Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VYPRAVOVÁNÍ Osnova a náměty slohových cvičení pro studenty středních pedagogických škol.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VYPRAVOVÁNÍ Osnova a náměty slohových cvičení pro studenty středních pedagogických škol."— Transkript prezentace:

1 VYPRAVOVÁNÍ Osnova a náměty slohových cvičení pro studenty středních pedagogických škol

2 OBSAH: 1.Podstata vypravování 2.Cvičení 1, 2 3.Co lze uplatnit ve vypravování 4.Cvičení 3 5.Na co si dát pozor při vypravování 6.Řeč vypravěče a řeč postav 7.Cvičení 4 8.Přímá řeč 9.Cvičení 5 10.Kompozice 11.Jak začít vypravovat 12.Cvičení 6 13.Gradujeme, komplikujeme příběh 14.Jak ukončit vyprávění 15.Cvičení 7

3 V běžné komunikaci – zážitky, události V uměleckém díle – pohádky, pověsti, povídky, romány

4 1. Podstata vypravování děj zápletka konflikt řešení

5 postavy prostředí charaktery postav – jak postavy jednají řeč postav

6 Cvičení 1. Vyprávějte společně příběh. Příběh utváříte všichni, jeden po druhém. Snažte se dodržovat základní dějovou linii, zachovejte postavy a prostředí. Klíčová slova pro START příběhu: šátek vyprodáno náměstí spolužák

7 Cvičení 2. Pokračujte ve vyprávění příběhu. Nezapomeňte na to, že v příběhu se stále něco děje… Postavy a zápletku si vymyslete sami: Slunce zašlo a les potemněl. Cesta už nám neubíhala tak rychle. Každý strom u cesty se zdál tak velký a tajemný...

8 2. Co ještě můžeme ve vypravování uplatnit: popis charakteristiku úvahu výklad

9 Cvičení 3. Jakými prostředky jsou charakterizovány hlavní postavy v následujících ukázkách?

10 1. Jak tedy je už zřejmo, řečený František Král se netěšil nejlepší pověsti, a opravdu nebyl nic jiného nežli tulák, který jen ukrádal pánubohu čas a neuměl nic než pískat kudlu. Víte, co je to pískat kudlu? To se dělá tak, že člověk ráno suší hubu, v poledne nemá do čeho kousnout a večer místo jídla párá dřívkem v zubech; a když mu pak kručí hladem žaludek, tomu se říká, že píská kudlu. (K. Čapek- Devatero pohádek, Pohádka tulácká)

11 2. Král byl mladý, hezký a celkem rozumný člověk. Byl svobodný, protože se chtěl oženit jen s chytrou ženou, a o chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak. (Jan Werich – Královna Koloběžka první, Fimfárum)

12 3. Na co si dát pozor při vypravování : Časté opakování spojek Odbíhání od děje Časté opakování stejných sloves Zdlouhavé popisování, vysvětlování

13 4. Řeč vypravěče a řeč postav Autorská řeč – autor se na příběh dívá z nadhledu, je mimo příběh Řeč postav – postavy jsou součástí příběhu, vstupují do dialogů, vnášejí do příběhu své dojmy, názory, reagují,… ICH – FORMA příběh vypravuje jedna z postav příběhu ER-FORMA vypravěčem je autor

14 Cvičení 4. Charakterizujte vypravěče v následující ukázce.

15 Tak poslouchej, Dášo, když budeš chvilinku pěkně sedět, povím ti pohádku. O čem pohádku? No, třeba pohádku o psím ocásku. Tak jednou byl jeden pejsek, Foxlík se jmenoval. Víš, jak vypadal? Celý bílý byl a měl jenom černá ušiska, a oči černé jako gagát, a čumáček černý jako antracit; a jako znak, že je pravý a čistokrevný teriér, měl v puse na patře černou skvrnu, jako ty ji máš. (K. Čapek – Dášeňka čili život štěněte)

16 PŘÍMÁ ŘEČ Hlavního hrdinu mnohem lépe charakterizovaje než popis. Přímou řečí lze jasně vymezit vztahy mezi postavami. Dialogy posouvají děj.

17 Cvičení 5. Charakterizujte obě postavy z následující ukázky. Co jste se o nic dozvěděli? Jaký je mezi nimi vztah? Kam by mohl směřovat dialog? Jaký děj naznačuje?

18 „Je na vás stížnost, že jste v Želarech vyškubala všechny meze. Lidem scípají kozy. Musím vám napařit pokutu.“ „A já ti napařím pár liskanců na tu tvou drzou hubu! Nevybřeskuj na mě a starej se, abys nedostal křivákem mezi žebra, Vojta Zálešák nezapomněl, kdo ho přivedl do kriminálu!“ (Květa Legátová – Želary)

19 5. Kompozice Děj se plynule vyvíjí, události vyplývají jedna z druhé: KOMPOZICE CHRONOLOGICKÁ Víme, jak příběh skončil, vracíme se do minulosti, na začátek příběhu: KOMPOZICE RETROSPEKTIVNÍ

20 6. Jak začít vypravovat? „Jak začít?“ je pro autora nejtěžším krokem. Na počátku příběhu je NÁPAD, NÁMĚT. Nejlépe je začít nějakou SITUACÍ. Během situace lze zvládnout podat obraz o charakterových rysech postav, o prostředí, době. Začínejte stručně, výstižně a podávejte jen takové informace, které souvisejí s dějem.

