Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Měření organizačního výkonu Četba odborných textů Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích Vyučující: Mgr. Petr Vrzáček Tvorba: Adéla,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Měření organizačního výkonu Četba odborných textů Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích Vyučující: Mgr. Petr Vrzáček Tvorba: Adéla,"— Transkript prezentace:

1 Měření organizačního výkonu Četba odborných textů Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích Vyučující: Mgr. Petr Vrzáček Tvorba: Adéla, Daniela, Kristýna, Zuzana, Lukáš, Michal

2 Měření organizačního výkonu Cíl pracovní skupiny: Jak je definován organizační výkon v NNO? Jaké kauzální vztahy zachycují různé studie mezi definovaným organizačním výkonem a nějakou jinou veličinou? O jakou veličinu se jedná?

3 Úvod Výzkumy v oblasti managementu dokazují, že existuje souvislost mezi kvalitou řízení a dosahovaným organizačním výkonem. NNO jsou stále častěji pobízeny k měření jejich výstupů a výkonu, avšak techniky měření jsou velmi diskutabilní. Cíle NNO jsou mnohdy nejednoznačné a výkon je hodnocen vynaloženým úsilím, což se dá změřit těžce.

4 Definice občanského sektoru Neziskové organizace = sdružení osob, které pozitivně ovlivňuje politiku státu, ziskové organizace a další organizace OS Zaplní oblasti, kterými se stát ani ziskové organizace dostatečně nezabývají Vykonává veřejné úkony, které jim stát přidělil To, co poskytují NO, jsou z velké části služby. Jen motivovaný, o správném servisu přesvědčený spolupracovník může odvést kvalitní službu. Hlavní úkol občanského sektoru je vytvářet hodnoty pro společnost, nikoli zisk.

5 Principy, kterými by se NNO měly řídit Zavést a udržovat etické obchodní principy Silné základy ve vedení podniku Zlepšovat se v udržování stabilního prostředí v organizaci Vytvářet produkty a služby, které podněcují k zodpovědnosti Neustále zdokonalovat „zdravý“ a bezpečný organizační výkon

6 Finanční (ne)stabilita a dobrovolníci NO podporují a udržují funkční a prosperující společnost. Pracují stále více, aby získaly zdroje v soupeřivém prostředí. Získané zdroje musí investovat s větší precizností a efektivností, aby dosahovaly lepšího organizačního výkonu. Nezanedbatelným příjmem jsou finanční dary, ale také dobrovolníci, kteří organizaci věnují drahocenný čas.

7 Výzvy dnešní doby Zvýšené požadavky na poskytované služby Zvýšená závislost na příjmech z poplatků za službu Stále se zvyšující odpovědnost Rostoucí konkurence

8 Proč je měření důležité Důkaz efektivity práce pro donátory Ukazatel pro průběžné posuzování kvality nabízených služeb Nevhodné ukazatele kvality = výroční zprávy, články v časopisech, výstupy z všeobecných výzkumů

9 „Měření úspěchu I.“ Hlavní funkce měření Zajistí, že si organizace nese zodpovědnost za svou činnost a akce – transparentnost Usnadní učení a zvýšení výkonu Druhy měření Interní – hledání silných a slabých stránek, zvyšování efektivity, zdrojů, produktivity Externí – legitimita organizace, plnění daných cílů

10 „Měření úspěchu II.“ Evoluce měření výkonnosti v soukromém sektoru Evoluce měření výkonnosti ve veřejném sektoru Evoluce měření výkonnosti v neziskovém sektoru Hlavní rozmach po konci 2. sv. války – kritika neprofesionality a neschopnosti plnit cíle Snižování role státu – NNO jako levný partner, u kterého je ale třeba hlídat výkonnost

11 Alternativní přístupy Total quality management Benchmarking Balanced scorecard

12 Metody Pro hodnocení organizace občanského sektoru je základní to, jak plní svůj strategický plán. Je důležité umět vyhodnotit dotaci či sponzorský dar – metoda založená na porovnání přínosů s tzv. újmami. Metoda hodnocení výkonu pomocí sledování a hodnocení aktivit.

13 Metody Měření organizačního výkonu je mnohem složitější v NNO než v organizacích zaměřených na zisk. Hlavním cílem je doručit kvalitní službu v dostatečném množství, je ale obtížné udělat univerzální měření. Nejvyšší úrovní by pro NNO mělo být poslání.

14 Metody Hodnocení spokojenosti klientů Pozornost finančním výsledkům Spokojenost zaměstnanců a dobrovolníků Hodnocení schopnosti reagovat na změny Dlouhodobé výsledky

15 Metody Agency Theory Resource Dependency Theory Výzkum Výsledky Diskuze

16 Vztah s veřejností v NO Jedním z hlavních rysů značky je vždy konstantní nebo zlepšená kvalita označovaného výkonu.

17 Příklady Z výzkumu NNO ve Španělsku vyšlo, že Existuje pozitivní vztah mezi organizačním výkonem NNO a tržní orientací Tržní orientace NNO pozitivně ovlivňuje neekonomické oblasti organizace Tržní orientace NNO má dobrý vliv na ekonomický výkon organizace NNO Gambie Výzkum 10 vybraných kostelů v Nigerii

18 Zdroje The Operation of Non-Governmental Organizations in a World of Corporate and Other Codes of Conduct The methods for evaluating performance of small non-profit organizations and their applications Market orientation, learning orientation, and the performance of nonprofit organisations (NPOs) Exploring the Association Between Board and Organizational Performance in Nonprofit Organizations Market Orientation and Organizational Performance in the Nonprofit Context: Exploring Both Concepts and the Relationship Between Them Measuring Success: Issues in Performance Management Report-of-NGOs-Performance-Standards-Consultancy Building-a-Common-Outcome-Framework-To-Measure-Nonprofit-Performance THE ROLE OF PUBLIC RELATIONS IN A NON-GOVERNMENTAL ORGANIZATION: A CASE STUDY OF TEN SELECTED CHRISTIAN CHURCHES IN MAIDUGURI The role and importance of public relations at non-governmental Organizations NONPROFIT ORGANIZATIONAL PERFORMANCE AND RESOURCE DEVELOPMENT STRATEGIES RELATIONSHIP BETWEEN STRATEGIC PLANNING AND ORGANIZATION’S PERFORMANCE IN NON GOVERNMENTAL ORGANIZATIONS

19 Otázky?

20 Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "Měření organizačního výkonu Četba odborných textů Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích Vyučující: Mgr. Petr Vrzáček Tvorba: Adéla,"

Podobné prezentace


Reklamy Google