Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Pavel Brož ředitel divize rozvojových projektů CS-PROJECT Minimální požadavky na vytvoření a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Pavel Brož ředitel divize rozvojových projektů CS-PROJECT Minimální požadavky na vytvoření a."— Transkript prezentace:

1 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Pavel Brož ředitel divize rozvojových projektů CS-PROJECT pbroz@cs-project.cz Minimální požadavky na vytvoření a provoz RS CZ schválené vládou ČR 25. 01. 2012, budova Autoklubu (Smetanův sál), Opletalova 29, Praha 1

2 Všem ústředním orgánům státní správy (ÚOSS), které mají alespoň 2 podřízené organizace. Podřízeným organizacím jednotlivých ÚOSS dle předchozího bodu, kteří jsou veřejnými zadavateli dle ustanovení § 2 odst. 2 písm. a), b) a d) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.  Řídící subjekt může podat Vládě ČR žádost o výjimku z povinnosti účastnit se centralizovaného zadávání veřejných zakázek v rámci resortního systému centralizovaného zadávání (dále též „RS CZ“), aby některá z jeho podřízených organizací nemusela být zapojena do resortního systému centralizovaného zadávání. 1. Komu Vláda ČR uložila povinnost zavést RS CZ

3 Určené ÚOSS a jejich podřízené organizace jsou povinny zavést RS CZ minimálně pro následující komodity: Elektrická energie Plynná paliva Telekomunikační služby Kancelářská technika a zařízení Počítače a stroje na zpracování dat Osobní vozidla Bezpečnostní služby Nábytek Kancelářské potřeby. 2. Rozsah povinností zavedení RS CZ

4 Milníky vyplývající z UV č. 563/2011: Nejpozději do 30. dubna 2012 zavést RS CZ v souladu s Minimálními požadavky. Nejpozději od 1. července 2012 postupovat při zahájení zadávacího řízení na nákup komodit uvedených v resortním seznamu komodit pro centralizované zadávání. Nejpozději do 28. února kalendářního roku, jenž navazuje na vyhodnocovaný kalendářní rok, vyhodnocení fungování resortního systému centralizovaného zadávání (tj. od roku 2013) zasílat MMR OVI základní informace o provozu příslušného RS CZ. 3. Klíčové milníky při zavádění RSCZ

5 4.1 Vymezení základních pojmů Resortní systém centralizovaného zadávání – soustava zadávacích postupů a pravidel v rámci jednoho resortu, jež jsou vymezeny zejména: o subjektem plnícím funkci centrálního zadavatele, o výčtem pověřujících zadavatelů a o výčtem komodit zadávaných centralizovaně v rámci resortního systému. Centrální zadavatel – zadavatel, který v souladu s ustanovením § 3 odst. 1 zákona provádí centralizované zadávání veřejných zakázek a který je v resortu určen jako centrální zadavatel. Pověřující zadavatel – zadavatel, který není centrálním zadavatelem a který je zahrnut do příslušného resortního systému centralizovaného zadávání veřejných zakázek. 4. Co je resortní systém centralizovaného zadávání VZ

6 4.1 Vymezení základních pojmů - pokračování Minimální povinný seznam komodit – seznam komodit povinně nakupovaných v rámci resortního systému centralizovaného zadávání připravený správcem a schválený Vládou ČR. Resortní seznam komodit – seznam komodit, které budou nakupovány centralizovaně v rámci daného resortního systému centralizovaného zadávání; tento seznam bude obsahovat minimálně komodity z minimálního povinného seznamu komodit, 4. Co je resortní systém centralizovaného zadávání VZ

7 4.2. Usnesení vlády ČR, která regulují RS CZ Usnesení vlády ČR ze dne 20. července 2011 č. 563 k RS CZ veřejných zakázek ústředních orgánů státní správy, které obsahuje: o Analýzu možností závazku vlády a podřízených organizací realizovat centralizované zadávání na vybrané komodity výrobků a služeb. o Minimální požadavky na vytvoření a provoz RS CZ veřejných zakázek. Usnesení vlády ze dne 14. prosince 2011 č. 930 o Minimálním povinném seznamu komodit povinně nakupovaných s využitím institutu centrálního zadavatele v rámci RS CZ veřejných zakázek v souladu s Minimálními požadavky. Obě výše uvedená usnesení vlády ČR byla zpracována na základě opatření 2.2 Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 a 2012 (Protikorupční strategie), která byla schválena usnesením vlády ČR ze dne 5. ledna 2011 č. 1. 4. Co je resortní systém centralizovaného zadávání VZ

8 Na fungování resortních systémů centralizovaného zadávání se budou podílet především následující subjekty: řídicí subjekty (tj. jednotlivé určené ÚOSS), podřízené organizace příslušných ÚOSS, správce centralizovaného zadávání – roli správce vykonává Ministerstvo pro místní rozvoj. V každém resortu bude model procesního a organizačního zajištění centralizovaného zadávání zvolen dle konkrétních specifik resortu. 5. Organizační model RS CZ a role jednotlivých subjektů