21 Cvičení 6. U následujících ukázek sledujte, jak autoři začali své vyprávění. Můžete obě ukázky porovnat.

22 1. Po hrbolaté cestě nad řekou jede vůz. Ve vodě kluše koník vzhůru nohama. Cesta je nebezpečná, ale vozka, vzpřímen a široce rozkročen, pobízí koně k rychlejšímu kroku. Vítr mu rve vlasy, ohlušuje ho, mrazivě ho šlehá do nastavené hrudi, muž se však směje, opojen jízdou, směje se vyprahlými ústy a po tvářích mu tečou slzy. „Juliško!“ Trhl opratěmi. (Květa Legátová – Želary)

23 2. „Poslyšte, pane Dastychu,“ řekl zamyšleně policejní úředník dr. Mejzlík starému kouzelníkovi, „já k vám jdu vlastně na poradu. Já mám tuhle jeden případ, se kterým si nevím rady.“ „Tak ven s tím,“ děl pan Dastych. „Kohopak se ten případ týká?“ „Mne,“ vzdychl dr. Mejzlík. (Karel Čapek – Případ dr. Mejzlíka, Povídky z jedné a povídky z druhé kapsy)

24 7. Gradujeme a komplikujeme příběh V příběhu lze využít časového faktoru. Stupňuje se naléhavost vyřešení situace. Rodiče se mají vrátit z chalupy již za hodinu!... Hlavní hrdina má měsíc života. … Letadlo má palivo jen na hodinu letu, musí co nejdříve přistát. …

25 Jak ukončit vyprávění? Děj může být ukončen. (Viz ukázka 1) Děj příběhu může zůstat otevřený. Další osudy hrdinů mohou být pouze naznačeny. (Viz ukázka 2)

26 1. A tím to vlastně končí. Jestli jste doufali, že Barka se napravila a přestala lakotit, že učitele tlačilo v žaludku i ve svědomí ukradené prase, že Kubát dostal rozum, důstojný pán že našel důstojnost, že Dejvice si odhlasovaly změnu jména na Hamonín, to jste si raději měli přečíst nějakou pohádku, a ne tuto pravdivou příhodu. (Jan Werich – Lakomá Barka, Fimfárum)

27 2. „Tady to máme,“ zahučel dr. Mejzlík zdrceně; a když se vrátil od telefonu, byl bledý a nervózní. „Platit, pane vrchní,“ křikl podrážděně. „Už to tak je. Našli nějakého cizince zavražděného v hotelu. Hrom aby -,“ a odešel. Zdálo se, že tento energický mladý muž má trému. (Karel Čapek – Případ dr. Mejzlíka)

28 Cvičení 7. Vyberte si z následujících obrázků Najděte ve vámi zvoleném obrázku příběh. Hledejte ho v detailech, v cestě, chalupách, na kopci v kostele, …

29

30

31

32 Použitá literatura a zdroje: Dášeňka čili život štěněte, K. Čapek, Albatros Praha 1988 Devatero pohádek, K. Čapek, Albatros Praha 1983 Želary, Květa Legátová, Paseka Praha 2011 Fimfárum, Jan Werich, Albatros Praha 2003 Sloh pro 6. – 9. ročník ZŠ, příslušné ročníky víceletých gymnázií a pro střední školy Tvůrčí psaní pro každého, Markéta Dočekalová, Grada Praha 2006

33 http://www.laduv- kraj.cz/turistika/pohadkove-hrusice/ http://www.laduv- kraj.cz/turistika/pohadkove-hrusice/ http://www.google.com/imgres?hl=cs&biw=1024&bih=479&tbm=isch&tbnid=kGG nhqKpp74z8M:&imgrefurl=http://www.novoucestou.cz/%3Fauthor%3D1%26page d%3D167&docid=xOAh2nfeCE-bqM&imgurl=http://www.novoucestou.cz/wp- content/uploads/Podzimni-krajina.jpg&w=640&h=480&ei = http://www.google.com/imgres?hl=cs&biw=1024&bih=479&tbm=isch&tbnid=kGG nhqKpp74z8M:&imgrefurl=http://www.novoucestou.cz/%3Fauthor%3D1%26page d%3D167&docid=xOAh2nfeCE-bqM&imgurl=http://www.novoucestou.cz/wp- content/uploads/Podzimni-krajina.jpg&w=640&h=480&ei =


Stáhnout ppt "VYPRAVOVÁNÍ Osnova a náměty slohových cvičení pro studenty středních pedagogických škol."

Podobné prezentace


Reklamy Google