Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_02-08_Savci - hmyzožraví, letouni, chudozubí Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:23. 4. 2014

2 Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s hmyzožravými, letouny a chudozubými a s jejich zástupci. Klíčová slova:Hmyzožravci, letouni, chudozubí, krtek obecný, ježek, rejsek, netopýr, lenochod, mravenečník, pásovec Druh učebního materiálu:prezentace

3 Hmyzožravci hmyzožravci jsou primitivní starobylá skupina savců, velikost těla hmyzožravců je rozmanitá, od 3,5 mm do 45 cm, stavbou těla se přizpůsobili životu v různém prostředí všichni hmyzožravci mají hlavu protaženou v rypáček se dvěma důležitými smysly – čichem a hmatem živí se hlavně hmyzem, v ústech mají množství ostrých drobných zubů, kterými chytají hmyz 1

4 KRTEK OBECNÝ dobře se přizpůsobil životu pod zemí, kde si vytváří spletité sítě chodeb, přebytečnou hlínu vyhrne nad zem a vytvoří známé krtiny pod zemí, v hloubce kolem půl metru pod hlavní krtinou, buduje své hnízdo má zakrnělé oči, čich naopak velmi dobře vyvinutý, k hrabání mu slouží přední nohy se silnými drápy živí se larvami různého hmyzu a žížalami 2

5 JEŽEK žije v křovinách a zahradách, před predátory ho chrání ostny, v nebezpečí se dokáže svinout do klubíčka živí se hmyzem a různými měkkýši na zimu se ježek zahrabává do úkrytů ze suché trávy, listí nebo pod hromadu dřeva, upadá do stavu strnulosti – zimního spánku, v průběhu zimního spánku se v jeho těle zpomalí všechny životní pochody – sníží se jeho tělesná teplota, zpomalí se tep a dech před zimnou si musí ježek vytvořit ve svém těle tukové zásoby 3

6 REJSEK ukrývá se v husté trávě podobá se myši, ale na rozdíl od ní se živí dravě drobným hmyzem některé druhy rejsků jsou chráněny zákonem 4

7 Letouni jako jediní ze savců se mohou aktivně pohybovat ve vzduchu, k tomu mají uzpůsobeny přední končetiny, které jsou přeměněny v křídla mezi prsty, tělem a zadními končetinami je natažena tenká létací blána, létají velmi rychle, tiše a obratně všichni letouni jsou noční savci, ve dne odpočívají a v noci vylétají na lov, orientují se pomocí echolokace – vysílají ultrazvukové signály tlamičkou a jejich odraz zachycují sluchem 5

8 NETOPÝŘI žijí ve velkých koloniích, mláďata se rodí slepá a holá, většinu času tráví zavěšena na břiše samice, některé netopýří matky vylétají na lov i s mládětem u nás žije 24 druhů netopýrů a všechny jsou chráněny zákonem naším největším netopýrem je netopýr velký, který má rozpětí křídel až 35 cm, živí se hmyzem, z letounů se u nás vyskytují také hmyzožraví vrápenci, v tropech Asie a Afriky žijí býložraví kaloni 6

9 Chudozubí chudozubí jsou malá skupina savců žijících pouze ve Střední a Jižní Americe díky protaženému čenichu mají velmi dobrý čich, který používají k vyhledávání potravy ostatní smysly nejsou dobře vyvinuty 7

10 LENONOCHODI žijí v tropických pralesích Střední a Jižní Ameriky celý život jsou zavěšeni hlavou dolů, pomalu se pohybují v korunách stromů a pomocí drápů na končetinách se zachycují větví, pomalé jsou i ostatní životní projevy, například dýchání trus vylučují jednou za 8 – 10 dní, spí 15 hodin denně, živí se listy stromů potrava projde žaludkem do střeva až za měsíc na zem sestupují jen vzácně, aby vykonaly potřebu 8

11 MRAVENEČNÍCI mají protáhlou hlavu zakončenou rourkovitým čenichem z malých úst vysunují dlouhý lepkavý jazyk, jímž sbírají potravu živí se hlavně mravenci a termity, které vyhrabávají ostrými drápy, ty používají i při soubojích a mohou jimi způsobit nepříjemné šrámy svému soupeři 9

12 PÁSOVCI jsou nápadní svým krunýřem, který chrání větší část jejich těla, krunýř tvoří destičky různé velikosti a tvaru břišní strana těla je volná a porostlá srstí při nebezpečí se pásovci snaží zahrabat pod zem, nebo se stočí do koule podobně jako ježek živí hmyzem, v ústech mají až 100 drobných zubů 10

13 Opakování Uveďte charakteristické znaky chudozubých. Jaký způsob obrany používají pásovci i ježci při ohrožení? Vysvětlete, jakým způsobem se letouni pohybují v prostoru a jak se orientují. Které zástupce hmyzožravců znáte?

14 Použité zdroje: 1.Hedgehog-en. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2014-04- 23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hedgehog-en.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hedgehog-en.jpg 2.Talpa europaea MHNT. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-23. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talpa_europaea_MHNT.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talpa_europaea_MHNT.jpg 3.Erinaceus europaeus LC0119. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014-04-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Erinaceus_europaeus_LC0119.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Erinaceus_europaeus_LC0119.jpg 4.Common Shrew. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2014- 04-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_Shrew.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_Shrew.jpg 5.Big-eared-townsend-fledermaus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-08-18]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Big-eared-townsend-fledermaus.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Big-eared-townsend-fledermaus.jpg 6.Fledermäuse. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit. 2014-04- 23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flederm%C3%A4use.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flederm%C3%A4use.jpg 7.Myresluger. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04- 23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myresluger.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myresluger.jpg 8.Bradypus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bradypus.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bradypus.jpg 9.Giant Anteater Santa Barbara Zoo 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-23. Dostupné z:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giant_Anteater_Santa_Barbara_Zoo_2.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giant_Anteater_Santa_Barbara_Zoo_2.jpg 10.Euphractus sexcinctus2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-23]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Euphractus_sexcinctus2.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Euphractus_sexcinctus2.jpg


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google