Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FINANCE PODNIKU Finanční analýza. FINANČNÍ ANALÝZA (FA)  Systematický rozbor získaných dat obsažených především v účetních výkazech, který zahrnuje hodnocení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FINANCE PODNIKU Finanční analýza. FINANČNÍ ANALÝZA (FA)  Systematický rozbor získaných dat obsažených především v účetních výkazech, který zahrnuje hodnocení."— Transkript prezentace:

1 FINANCE PODNIKU Finanční analýza

2 FINANČNÍ ANALÝZA (FA)  Systematický rozbor získaných dat obsažených především v účetních výkazech, který zahrnuje hodnocení podnikové minulosti, současnosti a předvídání budoucích finančních podmínek.  FA slouží ke komplexnímu zhodnocení finanční situace podniku. Zdroj: Růčková, P. Finanční analýza, 4. vyd.

3 HISTORIE FA  Přichází se vznikem peněz (metody a techniky poplatné době, ve které jsou aplikovány)  Kolébkou moderních metod FA jsou Spojené státy (konec 19. stol.)  V počátcích se jednalo o „pouhé“ zobrazování rozdílů v absolutních účetních ukazatelích týkajících se peněz,  Po 1. sv. v. sloužila analýza zejména ke zhodnocení schopnosti splácet úvěr,  Velká hospodářská krize (30. l. 20.st.) poukázala na důležitost problematiky likvidity podniku a později i snahy o identifikaci budoucnosti podniku (přežití). V Čechách Na počátku 20. století poprvé použit pojem „analýza bilanční“ ve spisu Bilance akciových společností (prof. Dr. Pazourek, 1906), Po 2. světové válce se začíná objevovat pojem „finanční analýza“ pro rozbor finanční situace podniku, odvětví nebo státu, Velký nárůst využití FA po roce 1989, a to se značným vlivem americké a britské terminologie.

4 TYPY FINANČNÍ ANALÝZY Zdroj: Růčková, P. Finanční analýza, 4. vyd., s. 13.

5 Mezinárodní FA  Zabývá se analýzou nadnárodních aspektů,  Rating jednotlivých ekonomik,  Zpracovávají specializované instituce Moody`s, Standard&Poors, atp., CRA RATING Agency – pro Střední Evropu,  Důležité zejména pro firmy zabývající se mezinárodním obchodem.  Rating jednotlivých ekonomik lze nelézt např. na webu ČNB https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/mezinarodni_vztahy/rating/

6 Mezinárodní FA – rating - Moody’s, ratingová škála AaaEmitenti nejkvalitnějších cenných papírů, s nejnižším stupněm rizika pro investora; dlouhodobě silná hospodářská pozice emitenta. AaVysoká kvalita; v porovnání s předchozím stupněm poněkud větší riziko v dlouhodobém horizontu; oba první stupně jsou vysoce ceněné (high grade). AVyšší střední stupeň (upper-medium grade); zajištění plnění závazků je dostatečné, avšak je možné zhoršení pozice v budoucnosti. BaaStřední stupeň (medium grade); v přítomnosti je plnění závazků dostatečné, v budoucnu však zhoršení vnějších podmínek může záporně ovlivnit platební schopnost emitenta; objevují se spekulativní prvky. BaSpekulativní prvky ve vyšším měřítku; plnění závazků emitenta není dostatečně zajištěno. BPlnění závazků subjektu v dlouhém období je nejisté. CaaCenné papíry velmi nízké kvality, vysoce spekulativní; subjekt je ve špatném hospodářském postavení. CaVelmi malá pravděpodobnost plnění závazků; vysoce spekulativní cenné papíry. CNejnižší kvalita, všechny platby v prodlení, téměř s jistotou lze očekávat nesplnění závazků emitenta. Investiční Spekulativní

7 září 2016 Zdroj: https://www.cnb.cz/cs/o_cnb/mezinarodni_vztahy/rating/

8 FA národního hospodářství  Je zdrojem externích informací,  Analýza celkové hospodářské situace – HDP, míra inflace, nezaměstnanost, atd., též analýzy vývoje cen, úrokových měr, devizových kurzů (vs. současná devizová politika ČNB),  Všechny tyto faktory přímo nebo nepřímo ovlivňují podnik a je třeba je zohlednit při finančním plánování.

