavních skupin Členění závisí na tom, jaká zákazník jej kupuje –Výrobky určené pro konečnou spotřebu zákazníka nazýváme – spotřební zboží –Výrobky určené pro další použití v některé organizaci nazýváme – kapitálové statky

6 6 Značka výrobku Značkou rozumíme identifikaci zboží určitého výrobce za pomoci: jména, symbolu, čísla, tvaru, či jejich kombinace.

7 7 Druhy značek výrobku Kmenová značka – firma jednou značkou pokrývá mnoho výrobků – reklama je zaměřena na všechny výrobky. (Adidas, Philips, Panasonic, apod.) Individuální značka –Každý výrobek má vlastní individuální značku. Procter &Gambel (Cif, jar, Palmex) apod. Značka výrobce –Výrobek se v obchodě prodává pod značkou výrobce. (Olma, Vodňanské kuře) Značka obchodu – privátní –Výrobek se v obchodě prodává pod značkou maloobchodu. (Clever – Billa, K – Kaufland, Tesco apod.)

8 8 Příklad k procvičení: U následujících druhů značek určete, zda se jedná o značku: kmenovou, výrobně, privátní či individuální: Billa - Clever Olma Panasonic Palmex Vodňanské kuře

9 9 Příklad k procvičení – řešení: Kmenová značkaIndivi. značka Privátní značka Billa - Clever Panasonic Vodňanské kuře OlmaPalmex Značka výrobce

10 10 Ochranná známka Rozumíme jakékoliv označení, které je způsobilé odlišit výrobky či služby od jednoho subjektu. Podléhá registraci dle zákona č. 441/2003 Sb. O ochranných známkách. Zabezpečuje ochranu spotřebitele poskytováním záruky a určité jakosti zboží. Majitel ochranné známky může poskytnout právo jiným osobám vyrábět či prodávat výrobky pod OZ v podobě licence. Registrace probíhá na úrovni: –Národní registrace –Mezinárodní registrace –Unijní registrace Existuje celkem 45 tříd výrobků a služeb s ochrannou známkou. Doba platnosti po registraci je 10 let.

11 11 Obal výrobku Obalem výrobku rozumíme: Samotný fyzický obal, Etiketu. –Obal je prostředek nebo soubor prostředků chránících výrobky před škodou, kterou by mohly utrpět nebo způsobit, –umožňuje manipulaci se zbožím a usnadňuje jeho odbyt a spotřebu. –Obal lze charakterizovat jako nevyhnutelnou a neodmyslitelnou součást jakostního výrobku. Obal plní tři základní funkce: ochrannou, manipulační komerční (prodejní)

12 12 Služba Služba je složitý produkt, obsahující soubor hmotných a nehmotných prvků. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží či jejich kombinace.

13 13 Prvky služeb služba obsahuje 3 prvky: materiální prvky, –Jsou to hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí. smyslové požitky, –Požitky, které vnímáme našimi smyly – zvuk, ticho, vůně, apod.  psychologické výhody nabídky.

14 14 Pojetí služby Většina služeb se v nabídce jednotlivých organizací nevyskytuje samostatně. Nabídku služeb většiny organizací lze rozdělit na: základní produkt, – je hlavní příčinnou koupě služby doplňkový produkt. –je nabízen v rámci nabídky základní služby, které přidává určitou hodnotu

15 15 Koncepce služby Koncepce nabízené služby musí definovat výhody, které organizaci odlišují od konkurence. Koncepci můžeme rozdělit do několika úrovní:  základní či obecný produkt,  představuje základní službu, např. poskytnutí lůžka v hotelovém pokoji  očekávaný produkt,  skládá se ze základní služby a dalších podmínek, které zákazník očekává s poskytnutím základní služby  rozšířený produkt,  tento produkt nese podobu základní služby, která se odlišuje přidáním určité hodnoty, například spolehlivost, odpovědnost  potencionální produkt.  zahrnuje všechny možné přidané vlastnosti a změny produktu, které přinesou kupujícímu další užitek.

16 16 Příklad k procvičení: Společnost Acer nabízí široký sortiment notebooků a služeb spojených s jejich užíváním. Představte si situaci, že chcete využít nabídky a zakoupit si notebook této společnosti. Rozeberte jednotlivé úrovně produktu – notebooku dle Vašeho očekávání?

17 17 Příklad k procvičení – řešení: Například: Základní produkt – Notebook umožňující uchování dat, práce s daty pomocí základních softwarů, apod. očekávaný produkt – samotný notebook, značkový produkt, možnost rozšíření služeb záruky, apod. rozšířený produkt – možnost instalace dalších komponentů, software pro využití dalších služeb, možnost osobního prodeje s odbornou instalací, apod. potencionální produkt – využití notebooku pro náročné uživatele – firmy, počítačové experty.

18 18 Kontrolní otázky: 1.Jak můžeme chápat produkt? 2.Do jakých skupin členíme výrobek? 3.Jaké druhy značek rozeznáváme? 4.Co je podstatou ochranné známky? 5.Jakou funkci plní obal? 6.Jaké prvky obsahuje služba? 7.Jaké úrovně služeb rozeznáváme?

19 19 Použitá literatura MOUDRÝ, Marek a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7402-002-5. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně [online]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 232 s. [cit. 2013-01-03]. ISBN 978- 80-247-2721-9.


Stáhnout ppt "1 Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Produkt (výrobek,"

Podobné prezentace


Reklamy Google