9 5.1 Typový organizační model RS CZ 5. Organizační model RS CZ a role jednotlivých subjektů

10 6. Role MMR jako správce RS CZ MMR jako správce RS CZ odpovídá zejména za následující činnosti: a) příprava minimálního povinného seznamu komodit, b) příprava a správa seznamu ústředních orgánů státní správy a jim podřízených organizací, c) příprava a správa seznamu resortních systémů centralizovaného zadávání, d) zpracování a předložení Vládě ČR po skončení každého kalendářního roku zprávu o hodnocení RS CZ, e) provádění kontroly souladu resortních pravidel s Minimálními požadavky; v případě nesouladu o této skutečnosti správce RS CZ bezodkladně informuje řídicí subjekt a vyzývá ho k odstranění nesouladu, f) zpracování stanoviska k žádosti o výjimku z povinnosti účasti subjektu v RS CZ.

11 Ústřední orgány odpovídají zejména za následující činnosti: a) provádění komoditní analýzy v resortu za účelem nastavení parametrů RS CZ, b) identifikace komodit vhodných pro nákup v rámci RS CZ nad rámec komodit z minimálního povinného seznamu komodit, c) příprava resortních pravidel, d) ustanovení RS CZ rozhodnutím svého vedoucího pracovníka, e) příprava a správa resortních vzorů smluv používaných při centralizovaném zadávání, f) příprava a správa resortních vzorů zadávacích podmínek pro centralizovaně zadávané komodity, g) vytváření a správa resortního seznamu nakupovaných položek, h) zajištění, aby centrální zadavatel a pověřující zadavatelé v resortu postupovali v souladu s resortními pravidly, i) zajištění, aby centrální zadavatel definoval předmět centralizovaně zadávaných veřejných zakázek s využitím číselníku NIPEZ. 7. Role ústředních orgánů v rámci jejich resortních systémů

12 I. Fáze úvodní analýzy ÚOSS Analýza organizační struktury rezortu – rozbor používaných nástrojů a organizačních postupů řízení jednotlivých právních forem v resortu MMR při zadávání VZ. Základní rozbor nakupovaných komodit – rámcové vyčíslení objemu nákupu u jednotlivých komodit, vyčíslení potenciálu úspor. Audit informační podpory zadávání VZ v resortu, vymezení funkcionalit nutných pro efektivní fungování RSCZ. Analýza současného organizačního zajištěni procesu zadávání veřejných zakázek v rezortu. Analýza postavení veřejných zakázek financovaných z prostředku EU v systému nákupu v rezortu. 8. Typový postup resortu při zavádění RS CZ

13 II. Fáze návrhu koncepčního modelu RS CZ pro resort příslušného ÚOSS Zpracování povinné dokumentace dle UV č. 563/2011, a to zejména: o Resortní pravidla CZ – pravomoci a odpovědnosti, procesní a organizační pravidla, pravidla pro sběr požadavků na nákup komodit apod. o Postupy zadávání VZ v RS CZ. Zpracování/úprava vnitřních předpisů a metodických dokumentů v souvislosti s fungováním RS CZ. Zpracování návrhu resortního seznamu komodit (tj. zda bude provedena centralizace zadávání nad rámec výše uvedených komodit). Návrh informační podpory RSCZ. Zpracování technicko-ekonomického posouzení zavedení RS CZ v resortu (úspory vs. náklady). Zpracování detailního implementačního plánu zavedení RS CZ. 8. Typový postup resortu při zavádění RS CZ

14 III. Fáze provozu RS CZ Ustanovení pracovních týmů pro standardizaci komodit, které jsou předmětem centralizovaného zadávání v rámci RS CZ a průběžná standardizace komodit. Zajištění pravidelného sběru požadavků od pověřujících zadavatelů. Příprava případných žádostí o výjimku pro podřízené organizace/komoditní kategorie. Příprava vzorů zadávacích podmínek a jejich připomínkování, a obdobně vzorů smluv o centralizovaném zadávání, rámcových a prováděcích smluv, Zajištění školení pracovníků podílejících se na fungování RS CZ. Rutinní zadávání jednotlivých centralizovaných VZ v rámci RS CZ. 8. Typový postup resortu při zavádění RS CZ

15 Vydávání a správa metodických pokynů k centralizovanému zadávání veřejných zakázek. Příprava a správa vzorových smluv používaných při centralizovaném zadávání veřejných zakázek (viz další slide). Příprava a správa vzorových zadávacích podmínek pro centralizovaně zadávané komodity uvedené v minimálním povinném seznamu komodit. Správa číselníku NIPEZ ve vztahu k centralizovaně nakupovaným komoditám. Zajištění vzdělávání zadavatelů zapojených do centralizovaného zadávání veřejných zakázek formou školení a seminářů. 9. Metodická podpora RS CZ a další činnosti MMR v rámci RS CZ

16 9.1 Příprava a správa vzorových smluv Pro centralizované zadávání jsou připraveny následující vzory smluv: Smlouva o centralizovaném zadávání Rámcové smlouvy o Rámcová smlouva o dodávkách o Rámcová smlouva o poskytování služeb Prováděcí smlouvy uzavírané na základě rámcových smluv Prováděcí smlouva o dílo na stavební práce 9. Metodická podpora RS CZ a další činnosti MMR v rámci RS CZ