9 FA odvětví Odvětví = skupina subjektů, které jsou si podobné provozovanými činnostmi z hlediska technologických postupů či poskytovanými službami.  V ČR se používá klasifikace ekonomických činností Evropských společenství NACE → CZ- NACE (před rokem 2008 Odvětvová klasifikace ekonomických činností (OKEČ). Při hodnocení odvětví se vychází z jeho současného stavu a predikuje se budoucí vývoj, včetně srovnání se zahraničím (s využitím ekonomických a akciových ukazatelů). Používá se pro hodnocení podniku i pro srovnání mezi podniky Pro podniky nad 100 zaměstnanců jsou dostupné analýzy např. na webu Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz, avšak s časovým zpožděním (1-2 roky). www.mpo.cz

10 FA odvětví Hodnocené faktory:  Stav domácího a zahraničního trhu,  Odbytové možnosti,  Importní náročnost,  Investiční náročnost,  Technologická náročnost a citlivost na změny technologií,  Koncentrace kapitálu,

11 FA podniku  Provádí se dle účelu, ke kterému mají výsledky sloužit.  Hodnotí se nejen ukazatele dané společnosti, ale i její postavení v rámci odvětví a celé ekonomiky.  Provádí se analýza: Kvalitativní Kvalitativní (image podniku, kvalita managementu, úroveň řízení, vlastnická struktura, ekologické principy, atd.) Kvantitativní Kvantitativní (vychází z účetních výkazů).  hodnocení výsledků kvantitativní analýzy by bylo velmi obtížné bez kvalitativních znalostí ekonomických procesů  nezbytné je kombinování obou přístupů

12 ÚČEL FA  FA slouží ke komplexnímu zhodnocení finanční situace podniku  FA například pomáhá odhalit, zda je podnik dostatečně ziskový, zda má vhodnou kapitálovou strukturu, zda využívá efektivně svých aktiv či zda je schopen včas splácet své závazky  Průběžná znalost finanční situace podniku umožňuje manažerům správně se rozhodovat: Při získávání finančních zdrojů Při stanovení optimální finanční struktury Při alokaci volných peněžních prostředků Při poskytování obchodních úvěrů Při rozdělování zisku (Knápková a Pavelková, 2010)

13 UŽIVATELÉ FA  Je důležité pečlivě zvážit, pro koho je finanční analýza zpracovávána, neboť každá zájmová skupina preferuje jiné informace  Zaměření finanční analýzy, použité metody a ukazatele se liší dle toho, jak si jednotliví uživatelé formulovali cíle, k nimž hodlají vypracovanou analýzou dospět UŽIVATELÉ

14 Uživatelé finanční analýzy  Manažeři V krátkém časovém horizontu sledují primárně platební schopnost podniku, z hlediska provozní analýzy zkoumají strukturu zdrojů a finanční nezávislost podniku a do popředí jejich zájmu vystupuje i ziskovost (nejvíce viditelné pro vlastníky)  Vlastníci, investoři Ověřují si, zda jsou jimi investované prostředky řádně využívány a zhodnocovány (sledují nejen ziskovost, ale i kapitálové výnosy a tržní ukazatele)  Banky a jiní věřitelé Sledují zejména dlouhodobou likviditu a ziskovost v delším časovém horizontu, důležitá je rovněž schopnost tvorby finančních prostředků a stabilita jejich toků. Z krátkodobého hlediska pak zejména platební schopnost (struktura oběžných aktiv, krátkodobé závazky) Růčková (2011), Vochozka (2011)

15 Uživatelé finanční analýzy  Zaměstnanci Zajímají se o prosperitu a jistotu zaměstnání a o stabilitu v mzdové a sociální oblasti  Obchodní partneři Zaměřují se na schopnost podniku dostát svým závazkům z daných obchodních vztahů (zadluženost, solventnost, likvidita, ale i dlouhodobá stabilita)  Stát Zaměřuje se především na kontrolu vybraných daní, informace o podnicích rovněž využívá pro různé statistické průzkumy, rozdělování dotací, kontrolu podniků se státní účastí či pro sledování finančního zdraví podniků, kterým byly v rámci veřejné soutěže svěřeny veřejné zakázky  Další uživatelé Růčková (2011), Vochozka (2011)

16 VSTUPNÍ INFORMACE PRO FA Základní zdroj informací představují účetní výkazy podniku, Dále lze čerpat z:  Výročních zpráv,  Odvětvových analýz a srovnání,  Oficiálních zpráv z kapitálových trhů (burzy),  Atd.

17 Růčková, P. Finanční analýza, 4. vyd. s. 20. POSTUP PŘI ZPRACOVÁNÍ FA

18 1) Stanovení účelu FA (kdo je uživatel, k čemu bude sloužit); 2) Příprava a sběr dat o podniku, odvětví, konkurenci, zákaznících, dodavatelích, zaměstnancích; účetní výkazy; 3) Zpracování předběžné SWOT analýzy = východisko pro hodnocení výsledků FA; 4) Volba metod a postupů pro FA; východiskem je detailní analýza účetních výkazů; 5) Zjištění hodnot ukazatelů u konkurence, příp. v odvětví. 6) Analýza vypočtených ukazatelů v čase a totéž u konkurence, příp. v rámci odvětví;

19 POSTUP PŘI ZPRACOVÁNÍ FA 6) Analýza vzájemných vztahů mezi skupinami ukazatelů (např. pyramidové rozklady ukazatelů); 7) Zpracování bonitních a bankrotních modelů pro celkové hodnocení výsledků; 8) Zhodnocení finanční situace a finančního zdraví podniku a doplnění SWOT o tyto skutečnosti; 9) Vypracování doporučení pro zlepšení stavu hospodaření; 10) Odhad budoucího vývoje na základě zjištěných skutečností.

20 SROVNÁVACÍ BÁZE FA  čas – analytik porovnává dosažené výsledky s výsledky minulými a může tak zhodnotit trend růstu či poklesu ve sledovaných oblastech; problém zde může nastat, pokud dojde ke změně používaných účetních metod;  prostor – analytik porovnává dosažené výsledky s výsledky konkurentů podniku;  plán – analytik porovnává dosažené výsledky s plánovanými hodnotami, posuzuje vzniklé odchylky a identifikuje jejich příčiny;  expertní zkušenosti – tuto bázi používají zejména poradenské firmy či banky, kdy dosažené výsledky porovnávají a hodnotí na základě vlastních (expertních) zkušeností.

21 METODY FINANČNÍ ANALÝZY  FA patří mezi technické analýzy (x fundamentální analýzy), neboť pracuje s matematickými postupy a výsledkem je interpretace dosažených hodnot.  Volba metod musí být učiněna s ohledem na: účelnost – typ analýzy a použité metody musí odpovídat předem zadanému cíli nákladnost – vynaložený čas a úsilí by mělo být přiměřené návratnosti, hloubka a rozsah analýzy musí odpovídat očekávanému ohodnocení rizik spojených s rozhodováním spolehlivost – čím spolehlivější vstupní informace, tím spolehlivější výsledky plynoucí z analýzy Růčková (2011, s. 40)

22 METODY FINANČNÍ ANALÝZY  Elementární při výpočtech využívají základní aritmetiku a procentní výpočty bez správné interpretace mohou vést k zavádějícím výsledkům  Vyšší jejich použití je závislé na hlubších znalostech matematické statistiky, k jejich aplikace je třeba kvalitní softwarové vybavení použití těchto metod rovněž závisí na dostupnosti údajů a tedy možnosti naplnit modely požadovanými daty Např. bodové a intervalové odhady ukazatelů, statistické testy odlehlých dat, empirické distribuční funkce, regresní a korelační analýza, autoregresní modelování, faktorová analýza, neuronové sítě, atp.  Každá metoda používá ukazatele.

23 Elementární metody FA  analýza stavových ukazatelů horizontální a vertikální analýza základních účetních výkazů  analýza rozdílových a tokových ukazatelů analýza ukazatelů rozvahy a výsledovky analýza cash flow  analýza poměrových ukazatelů ukazatele rentability, aktivity, zadluženosti, likvidity, kapitálového trhu a ukazatele cash flow  analýza soustav ukazatelů Du Pontův rozklad pyramidové rozklady účelové výběry ukazatelů (bonitní a bankrotní modely)

24 STAVOVÉ (ABSOLUTNÍ) A TOKOVÉ UKAZATELE  Tvoří základní východisko finanční analýzy,  Ukazatelé získané přímo z účetních výkazů (rozvahy, výsledovky), Horizontální analýza účetního výkazu - Odpovídá na otázku: O kolik jednotek (%) se změnila daná položka v čase? - Měří pohyby jednotlivých veličin v čase, a to absolutně i relativně. Vertikální analýza účetního výkazu - porovnává strukturu finančního výkazu k vybrané veličině (např. podíl vlastního kapitálu na celkových pasivech). - Poměrně snadno interpretovatelné jsou její výsledky získané analýzou rozvahy, kdy se sledované položky aktiv nebo pasiv vztahují buď k celkovým aktivům/pasivům nebo k části aktiv/pasiv (např. k fixním aktivům, oběžným aktivům, vlastnímu kapitálu, cizím zdrojům atd.).