17 ÚOSS mají v souvislosti s provozem RS CZ následující povinnosti: Informování správce o ustanovení RS CZ a předání resortních pravidel. Předání resortních pravidel správci v úplném znění po každé jejich aktualizaci (do 30 dnů po aktualizaci). Příprava a správa seznamu osob, které budou zajišťovat komunikaci mezi řídicím subjektem a správcem ve věcech centralizovaného zadávání veřejných zakázek. Předání seznamu podřízených organizací správci a bezodkladné informování správce o změně tohoto seznamu. Předání vyhodnocení fungování resortního systému centralizovaného zadávání správci (viz další slide). Poskytování součinnosti správci při vyhodnocování resortních systémů centralizovaného zadávání. Resort je oprávněn podávat správci návrhy ke změnám Minimálních požadavků či minimálního povinného seznamu komodit. 10. Povinnosti resortů v průběhu fungování RS CZ

18 10.1 Zpracování a předání zprávy o vyhodnocení fungování příslušného RS CZ ÚOSS mají povinnost evidovat a předávat správci základní informace o resortním systému centralizovaného zadávání v minimálně následujícím rozsahu a lhůtách. Nejpozději do 28. 2. kalendářního roku, jenž navazuje na vyhodnocovaný kalendářní rok, předávat správci vyhodnocení fungování resortního systému centralizovaného zadávání obsahující: o informace o veřejných zakázkách zadaných centrálním zadavatelem v rámci RS CZ a dále o veřejných zakázkách zadaných pověřujícími zadavateli na základě centralizovaně uzavřených rámcových smluv, o vyčíslení dosažených úspor v souladu s metodikou vydanou správcem za všechny zadavatele účastnící se RS CZ, a to podle jednotlivých kategorií nejvyšší úrovně číselníku NIPEZ. 10. Povinnosti resortů v průběhu fungování RS CZ

19 11.1 Itálie – CONSIP Centralizované zadávání má na starosti společnost CONSIP, jejímž 100% vlastníkem je italské ministerstvo financí. CONSIP centralizovaně organizuje zadávací řízení a uzavírá s vítěznými dodavateli rámcové smlouvy, na základě kterých pak jednotliví zadavatelé nakupují. Ústřední orgány státní správy jsou povinny nakupovat na základě rámcových smluv uzavřených mezi dodavateli a CONSIPem. ÚOSS nemají povinnost využívat služby CONSIPu, pokud nepřekročí cenové hranice dané CONSIPem, tj. pokud nakupují výhodněji. Pro zadavatele slouží rámcové smlouvy jako benchmark. V případě, že nezískají lepší cenu na trhu, než jsou ceny dosahované na základě rámcových smluv, jsou povinni využívat rámcových smluv, které uzavírá CONSIP. Předpokládané hodnoty uzavřených rámcových smluv dosahují v průměru 800 milionů eur ročně. Úspory dosahují díky agregaci poptávek v průměru 15 – 20 %. 11. Vybrané příklady ze zahraničních systémů CZ

20 11.2 Rakousko – BBG Centralizované zadávání má na starosti společnost Federal Procurement Agency (Bundesbeschaffung GmbH, BBG), která je neziskovou organizací založenou rakouskou vládou. BBG zajišťuje centrální nákupy pro státní instituce na základě uzavřených rámcových smluv. Komodity, které jsou nakupovány prostřednictvím rámcových smluv uzavřených BBG, jsou především energie, paliva, doprava, informační technologie (hardware, software), noviny, knihy, pojištění a úklid. V roce 2009 byly centralizovaně přes BBG zadány VZ v celkovém objemu 869 milionů eur. Průměrné roční úspory tvoří 18 %. 11. Vybrané příklady ze zahraničních systémů CZ

21 11.3 Německo – Kaufhaus des Bundes V Německu zajišťují centrální nákupy na národní úrovni 4 centrální zadavatelé: o Úřad pro obranné technologie a zadávání při spolkovém ministerstvu obrany (BWB). o Úřad pro centrální zadávání spolkového ministerstva vnitra (BeschA). o Spolkové finanční ředitelství Jihozápad (BFD SW), o Spolkový výzkumný a zkušební ústav materiálů (BAM). Povinnost nakupovat prostřednictvím centrálního zadavatele není stanovena. Zadávací řízení probíhá přes portál e-Vergabe (provozuje BeschA) a zboží vysoutěžených dodavatelů je umístěno do elektronického katalogu. Nákupy pověřujících zadavatelů probíhají přes webovou aplikaci Kaufhaus des Bundes (KdB), jejímž provozovatelem je BeschA. 11. Vybrané příklady ze zahraničních systémů CZ


Stáhnout ppt "MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Pavel Brož ředitel divize rozvojových projektů CS-PROJECT Minimální požadavky na vytvoření a."

Podobné prezentace


Reklamy Google