25 ROZDÍLOVÉ UKAZATELE  Vznikají rozdílem absolutních ukazatelů Čistý pracovní kapitál (ČPK) ČPK= oběžná aktiva – krátkodobé závazky Oběžná aktiva = pracovní kapitál (PK) ČPK = část oběžných aktiv, která je financována dlouhodobými zdroji a slouží k zajištění plynulosti výrobního procesu. ČPK = část dlouhodobých zdrojů, která kryje oběžná aktiva ČPK = dlouhodobý kapitál (VK+dlouhodobé závazky) – stálá aktiva

26 ČISTÝ PRACOVNÍ KAPITÁL  Vytváří (vzhledem ke své dlouhodobosti) „polštář“ pro případné finanční výkyvy,  Jedná se o dlouhodobý zdroj, který má podnik k dispozici pro financování běžného chodu podniku.

27 OPTIMALIZACE PK/ČPK Výhody PK/ČPK  Usnadňuje průběh obchodních vztahů není nutná platba při předání zboží (pohledávky) Zásoby umožňují plynulou výrobu Zásoby eliminují výkyvy v dodávkách Hotovost vyrovnává výkyvy v tržbách (časový nesoulad příjmů a výdajů) Nevýhody PK/ČPK  Vysoké náklady (financování dlouhodobými zdroji)  Časté neefektivní využití části ČPK (přináší nulový nebo minimální výnos) Jaká je optimální výše PK/ČPK?

28 OPTIMALIZACE PK/ČPK  Vlastníci – preferují minimalizaci PK/ČPK (z důvodu vysokých nákladů s ním spojených)  Manažeři – preferují jeho maximalizaci (z důvodu zajištění plynulého chodu podniku „za všech“ okolností)  Jaká je optimální výše PK/ČPK k udržení výkonů?  Jaká úroveň zajistí nejvyšší tvorbu hodnoty pro vlastníky?  Je možné snížit jeho úroveň při nezměněných výkonech a ziscích?

29 POMĚROVÉ UKAZATELE  Analýza poměrových ukazatelů patří mezi základní postupy finanční analýzy.  Ukazatele stanovuje z výkazů finančního účetnictví.  Jedná se o následující skupiny ukazatelů: Ukazatelé rentability, Ukazatelé likvidity, Ukazatelé aktivity, Ukazatelé zadluženosti, Ukazatelé kapitálového trhu.

30 I. Ukazatele rentability  Ukazatelé rentability patří mezi nejsledovanější ukazatele finanční analýzy, neboť jsou nejtěsněji spjaty s hlavním cílem podniku, a sice maximalizací hodnoty podniku.  Ukazatelé rentability vypovídají o tom, jak efektivně dokáže podnik zhodnotit vložený kapitál.  Vždy se jedná o poměr zisku nejčastěji k vloženému kapitálu v různých podobách.

31 I. Ukazatele rentability – kategorie zisku čistý zisk (EAT) + daň z příjmů za běžnou činnost + daň z příjmů za mimořádnou činnost = zisk před zdaněním (EBT) + nákladové úroky = zisk před úroky a zdaněním (EBIT) + odpisy = zisk před úroky, zdaněním a odpisy (EBITDA)

32 I. Ukazatele rentability  ROA (Rreturn On Assets) rentabilita aktiv, vyjadřuje schopnost podniku využít celková aktiva (bez ohledu na zdroj jejich financování) rentabilita celkového kapitálu, která vyjadřuje návratnost celkového vloženého kapitálu ve formě aktiv, tedy výdělečnou schopnost vloženého kapitálu.

33 I. Ukazatele rentability  ROE (Return On Equity) rentabilita vlastního kapitálu, Klíčový ukazatel pro vlastníky, vyjadřuje míru zhodnocení vlastního kapitálu kolik čistého zisku připadá na 1 Kč kapitálu vloženého vlastníkem VK

34 I. Ukazatele rentability  ROCE, ROIC (Return on Capital Employed, Return on Invested Capital) rentabilita dlouhodobého investovaného kapitálu; vyjadřuje míru zhodnocení investovaného kapitálu (dlouhodobého, zpoplatněného) bez ohledu na kapitálovou strukturu. Kolik provozního zisku (po zdanění) podnik dosáhl z 1 Kč investované vlastníky a věřiteli (investory)

35 Pozn. Investovaný kapitál Investovaný kapitál (Capital Employed) = Dlouhodobý majetek + Oběžná aktiva – Krátkodobé závazky Investovaný kapitál = Vlastní kapitál + Úročené krátkodobé a dlouhodobé cizí zdroje Investovaný kapitál Celkový kapitál

36 I. Ukazatele rentability  ROS (Return on Sales) - rentabilita tržeb jádro efektivnosti podniku kolik korun zisku připadá na 1 Kč tržeb. s výpočtem se lze setkat ve dvou modifikacích Zisková marže (Profit Margin)

37 II. Ukazatele likvidity  Likvidnost je schopnost majetku přeměnit se na peněžní prostředky.  Solventnost je obecná schopnost podniku získat prostředky na úhradu svých závazků (z dlouhodobějšího pohledu).  Likvidita vyjadřuje schopnost podniku přeměnit aktiva na hotovost použitelnou k úhradě právě splatných závazků, jedná se tedy o tzv. okamžitou solventnost.  Likvidita souvisí s dlouhodobou existencí podniku.  Likvidita je sledována ve třech stupních, přičemž stupeň likvidity je dán stupněm likvidnosti jednotlivých aktiv.  Vyčísluje se běžná, pohotová a okamžitá likvidita.

38 II. Ukazatele likvidity  Běžná likvidita Kolikrát pokrývají oběžná aktiva krátkodobé závazky Kolikrát je podnik schopen uspokojit své věřitele zpeněžením celkového oběžného majetku

39 II. Ukazatele likvidity  Pohotová likvidita vyjadřuje schopnost hradit krátkodobé závazky podniku z jeho celkových oběžných (krátkodobých) aktiv snížených o zásoby. Zásoby jsou z pohledu jejich likvidnosti často nejproblematičtější složkou oběžného majetku podniku, proto je vhodné hodnotit likviditu též s vyčleněním zásob.

40 II. Ukazatele likvidity  Okamžitá likvidita vyjadřuje schopnost podniku hradit krátkodobé závazky z jeho nejlikvidnějších aktiv, finančního majetku.  Hodnocení likvidity se týká též ukazatel čistého pracovního kapitálu (oběžná aktiva – krátkodobé závazky)

41 II. Ukazatele likvidity  Optimální výši ukazatelů nelze obecně jednoznačně stanovit!!!  Optimální výše závisí mj.: na ekonomickém prostředí (čím proměnlivější, tím vyšší riziko a nutnost držet vyšší likviditu) odvětví, v němž se podnik pohybuje (specifika délky výrobního cyklu atp.) na podnikové strategii a přístupu k riziku.

42 II. Ukazatele likvidity  Optimální není ani minimalizace, ale ani maximalizace likvidity.  Příliš nízká likvidita indikuje větší či menší problémy s platební schopností podniku.  Příliš vysoká likvidita sice zajišťuje platební schopnost podniku, ale snižuje výnosy oběžná aktiva jsou obecně spojena s nižším výnosem než dlouhodobá aktiva  Obecně platí: Běžná likvidita by neměla být nižší než 1 (u konzervativní strategie by měla být vyšší než 2,5); Pohotová likvidita by neměla být nižší než 0,4 (u konzervativní strategie by měla být vyšší než 1,1) Okamžitá likvidita – obecně okolo 0,2 a vyšší.

43 III. Ukazatele aktivity  Ukazatelé aktivity měří míru nasazení a využití podnikového majetku k naplnění základní vize podniku;  vyjadřují buď počet obrátek (obrat) jednotlivých složek majetku  nebo dobu obratu kapitálu vázaného v jednotlivých složkách majetku ve dnech  Informace o tom, zda podnik disponuje kapacitami, které nepříliš využívá (nízká rychlost obratu) nebo naopak postrádá produktivní aktiva (příliš vysoká rychlost obratu)  Mají zásadní vliv na ROE i ROA.

44 III. Ukazatele aktivity  Obrat aktiv Vyjadřuje efektivnost využívání celkových aktiv Kolikrát se celková aktiva obrátí v tržby za rok Nutné odvětvové srovnání, ale obecně by ukazatel měl být min. 1.

45 III. Ukazatele aktivity  Obrat stálých aktiv (dlouhodobého majetku) Efektivnost využívání budov, strojů, zařízení atp. Podklad pro úvahy o nových investicích Pozor: Vysoká odepsanost majetku zlepšuje hodnotu ukazatele

46 III. Ukazatele aktivity  Obrat zásob Kolikrát je každá položka zásob v průběhu roku prodána a znovu naskladněna Přebytečné zásoby jsou neproduktivní a vyžadují vázanost kapitálu

47 III. Ukazatele aktivity  Doba obratu zásob Vyjadřuje průměrný počet dnů, po které jsou zásoby vázány v podniku do okamžiku jejich spotřeby (u surovin, materiálu) u hotových výrobků a zboží jde o počet dnů, za něž se zásoba promění v hotovost nebo pohledávky Obecně platí: situace podniku je dobrá, pokud se doba obratu zásob snižuje, tj. počet obrátek zásob roste

48 III. Ukazatele aktivity  Doba obratu (splatnosti) pohledávek Kolik dní je inkaso z tržeb zadrženo v pohledávkách

49 III. Ukazatele aktivity  Doba obratu (splatnosti) krátkodobých závazků Počet dní, po které zůstávají krátkodobé závazky neuhrazeny a podnik využívá „bezplatný“ obchodní úvěr Týká se závazků z obchodního styku

50 IV. Ukazatele zadluženosti  Na financování podnikových aktiv se podílí jak vlastní, tak cizí kapitál.  Ukazatelé zadluženosti sledují buď celkovou, nebo dílčí zadluženost anebo schopnost podniku dostát svým závazkům vyplývajícím z cizího kapitálu.

51 IV. Ukazatele zadluženosti  Celková zadluženost (ukazatel věřitelského rizika)  Dlouhodobá zadluženost  Krátkodobá zadluženost

52 IV. Ukazatele zadluženosti  Ukazatel úrokového krytí vyjadřuje podíl prostředků, které jsou připravené k úhradě nákladů cizího kapitálu, ke skutečně uhrazeným nákladům cizího kapitálu. Kolikrát celkový efekt reprodukce pokryje úrokové platby Výše ukazatele by tedy z principu měla být větší než 1. V opačném případě by se jednalo o situaci, kdy podnik nedokázal vytvořit dostatek prostředků ani pro úhradu nákladů cizího kapitálu. Ale hodnota 1 je příliš nízká – je třeba pokrýt též náklady vlastního kapitálu! Ratingové agentury považují hodnotu 3 za rozhraní investice a spekulace.

53 IV. Ukazatele zadluženosti  Průměrná doba splatnosti dluhu Kolik let by trvalo (při současné výkonnosti) splacení závazků podniku je v praxi porovnávána se skutečnou dobou splatnosti podnikových úvěrů

54 V. Ukazatele kapitálového trhu  Jsou-li akcie analyzovaného podniku kótovány na veřejném trhu, je možné využít následující ukazatele k měření pozice podniku na trhu cenných papírů, tj. schopnost podniku zhodnotit vložené investice.  Vyjadřují, jak trh (burza, investoři) hodnotí minulou činnost podniku a jeho budoucí výhled  Informace pro investory, zda jejich investice zajistí přiměřenou návratnost (buď prostřednictvím dividend nebo růstem ceny akcií)

55 V. Ukazatele kapitálového trhu  Vlastní kapitál na akcii (účetní hodnota akcie) vyjadřuje, jaký podíl vlastního kapitálu připadá na akcionáře dle počtu vlastněných akcií u zdravých podniků jeho hodnota v čase roste Jde rovněž o vyjádření zisku dosaženého v minulém období (součást VK)

56 V. Ukazatele kapitálového trhu  Ukazatel P/E (price to earnings ratio), vyjadřuje podíl tržní ceny (kurzu) akcie a zisku připadajícího na jednu akcii vyjadřuje, kolik jsou akcionáři ochotni zaplatit za 1 Kč zisku Vyjadřuje odhad počtu let potřebných ke splacení ceny akcie jejím výnosem vysoká hodnota ukazatele značí, že investoři očekávají růst dividend v budoucnu nebo je akcie spojena s nízkým rizikem

57 V. Ukazatele kapitálového trhu  Čistý zisk na akcii (rentabilita na akcii) výše zisku, který by mohl být příp. vyplacen ve formě dividendy na 1 akcii při srovnání podniků je problémem různá účetní politika podniků (metoda odpisování, tvorby rezerv, opravných položek, oceňování majetku,…) ovlivňující výši zisku

58 V. Ukazatele kapitálového trhu  Výplatní poměr vyjadřuje, jak velký podíl čistého zisku je vyplacen akcionářům a jaká část je věnována na reinvestice do podniku vypovídá o dividendové politice podniku

59 ROZKLAD UKAZATELŮ / SOUSTAVY UKAZATELŮ  Soustavy poměrových ukazatelů zvyšují vypovídací schopnost jednotlivých ukazatelů finanční analýzy.  Každý poměrový ukazatel hodnotí samostatně stav podniku jediným číslem, ale ekonomický proces je velmi složitý, proto je potřeba velmi mnoho ukazatelů.  Soustavy ukazatelů se užívají pro usnadnění analýzy a vysvětlení vzájemných souvislostí mezi ukazateli.  2 základní typy soustav ukazatelů: Paralelní soustava ukazatelů (ukazatele vedle sebe) Pyramidová soustava ukazatelů (rozklad syntetického ukazatele)

60 ROZKLAD UKAZATELŮ / SOUSTAVY UKAZATELŮ  Du Pont rozklad ukazatele ROE  Finanční páka jeden z ukazatelů zadluženosti, Vyšší zadluženost má pozitivní vliv na ROE pouze za předpokladu, že podnik dokáže každou další Kč dluhu zhodnotit více, než je úroková sazba cizího kapitálu Je-li ROA (příp. ROIC) > úrokové náklady CK, pak nárůst zadlužení zvyšuje ROE! ROA Zisková marže (ROS) Obrat aktiv !

61 Finanční páka Situace ASituace B Vlastní kapitál20001000 Cizí kapitál01000 (úrok 10 % p.a.) Celkový kapitál2000 Zisk před úroky a zdaněním500 Úroky0100 Zisk před zdaněním500400 Daň (20 %)10080 Zisk po zdanění400320 Ziskovost vlastního kapitálu (ROE)400/2000 = 20%320/1000 = 32% Rozdíl je „úrokový daňový štít“ – daňová úspora z úroků = Sazba daně * úroky

62 Finanční páka Situace CSituace D Vlastní kapitál20001000 Cizí kapitál01000 (úrok 10 % p.a.) Celkový kapitál2000 Zisk před úroky a zdaněním200 Úroky0100 Zisk před zdaněním200100 Daň (20 %)4020 Zisk po zdanění16080 Ziskovost vlastního kapitálu (ROE)160/2000 = 8 %80/1000 = 8 %

63 Finanční páka Situace ESituace F Vlastní kapitál20001000 Cizí kapitál01000 (úrok 10 % p.a.) Celkový kapitál2000 Zisk před úroky a zdaněním150 Úroky0100 Zisk před zdaněním15050 Daň (20 %)3010 Zisk po zdanění12040 Ziskovost vlastního kapitálu (ROE)120/2000 = 6%40/1000 = 4%

64 ROZKLAD UKAZATELŮ / SOUSTAVY UKAZATELŮ  Pyramidový rozklad ROE (Du Pont), resp. ROA

65 ROZKLAD UKAZATELŮ / SOUSTAVY UKAZATELŮ  Pyramidový rozklad ROA (Du Pont), (část předchozího obr.)

66 BONITNÍ A BANKROTNÍ MODELY  Bonitní a bankrotní modely představují řadu metod a postupů, na základě kterých je odhadován případný budoucí bankrot podniku či hodnocena bonita podniku, což je specifikem zejména bankovních institucí, které tyto postupy používají v rámci úvěrového procesu.  Kralickův rychlý test (bonitní model) Altmanův index důvěryhodnosti (bankrotní model) Index IN (bankrotní model)

67 Altmanův index důvěryhodnosti (Z-skóre)  je sestaven jako rovnice skládající se z pěti ukazatelů, na základě kterých je předpovídán budoucí bankrot podniku.  Rovnici lze pro podniky s veřejně obchodovatelnými akciemi zapsat

68 Altmanův index důvěryhodnosti (Z-skóre)  Pokud je hodnota Z-skóre > 2,99, předvídáme uspokojivou finanční situaci (tzv. pásmo prosperity).  Je-li 1,8 < Z-skóre < 2,99, jedná se tzv. šedou zónu nevyhraněných výsledků, kdy nelze o podniku dělat žádné závěry. V těchto situacích je vhodné porovnat vývoj indexu v čase.  Pokud je hodnota Z-skóre < 1,8, lze očekávat vážné finanční problémy podniku.

69  test používá čtyři ukazatele, kterým přiděluje body  Výsledná známka je pak stanovena jako aritmetický průměr bodů za jednotlivé ukazatele. Výsledná známka je ze škály: výborně / velmi dobře / dobře / špatně / ohrožení Kralickův rychlý test

70  Jejich využití ve finanční analýze je pouze doplňkové!  Mají pouze orientační charakter a nemohou nahradit podrobnou finanční analýzu!!! BONITNÍ A BANKROTNÍ MODELY

71 Ukazatel EVA  Trend: Posun vnímání a hodnocení výkonnosti podniku směrem k vlastníkům.  Pro měření výkonnosti podniku se používají tzv. hodnotová kritéria, z nichž nejrozšířenější je koncept EVA.  Ukazatel EVA (Economic Value Added) vyjadřuje tzv. ekonomickou přidanou hodnotu; ekonomický zisk.  Je-li EVA > 0, podnik zhodnocuje majetek vlastníků, tvoří ekonomickou přidanou hodnotu.  Koncept EVA vychází z myšlenky, že očekávaný výnos musí pokrýt nejen náklady na cizí kapitál (úroky), ale i náklady na vlastní kapitál.  Ekonomické pojetí zisku je odlišné od jeho účetního pojetí, neboť náklady na vlastní kapitál mají charakter oportunitních nákladů a tyto účetnictví nezohledňuje.

72 Ukazatel EVA - výpočet  je vyčíslen jako rozdíl mezi čistým provozním ziskem a náklady na kapitál.  WACC (Weighted Average Cost of Capital) vážené průměrné náklady na kapitál průměrná cena (vyjádřená úrokovou mírou), kterou musí podnik platit za užití svého kapitálu. Váhami jsou podíly jednotlivých složek ve struktuře kapitálu podniku

73  Je koncept, který je využitelný pro řízení podniku  Výhodou je, že tento systém umožňuje manažerům, aby se chovali jako vlastníci BEZ systému EVA se v podniku používá celá řada metrik (mnohdy rozporuplných): - Strategické plány založeny na maximalizaci obratu a tržního podílu, - Investiční rozhodování na základě ČSH, - Manažeři odměňováni dle zisku či tržeb, - Výrobky hodnoceny dle rentability,… SE systémem EVA – jediné kritérium: Jak zvýšit EVA? Ukazatel EVA – koncept pro řízení podniku

74  Pro hodnocení investičních projektů,  Pro měření výkonnosti podniku,  Pro oceňování podniků,  Odměňování manažerů… Výhodou EVA je : - propojení strategického a operativního rozhodování a jeho využití na všech úrovních řízení. - Srozumitelnost a jednoduchá vyjádřitelnost. Ukazatel EVA – koncept pro řízení podniku

75  Před výpočtem je nutné upravit vstupní účetní data (bylo celkem definováno více než 160 úprav, ale není efektivní provádět všechny)  Jedná se obecně o úpravy: Položek rozvahy o aktiva, která nejsou v rozvaze uvedena, ale která jsou nutná k produkci operativního zisku (leasing), Položek rozvahy o aktiva, která jsou v rozvaze, ale nepodílejí se na produkci operativního zisku, Položek rozvahy v oblasti pasiv o pasiva, která nejsou spojena s úrokem (nákladem) VH na operativní zisk, který se vztahuje k hlavní činnosti podniku  Je nutné vybrat pouze ty úpravy: Úprava je důležitá pro rozhodovací proces (významně ovlivňuje hodnotu EVA), Pro které jsou k dispozici údaje, Úprava je srozumitelná manažerům, vlastníkům i zaměstnancům, Úprava bude stabilně používána min. 3 roky, Ukazatel EVA – úprava dat


Stáhnout ppt "FINANCE PODNIKU Finanční analýza. FINANČNÍ ANALÝZA (FA)  Systematický rozbor získaných dat obsažených především v účetních výkazech, který zahrnuje hodnocení."

Podobné prezentace


Reklamy Google